290038 Thematic Course: Applied Economic Analysis

Details
Institute of Food and Resource Economics
Earliest Possible YearBSc. 2 year
DurationTwo blocks
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelBSc
BA tema
 
ExaminationContinuous Assessment

written examination

Portfolio Examination


All aids allowed

Description of Examination: Mappen, porteføljen, består af modelresultater og vurdering af disse.

Weight: Mappen vurderes som helhed og vægtes med 100%.



13-point scale, external examiner
 
Organisation of TeachingUndervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser og projektarbejde
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: A

Blok 4
Week Structure: A
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesFagpakke i økonomi
 
Areas of Competence the Course Will Address
Applied Science:
Efter kurset skal den studerende ud fra en konkret økonomisk problemstilling kunne anvende eksisterende kvantitative økonomiske modeller og metoder til at løse problemet eller dele heraf og kunne forholde sig kritisk til, reflektere over, resultaterne.
Den studerende skal have forståelse af modelbrug for derved også at kunne forholde sig kritisk til andres modelbrug og modelberegninger.
Den studerende skal også være i stand til at foretage mindre ændringer i eksisterende kvantitative modeller for at udvide deres anvendelsesområde til den foreliggende problemstilling.
 
Course Objectives
Kursets mål er at lære de studerende at bruge kvantitative modeller og metoder i forbindelse med økonomisk analyse.
 
Course Contents
Centrum for temaet er brug af kvantitative modeller og metoder til at analysere en given problemstilling. Problemstillingen skal være af en sådan art at der allerede findes kvantitative modeller og metoder der kan bruges.
Problemstillingen kan ændres eller drejes fra år til år efter lærer- og/eller studenterønsker. Ved temaet start skal det være muligt for de studerende at kunne øve en vis indflydelse på indhold og forløb.

Vægten ligger på brug af eksisterende modeller til analyse af økonomiske problemstillinger, ikke på at opstille modeller; men via brug af modeller bliver der opbygget en viden om hvordan de er lavet. Der lægges vægt på en kritisk brug af modeller, fx i form af følsomhedsanalyser af forskellig art inkl. ændring af usikre sammenhænge i modellen.

Eksempel på problemstillinger er økonomisk analyse af liberalisering af EU's landbrugspolitik eller WTO forhandlinger, liberalisering af verdenshandlen for landbrugsvarer. Beregning af virkning og effekt for landbruget som sektor og for den enkelte bedrift, staten og forbrugerne; i Danmark og evt. også i andre lande; på enkelte landbrugsvarer eller grupper af varer eller alle varer. Eller analysere de økonomiske konsekvenser af biologisk usikkerhed, herunder forskellige måder at håndtere usikkerhed empirisk.

De relevante modeller vil være økonometriske modeller, anvendte generelle ligevægtsmodeller (AGE) og lineære programmeringsmodeller (LP).

Fælles for alle emnerne er, at det er valget af metode/model samt afprøvningen heraf på en konkret økonomisk problemstilling der er central.
 
Teaching And Learning Methods
Kurset organiseres over et overordnet tema om brug af en eller evt. flere eksisterende kvantitative økonomiske modeller, der danner grundlag for en række opgaver og projekter projekt, der udarbejdes hhv. som gruppearbejde og individuelt arbejde. I tilknytning hertil er der en række forelæsninger over centrale dele af pensum, praktiske skriveøvelser, der læses enkelt- eller gruppevis samt edb-øvelser.
 
Course Coordinator
Lars Otto, lo@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/Production and Technology Division, Phone: 35336886
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures40
practicals60
preparation100
supervision12
preparation200

412