300014 Veterinary Ethics and Philosophy of Science

Details
Department of Large Animal Sciences   40 %
Institute of Food and Resource Economics   60 %
Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits3.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: De studerende eksamineres mundtlig på baggrund af deres skriftlige projektrapport

Weight: Projektrapport: 80% Mundtlig fremlæggelse: 20% Der foretages en helhedsvurdering



pass/fail, internal examiner
 
Requirement For Attending Exam80% fremmøde ved øvelser. Deltagelse i projektarbejde
 
Organisation of TeachingForelæsninger, øvelser og projektarbejde
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab:
kendskab til forskellige syn på dyr, som knytter sig til forskellige videnskabelige traditioner. Kendskab til de roller og opgaver, der falder indenfor den veterinære profession. kendskab til forskellige opfattelser af sygdom og sundhed i veterinærmedicinsk sammenhæng. Viden om udvalgte etiske teorier.
Teknologi og produktion:
Viden om udvalgte etiske teorier med henblik på at identificere etiske problemstillinger, som knytter sig til den veterinære profession. Anvendelse af udvalgte etiske teorier til at analysre etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for brug af dyr.
Etik og værdier:
Anvendelse af principper for god skriftlig og mundtlig formidling af projektarbejde i en studiesammenhæng
 
Course Objectives
Kursets overordnede målsætning er at give de studerende lejlighed til at reflektere over forskellige etiske holdninger og andre forestillinger vedrørende dyr og brugen af dyr samt vedrørende dyrlægers opgaver og roller. Emnet anskues i et historisk samfundsmæssigt perspektiv. samtidig er kursets målsætning at give en metodemæssig indføring i problemorienteret projketarbejde.
 
Course Contents
Kurset vil gennem forelæsninger, øvelser og projektarbejde arbejde med:
- at identificere og analysere etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for brug af dyr
- at præsentere forskellige roller og opgaver, som falder inden for den veterinære profession, samt identifikantion af etiske problemstillinger som knytter sig til disse roller og opgaver
- at give et vist overblik over videnskabelige tankesæt i historisk perspektiv, herunder forskellige syn på dyr og spørgsmålet om dyrs evne til at tænke og føle, samt dyr forstået ud fra etologiske, genetiske, molekylærbiologiske og andre videnskabelige tankegange
- at præsentere forskellige opfattelser af sygdom og sundhed anskuet i en veterinærmedicinsk sammenhæng
- formidling af projektarbejde, såvel mundtligt som skriftligt, herunder opponering og konstruktiv kritik
- samarbejde i grupper
 
Teaching And Learning Methods
Kurset baseres på forelæsninger, øvelser og projektarbejde. På forelæsningerne præsenteres nogle af de etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger, der rejser sig i forbindelse med veterinærfaget. På efterfølgende øvelsesgange behandles forelæsningsemner i form af forskellige øvelser. Sideløbende hermed foregår projektarbejde i grupper.
 
Course Litterature
Elektronisk artikelkompendium på Campusnet.

Sektion for Læring og Tværvidenskabelige Metoder(2001): Kompendium i metode og projektarbejde. 11.udgave. DSR Forlag, KVL, KØbenhavn



 
Course Coordinator
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059
Tina Hansen, tih@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332905
 
Study Board
Study Committee V
 
Course Scope
lectures13
theoretical exercises16
project work32
examination4
preparation30

95