300020 Dif. Equine clinics, module 1

Details
Department of Large Animal Sciences   85 %
Department of Veterinary Pathobiology   5 %
Department of Basic Animal and Veterinary Sciences   5 %
Department of Small Animal Clinical Sciences   5 %
Earliest Possible YearMSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits9 (ECTS)
Course LevelMSc
 
ExaminationContinuous Assessment

written examination and oral examination

Practical Examination


All aids allowed

Description of Examination: Løbende evaluering + 80%tilstedeværelse ved øvelserne

13-point scale, internal examiner
 
Organisation of TeachingKurset er et klinisk kursus, der former sig som en rotation mellem forskellige afsnit/services med fast ugentlige indlagte seminarer. Herudover vil kurset omfatte diagnostiske og profylaktiske tiltag i dagens hestehold. Påbegyndes efteråret 2006.
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Restrictions25
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab:
Kendskab til IT-relaterede fodrings- og reproduktionsprogrammer.
Kendskab til rammerne for hestehold i Danmark, til almindelig praksisdrift, og til dansk lovgivning om udøvelse af dyrlægegerning i hestepraksis samt de specielle problemstillinger, der knytter sig til handel og forsikring af heste.
Viden om almindeligt anvendte træningsprincipper og tilrettelæggelse af en genoptræningsplan.
Teknologi og produktion:
Anvende veterinærkliniske og parakliniske principper og metoder mhp. fodring og brug af, samt undersøgelse og behandling af heste.
Etik og værdier:
Er opmærksom på begrebet evidence based medicine.
Er opmærksom på rådgivning af klienter.
Reflekterer over forskelle mellem hestens basale behov og menneskeskabte behov, herunder velfærdsaspekter af opstaldning, transport, konkurrence samt almindelig brug.
Reflekterer over lovgivningsmæssige aspekter i relation til hestevelfærd.

 
Course Objectives
Formålet med kursus er at bibringe de studerende de nødvendige forudsætninger for at kunne deltage i Hestesygdomme 2, hvor kravet er, at de under vejledning kan deltage aktivt i det daglige kliniske arbejde i hestehospital og ambulatorisk hesteklinik (diagnosticere, tilrettelægge, vurdere, beregne, medinddrage, formidle udfærdige og stille spørgsmål, bedømme, reflektere og ajourføre sin viden).
 
Course Contents
Delemner og - mål
i. Heste og hestevelfærd under danske forhold
Den studerende skal kunne beskrive hesteindustrien i Danmark, herunder racer, opstaldningsbetingelser, organisation. Den normale hests opførsel og bedømmelse af unormal adfærdsmønstre skal kunne vurderes. Den studerende skal kunne vurdere smerte, lidelse og stress. Den studerende skal kunne afgrænse hestens basale behov og skal kunne vurdere velfærdsaspekter af opstaldning, transport, konkurrence samt almindelig brug. Den studerende skal kunne vurdere de lovgivningsmæssige aspekter i relation til hestevelfærd.
ii. Bevægelse og bygning
Den studerende skal kunne beskrive det normale eksteriør/bygning af føl, ungdyr og voksne heste og skal kunne vurdere afvigelser fra det normale samt betydningen af disse afvigelser i forhold til den tænkte brug af hesten. Den studerende skal kunne vurdere behovet for hovpleje og beslag såvel hos den normale hov som den afvigende. Den studerende skal kunne redegøre for almindeligt anvendte trænings principper samt kunne tilrettelægge en gen-optræningsplan. Den studerende skal kunne vurdere tilpasnings af sadel og seletøj.
iii. Praksismanagement
Den studerende skal have kendskab til almindelig praksisdrift herunder ledelse, økonomi og rådgivning (klientkommunikation), til dansk lovgivning om udøvelse af dyrlægegerning i hestepraksis samt de specielle problemstillinger der knytter sig til handel og forsikring af heste.
iv. Klinisk diagnostik
Billeddiagnostik, patologi, cytologi og klinisk patologi
Den studerende skal kunne redegøre for teknikker for udtagelse af prøver samt håndtering af disse indtil undersøgelse. De studerende skal kunne angive og vurdere relevante hæmatologiske og klinisk-kemiske parameter. Den studerende skal kunne vurdere almindeligt anvendte cytologiske præparater i hestepraksis
v. Fodring og reproduktion
Den studerende skal kunne vurdere foderplaner, herunder fodermiddelkvalitet, i relation til ernæringsbetingede sygdomme og effektivitet samt gennemføre enkle kontrolforanstaltninger.
Den studerende skal introduceres til IT-relaterede fodrings- og reproduktionsprogrammer. De studerende sættes i stand til at udføre det veterinære arbejde forbundet med sædopsamling.
vi. Klinisk mikrobiologi, immunologi, parasitologi og farmakologi
Den studerende skal kunne redegøre for udtagelse af relevant materiale, vurdering af svar herunder resistensbedømmelse. Den studerende skal kunne beskrive baggrunden for valg af præparat til henholdsvis føl/voksne for så vidt angår antimikrobielle midler, NSAID, steroider, analgetika samt væske og elektrolytterapi under praksisforhold.
 
Teaching And Learning Methods
Med baggrund i danske forhold vil kurset skabe grundlaget for aktiv deltagelse i Valgfag Hestesygdomme 2 (17 uger), der primært gennemføres inden for rammerne af hestehospitalet ved KVL. Det vil forme sig som en række forelæsninger, øvelser, seminarer, ekskursioner m.m., hvorunder de studerende gives det teoretiske grundlag for de kliniske øvelser i Hestesygdomme 2 gennem indføring i hestemanagement, hestevelfærd, hestens bevægelse og bygning, praksismanagement, muligheder og begrænsninger ved anvendelse af mikrobiologiske, immunologiske og cytologiske undersøgelser, muligheder og begrænsninger ved anvendelse af billeddiagnostiske hjælpemidler, forensiske forhold i hestepraksis,
 
Course Litterature
Selvstændig opsøgning og kritisk vurdering af relevant litteratur er et af målene med kursus.
 
Course Coordinator
Pia Haubro Fischer Andersen, pia@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Medicine and Surgery, Phone: 35332874
 
Study Board
Study Committee V
 
Course Scope
lectures20
theoretical exercises60
Excursions15
practicals146
examination6

247