Department for Small Animal Clinical Sciences | |||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 2 year | ||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||
Credits | 23 (ECTS) | ||||||||
Course Level | MSc | ||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Kurset har løbende evaluering, hvor elementer som patientpræsentation i plenum og interkollegial kommunikation, mindre opgaver i specialservices/valgfag m.m. indgår i den løbende evaluering. 13-point scale, internal examiner | ||||||||
Requirement For Attending Exam | 80% aktiv mødedeltagelse på kurset samt Tilfredsstillende management af patient/klienteropgaver og patientsimuleringer. Godkendte skriftlige opgaver. | ||||||||
Organisation of Teaching | Klinisk kursus, hvor de studerende gennemfører to obligatoriske rotationer og 1 valgfri rotation. De studerende deltager aktivt i forskellige special services. Der kan undervises på både dansk og engelsk. | ||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur Blok 4 Week Structure: Udenfor ugestruktur Blok 1 Week Structure: Udenfor ugestruktur Blok 2 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||
Restrictions | 45 studerende, der fordeles på 2 hold, hvoraf det ene hold begynder om foråret, det andet hold om efteråret | ||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||
Grundvidenskab: Anvende klinisk undersøgelse, problemorienteret udredning, klinisk patologiske og andre parakliniske diagnostiske metoder herunder resultater og fortolkning, kliniske beslutningsprocesser, patofysiologiske mekanismer, behandling, management og opfølgning i moderne specialiseret smådyrspraksis. Kunne identificere relevante zoonotiske sygdomme i specialiseret smådyrspraksis og iværksætte målrettet handlingsplan. Teknologi og produktion: Anvende kommunikation, klinisk undersøgelse, problemorienteret udredning, diagnostiske metoder herunder resultater og fortolkning, kliniske beslutningsprocesser, patofysiologiske mekanismer, behandling, management og opfølgning i moderne specialiseret smådyrspraksis. Etik og værdier: Er istand til at tage ansvar for og planlægge kontinuert efteruddannelse som dyrlæge i specialiseret smådyrspraksis. Er opmærksom på vurdering af evidensbaserede behandlingsprincipper, herunder vurdering og kritik af relevant faglitteratur | |||||||||
Course Objectives | |||||||||
. videregående kliniske uddannelse i intern medicin og kirurgi, således den studerende efter kandidateksamen bedre kan fungere som assistent i smådyrspraksis eller varetage en veterinær turnusuddannelse (internship) på universitetshospital i Europa. . Integrere grundlæggende klinisk viden inden for kommunikation, problemorienteret udredning herunder kliniske og parakliniske undersøgelser, kliniske beslutningsprocesser, behandling, management og opfølgning i moderne mindre husdyrs praksis | |||||||||
Course Contents | |||||||||
Det kliniske kursus omfatter 45 studerende fordelt på 2 semestre. De studerende gennemfører 3 rotationer af en varighed på 2 x 6 uger plus 1 x 5 ugers valgfrit forløb. Hver rotation har et studenterantal på 6-8. På de 2 første rotationer er fagene/områderne obligatoriske. Rotation 1 består af 3 ugers klinik på henholdsvis medicin og kirurgi, og rotation 2 er opdelt i 1½ uges rotationer indenfor eksotiske hobbydyr, billeddiagnostik, klinisk patologi og anæstesi og akut medicin. På den 3 rotation er der valgfrihed mht. planlægning. Derved opnår den studerende en mulighed for fordybelse indenfor specifikke interesseområder samt en høj grad af fleksibilitet og valgfrihed i den sidste del af studiet. Kundskabsmål: . Integrere grundlæggende kliniske færdigheder i kommunikation, klinisk undersøgelse, problemorienteret udredning, parakliniske diagnostiske metoder, kliniske beslutningsprocesser, behandling, management og opfølgning i moderne mindre husdyrs praksis . At lære at forstå egne muligheder og begrænsninger og kunne henvise til specialundersøgelse . For de forekommende kirurgiske og medicinske sygdomme i henvisningspraksis skal kunne redegøres for og vurderes: . Symptomatologi, diagnostik, differentialdiagnostik (DAMN-IT), paraklinik, ætiologi, patofysiologi, epidemiologi/biologisk opførsel, terapi, prognose og profylakse . Skal sikkert kunne redegøre for og anvende veterinærmedicinsk terminologi . For de vigtigste behandlingsformer i moderne henvisningspraksis skal kunne redegøres for indikationer, behandlingsprincipper, virkningsmekanismer, tekniske procedurer samt komplikationer og bivirkninger . For de vigtigste diagnostiske modaliteter i moderne henvisningspraksis skal basalt kunne redegøres for indikationer, fysiske principper, udførelse, tolkning samt risiko og komplikationer . At forstå nødvendigheden af kontinuert at udvikle egne kompetencer og deltage i efteruddannelse . Forstå arbejdsopgaver og management ved drift af en moderne smådyrsklinik Færdighedsmål: . Kunne gennemføre et selvstændigt medicinsk interview med optagelse af anamnese med klient . Fastholde, træne og uddybe kliniske kompetencer og færdigheder . Selvstændigt kunne etablere en udredningsplan for det syge dyr og stille diagnoseforslag . Selvstændigt kunne diagnosticere og behandle livs- og funktionstruende tilstande . Kunne udføre en regelret elektronisk problemorienteret journal. . Kunne arbejde i teams med patientansvar for et lille antal patienter og således fungere som en form for dyrlægeassistent . Kunne føre en case-register for medicinske og kirurgiske patienter samt præsentere patienten i et fagligt forum både mundtligt og skriftligt . Kunne deltage som en ressourceperson i kliniske specialservices . Kunne skrive en epikrise til henvisende dyrlæge | |||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||
Forelæsninger, kollokvier, øvelser, stuegange, seminarer og projektvejledning | |||||||||
Course Litterature | |||||||||
Skal foreligge fra instituttet senest 1 måned før kursusstart | |||||||||
Course Coordinator | |||||||||
Jørgen Koch, jko@life.ku.dk, Department of Small Animal Clinical Sciences/, Phone: 35332933 | |||||||||
Study Board | |||||||||
Study Committee V | |||||||||
Course Scope | |||||||||
| |||||||||