Inst. for Mindre Husdyrs Sygdomme
25 % Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab 25 % Inst. for Veterinær Patobiologi 25 % Inst. for Produktionsdyr og Heste 25 % | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 9 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: De studerende udarbejder en rapport indenfor et af de parakliniske discipliner. Kurset afsluttes med gruppeeksamen i plenum med udgangspunkt i de skriftlige projektopgaver, der udarbejdes i de sidste 3 uger af kurset. 13-skala, intern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Tilfredsstillende gennemførsel af valgmodul 1 forløbet - 80% aktiv mødedeltagelse og udarbejdelse af skriftlig projektopgave. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | 6 ugers teoretisk kursus med alternerende kliniske og parakliniske moduler i de første 3 uger. Derefter udarbejdes en skriftlig projektopgave indenfor et af de parakliniske områder i de sidste 3 uger. Start forår 2006. Undervises på både dansk og engels | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 45 studerende | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Viden om klinisk undersøgelse, problemorienteret udredning, klinisk patologiske og andre parakliniske diagnostiske metoder herunder resultater og fortolkning, kliniske beslutningsprocesser, patofysiologiske mekanismer, behandling, management og opfølgning i moderne specialiseret smådyrspraksis. Viden om særligt relevante zoonotiske sygdomme i specialiseret smådyrspraksis. Teknologi og produktion: Viden om kommunikation, klinisk undersøgelse, problemorienteret udredning, diagnostiske metoder herunder resultater og fortolkning, kliniske beslutningsprocesser, patofysiologiske mekanismer, behandling, management og opfølgning i moderne specialiseret smådyrspraksis Etik og værdier: Er opmærksom på betydningen af kontinuert efteruddannelse som dyrlæge i specialiseret smådyrspraksis. Er opmærksom på vurdering af evidensbaserede behandlingsprincipper, herunder vurdering og kritik af relevant faglitteratur | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
. Formålet med temakurset er at give de studerende dybere viden om udvalgte/relevante kliniske - og parakliniske emner nødvendige for at kunne fungere som assistent i smådyrspraksis eller varetage et veterinært turnusuddannelse (internship) på universitetshospital i Europa. . Udarbejdelse af en temarapport indenfor klinisk/paraklinisk relevante områder (f.eks. veterinær patologi, genetik, ernæring, veterinær epidemiologi) på basis af litteraturstudier | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
. Indøvelse af parakliniske discipliner i diagnostik, behandling og monitorering af syge dyr. o Klinisk patologi: kendskab til årsager til præanalytisk, analytisk og postanalytisk variation; teoretisk og praktisk anvendelse af klinisk patologiske analyser og profiler, særligt analyser indenfor hæmatologi, klinisk kemi, diagnostisk cytologi, endokrinologi samt urin- og fæcesanalyser, ved diagnostik og monitorering. Kendskab til principper for o design af epidemiologiske undersøgelser, o diagnostik og overvågning af sygdomme i populationer, o genetisk rådgivning, o screeningsprocedurer for arvelige sygdomme, o den patoanatomiske diagnostiks betydning som grundlag for klinisk udredning af sygdomme samt o ernæringsrelaterede faktorer, der har indflydelse på dyrenes sundhed og muligheden for behandling og forebyggelse af ernæringsbetingede lidelser. . Kritisk litteraturlæsning og kildekritik, . Integration af resultater fra klinisk og paraklinisk forskning, . Kendskab til evidensbaserede behandlingsprincipper for at kunne tilrette livslang læring. . Udarbejde, fremlægge og forsvar af temarapport i plenum | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsninger, kollokvier, demonstrationer, projektvejledning, selvstudium, rapportudarbejdelse Undervisningen er planlagt integreret indenfor hvert tema, således at der foruden kliniske områder afholdes undervisning i parakliniske fag/discipliner: klinisk patologi, billeddiagnostik, genetik, klinisk ernæring, epidemiologi og patologi. I de sidste tre uger udarbejder de studerende i grupper på 4 studerende en selvstændig temarapport, der dokumenterer de opnåede kvalifikationer indenfor det valgte tema/område. De studerende forventes selvstændigt at tilegne sig væsentlige dele af den fagspecifikke viden, der er nødvendigt for at gennemføre temaprojektet. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Opdateret litteraturhenvisninger vil blive oplyst senest 1 mdr. før kursusstart. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jørgen Koch, jko@life.ku.dk, Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme/Medicin, Klinisk Patologi, Tlf: 35332933 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||