Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen bestået/ikke bestået, intern censur Eksamensdatoer: 06 April 2006 | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af 75% af case/projektopgaver | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og øvelser | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Viden om fundamentale statistiske begreber. Forståelse af bestemte statistiske modeller. Forståelse af generelle inferensmetoder. Teknologi og produktion: Anvende principper for statistiske analyser baseret på visse givne statistiske modeller til analyse af nye problemer. Viden om statistiske programpakker til at udføre statistiske analyser. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Deltagerne skal lære at forstå og benytte visse statistiske modeller, at kunne fortolke og præsentere resultater opnået derved, at kende de basale statistiske begreber: variation, statistisk model, estimation, statistisk test, konfidensinterval, og at kunne forholde sig kritisk til en statistisk analyse. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Biostatistik omfatter sandsynlighedsregningens og statistikkens grundlag samt brug af statistiske metoder med sigte på biologisk anvendelse, herunder brug af computer til statistisk analyse. Kurset omfatter begreberne relativ hyppighed, sandsynlighed, varians, binomial-, Poisson-, stikprøve og normalfordelingerne med parameterestimater og statistiske test, herunder chi-2-test, t-test og variansanalyse med F-test samt lineær regression og korrelation. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Fire typer af undervisning vil indgå: forelæsninger, eksempler/cases, "klasse"-øvelser og hjemmeopgaver. Ved forelæsningerne introduceres og gennemgås dele af den generelle teori. Der lægges vægt på forståelse af problemstillingen, på valg af statistisk metode og på tolkning af resultaterne af den statistiske analyse. Eksempler/cases studeres indledningsvist selvstændigt af de studerende (i grupper) og føles op af plenum-gennemgang og diskussion. Ved øvelserne regnes opgaver, som hovedsageligt bygger på relevante problemer for veterinærer og indebærer analyse af forsøgsdata. Nogle af øvelserne baseres på brug af PC og en statistisk programpakke [forudsat lokaler og PC'er kan stilles til rådighed i fornødent omfang]. De obligatoriske hjemmeopgaver kan besvares i grupper på max. 4 studerende og vil omfatte de vigtigste analysemetoder og begreber. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Samuels and Witmer (2003). Statistics for the Life Sciences. Ekstrøm (2006). Formelsamling, ordliste og oversigt - biostatistik 2006 | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Claus Thorn Ekstrøm, ekstrom@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Statistics, Tlf: 35332341 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||