Institute of Food and Resource Economics | |||||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: 1. opgavebesvarelser 2. gruppefremlægning og -opponering af projektarbejde i form af en rapport Weight: Opgavebesvarelser: 50% Rapport etc.: 50% 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Løbende besvarelse og aflevering af udleverede opgavesæt | ||||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, problemorienteret projektundervisning i grupper | ||||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||||||
Applied Science: Kendskab til centrale problemstillinger inden for national og international fødevareøkonomi og politik. Kendskab til størrelsesforhold og udviklingstendenser inden for erhvervet. Kan anvende principperne til enkle økonomiske analyser af centrale nationale og internationale økonomiske problemer. Kan anvende principperne til at udforme en problemformulering i forbindelse med en faglig rapport og kan anvende principperne om opbygningen af en sådan med tilhørende litteraturhenvisninger. Ethics & Values: Er opmærksom på forskellen mellem normativ og positiv økonomi. | |||||||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||||||
Formålet er at give de studerende en viden i fødevaresektorens økonomiske, institutionelle og erhvervspolitiske forhold og problemer såvel nationalt som internationalt. Denne viden skal kunne omsættes og bruges i forbindelse med gennemførelsen af et projekt med dertil hørende udarbejdelse af en projektrapport der skal illustrere de studerendes evne til at identificere, analysere, formulere og bearbejde en faglig relevant problemstilling. | |||||||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||||||
Kurset består af fire elementer: . Basal økonomisk teori omkring markeder herunder udbud og efterspørgsel og enkel analyse af forskellige markeder og sammenhæng mellem markeder. . Økonomiske og økonomisk-politiske problemstillinger på bedrifts-, sektor-, national- og internationalniveau. Problemstillingerne tager udgangspunkt i relevante og aktuelle problemer. . Med udgangspunkt i et selvvalgt emne eller problemstilling på baggrund af kursets faglige indhold, vil projekt- og metodearbejde blive introduceres og udviklet. Projektet gennemføres i grupper. Under arbejdet med projektet vil grupperne få både fagligt og metodisk vejledning, . Generel erhvervsintroduktion og samfundsbeskrivelse. | |||||||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||||||
Undervisningen omfatter forelæsninger baseret på tematiske emner, teoretiske øvelser hvor der i grupper arbejdes med udleverede opgavesæt, der afspejler pensum i bred forstand. Derudover arbejdes der med problemorienteret projektskrivning i grupper med tilknyttet metode- og projektvejleder. Projekter tager udgangspunkt i kursets faglige indhold. | |||||||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||||||
Kyed, Karsten (2003). Økonomi og jordbrugspolitik i det 20. århundrede, del I 1900-1972. Biofolia 2003. København. Kyed, Karsten (2004). Økonomi og jordbrugspolitik i det 20. århundrede, del II 1973-2004. Biofolia 2004. København. Hansen, Henning Otte (2001). Landbrug i et moderne samfund - landbrugets placering, udvikling og omverden i et velfærdssamfund. Handelshøjskolens Forlag 2001. København Landøkonomisk oversigt. Seneste udgave. Dansk Landbrug. København. Statistisk Tiårsoversigt. Seneste udgave, Danmarks Statistik. Andersen, Lene Juhl, Søren Kruse, Lasse Solheim Hansen og Per Rasmussen (1995). Introduktion til Problem, metode og proces i projektarbejdet. DSR-Forlag 1995. København. Sektion for Læring og Tværvidenskabelige Metoder (2001). Kompendium i metode og projektarbejde. 11. udgave. DSR Forlag, KVL. København. | |||||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||||
Henrik Zobbe, hz@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Management, Phone: 35336810 Lars Otto, lo@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/Production and Technology Division, Phone: 35336886 Anders Dahl, and@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332376 Vagn Olsen, vo@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332167 | |||||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||