Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 2. år | ||||||||||||
Varighed | Tre blokke | ||||||||||||
Pointværdi | 21.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen kun visse hjælpemidler kompendium udleveres ved eksamen Beskrivelse af eksamen: 4 timers skr. eksamen - essay opgaver 13-skala, intern censur | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger samt oversigtsforelæsninger med et patofysiologisk sigte. Forelæsningerne suppleres med case-baseret undervisning, samt praktiske laboratorieøvelser. | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Blok 4 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur Blok 1 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Biologisk Basiskursus | ||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||
Grundvidenskab: Kendskab til fysiologiske love, teorier, metoder og principper belyst under anvendelse af kliniske eksempler og terapeutiske stragegier. Viden om de enkelte organer og den samlede organismes regulerede funktion. Forståelse for dyrs normale funktion på celle-, organ- og organismeniveau. Forståelse af de funktionelle aspekter ved befrugtning, fødsel, laktation, vækst og differentiering samt adaptation til forskellige livsvilkår. Etik og værdier: Erhverver sig et fagsprog med henblik på at kunne diskutere i, med og om veterinær fysiologi. | |||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Det er målet at bibringe de studerende en forståelse for funktionen af celler, væv, organer og organisme fra det enkelte molekyle til den komplekse funktion i det hele dyr. Dette danner endvidere baggrund for indsigt i videnskabelige metoder af relevans for faget. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Fysiologi. Nerver, muskler, blodet, hjertet, kredsløbet, forplantningsorganerne, mælkekirtler, respiration, membran- og transportfysiologi, ernæringsfysiologi, stofskifte- og energiomsætninig, temperaturregulering, endokrin funktion samt specielle funktionelle forhold hos nyfødte dyr. Metabolisk biokemi Omsætning af hovednæringsstoffer (protein, kulhydrat og lipid) og mikronæringsstoffer (vitaminer og sporelementer). Samspillet mellem forskellige organer i omsætningen af hovednæringsstofferne samt mikronæringsstoffernes betydning herfor, herunder fordøjelse, absorption og faste hos normale dyr. Desuden drøvtyggernes specielle stofomsætning. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
De anførte emneområder dækkes ved en række emnebegrænsede forelæsninger samt oversigtsforelæsninger med et patofysiologisk sigte. Forelæsningerne suppleres med case-baseret undervisning, samt praktiske laboratorieøvelser. Såfremt der kan mobiliseres ressourcer i form af lokaler og lærerkapacitet vil undervisningen endvidere blive suppleret med IT-baserede øvelser. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Cunningham "Textbook of veterinary physiology", Saunders, 3rd ed. Silverthorn "Human Physiology", Pearson, 3rd ed | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Dan Arne Klærke, dk@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Veterinær Fysiologi & Biokemi, Tlf: 35332511 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||