Skov & Landskab | |||||||||||||||
Delkurser | 310001 Contemporary Danish Landscape Architecture | ||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||
Varighed | Fire blokke | ||||||||||||||
Pointværdi | 30 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus Del af grundpakke | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Resultat af delkursus i blok 1 og bedømmelse af projektrapport, dvs alt kursusmateriale fra blok 2-4 Vægtning: Delkurset vægtes med 25% Projektrapport med 75% 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af projektrapport | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | I delkurset undervises på engelsk Forelæsninger, øvelser, ekskursioner og projektarbejde i vekslende mængdeforhold mellem uger. Contemporary Danish Landscape Architecture | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: A Blok 2 Ugestruktur: C Blok 3 Ugestruktur: A Blok 4 Ugestruktur: A | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
De grundvidenskabelige kompetencer er at opnå basale kundskaber om landskabsarkitekturens historie fra oldtid til nutid som udviklingen afspejler sig i projekter og udførte anlæg. Den studerende skal kunne tidsbestemme et givet anlæg, kunne vurdere vigtige historiske træk i kulturlandskabet, i parker og haver, samt kunne benytte gamle kort og planer og litteratur til klarlæggelse af et anlægs historiske udvikling. Den studerende bliver desuden i stand til at udarbejde og præsentere landskabsarkitektprojekter. Hvert projekt, der udarbejdes i kurset, er et forslag til fremtidig indretning og udformning for et konkret areal. Når opgaven stilles defineres de krav som forslaget skal imødekomme. Gennem projektarbejdet opnås en begyndende øvelse i at problemformulere, registrere, analysere, skitsere og kommunikere fagligt, ikke blot grafisk, men også skriftligt og mundtligt. Niveauet er 3: Forståelse af grundlæggende love og principper. Kompetencer m.h.t. teknologi og produktion omfatter færdigheder i repræsentation, dvs. i grafisk udtryks- og fremstillingsform. Der opnås et elementært niveau i modelbygning samt i hånd-, og digital tegning (CAD). Hånd- og digital tegning er vigtige redskaber i hele planlægningsprocessen, ligesom det er nødvendigt at have et grafisk sprog, der kan aflæses og forstås af bygherre, arkitekt, entreprenør og forvaltere af friarealer. Niveauet er 4: Anvende principper på situationer der ligner. Kompetencer m.h.t. etik og værdier omfatter opmærksomhed m.h.t. egen oplevelse af omgivelserne, m.h.t. menneskers brug og oplevelse af omgivelserne, og en erkendelse af at der ofte er mere end ét rigtigt svar på et spørgsmål. Derudover opnås erfaring med håndtering af kilder og organisering af arbejdet individuelt og i gruppe. Niveauet er 3: Reflektere over. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Målet er at give indsigt i og forståelse for, hvad landskabsarkitektur omfatter, altså introducere til landskabsarkitektens arbejdsområder m.h.t. udformning, etablering og forvaltning af friarealer. Kurset skal øge bevidstheden om studiets hensigt, motivere til bacheloruddannelsens øvrige fag og understøtte rigtigheden i studievalget. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kurset består af elementer hvor indsigt, redskaber og færdigheder støtter hinanden. Contemporary Danish Landscape Architecture (7,5p) Denne del af kurset udbydes også som valgkursus, se derfor denne, særskilte kursusbeskrivelse. Landskabsarkitekturens Historie (4,5 p) Gennem forelæsninger og ekskursioner gives overblik over landskabsarkitekturens udvikling fra oldtiden til omkring år1900. Det geografiske spænd går fra Kina og Japan, over den nære Orient til Europa, med særlig vægt på Europa. Stilhistorisk orienteres om antikkens, middelalderens, renæssancens, barokkens, rokokoens, klassicismens, romantikkens og historicismens arkitektur og havekunst. Udviklingen ses i sammenhæng med ældre inspirationskilder og den generelle samfundsudvikling og kunstens, ikke mindst arkitekturens udvikling. Grafisk præsentation (7,5 point) Der instrueres og trænes i grafisk fremstilling, herunder udarbejdelse af plancher, digital præsentation (power point) og papmodel (papmodel 1 Point). Plancherne sættes op i programmet In design (1 point) og kan bestå af håndtegnede perspektiver og snit (1 points), billedreferencer (billedbehandling 1 point) og af en digital plantegning produceret i CAD (2,5 point). Plancherne trykkes primært i sort/hvid og suppleres eventuelt med staffage (0,5 Point). Der introduceres kort til Power Point (0,5 Point). Skitseopgaver (9,5p) Opgaverne, der er konkrete og virkelighedsnære landskabsarkitektprojekter med enkle forudsætninger, består af korte og længere forløb. Ved landskabsarkitektprojekt forstås her planlægning af urbane eller rurale landskaber. Haver, parker, kirkegårde, idrætsanlæg, torve, pladser og udendørsarealer ved boliger, institutioner og erhvervsbyggeri er eksempler på urbane landskaber. Indpasning af bebyggelser, veje og fritidsanlæg i det åbne land, placering og udformning af bynære skove og renovering af råstofgrave er eksempler på projekter i det rurale landskab. De stillede opgaver har forskellig lokalitet og emne. En opgave består i at registrere og analysere sted og behov, og på dette grundlag udvikle en syntese dvs. et forslag. Projektarbejdet støttes af ekskursioner og ad hoc forelæsninger. Forslaget præsenteres grafisk, skriftligt og mundtligt. Fællesekskursion (1p i blok 4) Sammen med kurset Jordbund & Plantekundskab gennemføres en ekskursion, hvor lokaliteter der repræsenterer danske landskabstyper, analyseres m.h.t. geologi, jordbund, botanik, plantesamfund og landskabsarkitektur. Lokaliteterne udvælges med øje for at de kan være mulige referencer, dvs. i visse henseender forbilleder for elementer eller hele miljøer, i de studerendes senere projekter. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Undervisningen foregår som forelæsninger, øvelser på tegnesal, ekskursioner, registrering i marken, selvstændigt arbejde ved tegnebordet, vejledning, fremlæggelser og diskussioner. Øvelser udføres på tegnesalen og i CAD-rummet. Ved øvelserne i CAD og tegneøvelserne i frihåndstegning, perspektivtegning og modelbygning har undervisningen karakter af instruktion. Ved skitseopgaverne er det pædagogiske princip 'learning by doing', og lærerens funktion er dermed først og fremmest at være opgavestiller, rådgiver og diskussionspartner. Projektopgaverne stilles af lærerne, de kan fx handle om udformningen af en ny park, renovering af et torv eller indpasning af nye funktioner i landskabet. Ud fra de givne forudsætninger skal deltagerne udvikle projektet, få ideer og udvikle dem fra tanker til en reel plan for udformning af stedet. Planen skal formidles så aktørerne, både beslutningstagerne og brugerne af området, kan tage stilling til forslaget. Projekter formidles både grafisk, skriftligt og mundtligt. Ved aflevering af projekterne trænes i forskellige teknikker. I et projekt afleveres model suppleret med Power Point præsentation, i det andet projekt produceres en planche opsat i In design og i det tredje projekt afleveres en plan lavet i CAD. I eksamen indgår resultatet fra delkurset i blok 1 bedømmelse af projektrapport, der omfatter alt materiale udarbejdet i blok 2-4. Delkurset vægtes med 25%. For projektrapporten vægtes form og indhold ligeværdigt. Eksamen resulterer i én samlet karakter. Forelæsningerne i landskabsarkitekturens historie støttes af øvelser og ekskursioner. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Kunstakademiets Arkitektskole (1978): Anvendt Perspektiv. Lund, Hakon (2000): Danmarks Havekunst I, Arkitektens Forlag, København. Salto Stephensen, Lulu: Danmarks Havekunst II. Stahlschmidt, P.(2001): Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø. Sullivan, C. (1997): Drawing the Landscape. 2nd Edition. John Wiley & Sons, New York. WWW.NOVALAND.KVL.DK Supp. litt Andersson. Sven-Ingvar Principper for bevaring af gamle haver. Fortidsvern 1/1986 Blennow, Anna-Maria (1995): Europas trädgårder. Signum, Lund. Boye, Georg (1972): Havekunsten i kulturhistorisk belysning. DSR, KVL, København. Brandt, G.N. Havekunstens Historie. I: Nordisk Illustreret Havebrugsleksikon. Kbh., 1946 Brandt. G.N. Marienlyst Have. Architekten 3/1917 Jacobsen, H.G. og Jørgensen, P.S. (1997) Håndbog i Nudansk. Politikens Forlag Hunt, John Dixon. Greater Perfection: The practical garden, Philadelphia 2000 Sørensen, C.Th. Europas Havekunst: fra Alhambra til Liselund, Gad 1959, 1979 | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Per Stahlschmidt, pst@life.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331792 Ian Jørgensen, iajo@life.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331779 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||