Inst. for Produktionsdyr og Heste | |||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||
Pointværdi | 3 (ECTS) | ||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig prøve Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Udfyldes af instituttet senere bestået/ikke bestået, intern censur | ||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og seminarier med efterfølgende skriftlige opgaver. Udbydes første gang efteråret 2006 | ||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, uge 1-8, alle torsdage | ||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||
Grundvidenskab: Viden om de generelle etologiske principper Teknologi og produktion: Viden om specifikke sammenhænge mellem etologiske faktorer/sammenhænge og biologiske samt tekniske forhold, der er relevante for dyrlægens arbejdsogaver Etik og værdier: Reagerer på adfærdsaspekter i forbindelse med dyrehold og kan diskutere disse aspekter i relation til velfærdsbegrebet | |||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||
Med henblik på anvendelse i de forskellige dyrlægefunktioner skal de opnå kendskab til de . grundlæggende etologiske begreber, metoder og problemer . specifikke etologiske forhold, der er karakteristiske for de enkelte dyrearter og racer | |||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||
Basal etologi omfatter: . motivation og stimuli, . evolution og ontogeni, . adfærdens årsager og funktion, . kommunikation, . indlæring, . sociobiologi og . adfærdsøkologi. | |||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||
Forelæsninger, seminarier og skriftlige opgaver | |||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||
Endnu ikke afklaret Skal foreligge fra instituttet senest 1 måned før kursusstart | |||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||
Jan Ladewig, jal@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333031 | |||||||||||
Studienævn | |||||||||||
Studienævn V | |||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||
| |||||||||||