Forest & Landscape | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Kurset kan være relevant såvel på bachelor- som kandidatudd. afhængigt af uddannelsesretning og -tilrettelæggelse. | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: For NR-studerende: De sidste 4 uger af kursusblokken udarbejdes en kursusrapport over et emne, som aftales mellem lærer og studerende. Rapporten udarbejdes af enkeltstuderende eller (fortrinsvis) af grupper på 2-4 studerende. Der ydes vejledning fra læreren i forbindelse med rapportskrivningen. BEMÆRK, at for SL-ing. studerende indgår de første 5 ugers pensum i den samlede eksamen for faget "Teknik og Planlægning". Disse studerende udarbejder ikke kursusrapport. Weight: Kursusrapport 100% for NR-studerende. 13-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Kursets første seks uger gennemføres på Skovskolen i Nødebo fælles for Frb.-studerende og SL-ingeniør studerende. Der veksles mellem forelæsninger og selvstændigt arbejde / opgaveløsning med tilknytning til forelæsningsemnerne + et par ekskursioner. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: C | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Vedanatomi, dendroøkologi og træets egenskaber. Alternativt skov-praktik + 1. semester SL-ing. | ||||||||||||||||
Restrictions | Frb.-studerendes transport til Nødebo må løses ved brug af tjenestevogn(e). Transportkapaciteten vil være begrænset. | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Grundvidenskab: Gennem kurset skal den studerende opnå forståelse af sammenhængen mellem skovens behandling og træproduktionen, og han/hun skal lære at vurdere, hvordan skovdyrkningen kan tilgodese såvel produktion af kvalitetstræ som andre mål af biologisk, økonomisk og rekreativ art. Teknik og produktion: Den studerende får kendskab til en række anvendelsesmuligheder for træ og lærer at bedømme, hvordan industriens ønsker til råvareforsyning imødekommes bedst muligt. Etik og værdier: Den studerende skal være opmærksom på de etiske konflikter, der kan opstå mellem naturbevarelse og træproduktion. Efter kurset skal man kunne forstå og kommunikere (diskutere) i den begrebsverden, som bruges af den træforbrugende industri og i forbindelse med trækonstruktioner. | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Målet med kurset er at give den studerede overblik over industriel forarbejdning og anvendelse af træ, samt kendskab til træmaterialernes vigtigste egenskaber og begrænsninger. Kurset giver en bred indføring i anvendelsen af træ og træprodukter, som sammen med biologiske og økonomiske fag skal kvalificere den studerende til at kunne forvalte skove på en samfundsmæssigt fornuftig måde. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
For at kunne se skoven i et helhedsperspektiv må skovdyrkeren kende forskellige træarters anvendelsesmuligheder, og det er påkrævet at kende sammenhængen mellem dyrkningsmetoderne og træets brugbarhed til forskellige produkter. I kurset gennemgås en række anvendelsesområder for træ, og inden for hvert område forsøges det at sætte træprodukternes egenskaber i relation til valg af træart og dyrkningsform i skovbruget. Ud over produktkendskab og produktionsprocesser behandles også miljø- og energimæssige aspekter ved bearbejdning, brug og bortskaffelse af træ. Kursets fem første uger er opdelt i 15 halve dage, som påtænkes brugt til følgende emner: Træers vækst. Kårenes betydning for træets egenskaber. Opmåling, sortering og lagring af råtræ. Savværkets maskiner og produktion. Tørring af træ. Træets styrke-egenskaber. Sortering og opmåling af savet træ. Trækonstruktioner (bygninger). Træets langtidsholdbarhed over for belastning, fugt m.m. (rheologi). Træbeskyttelse (mod biologisk nedbrydning). Videreforarbejdning af træ (høvling, fræsning osv.) Limning af træ. Pladematerialer af træ (krydsfiner, spån- og træfiberplader m.m.) Papir. Træ som kemisk råstof. Træ som energikilde. SL-ing.-studerende afslutter kurset efter fem uger, og kursusemnerne indgår i den samlede eksamination i faget "Teknik og planlægning". Bachelor- og kandidatstuderende fra Frederiksberg bruger yderligere fire uger på udarbejdelse af en kursusrapport, som bliver bedømt med karaktergivning. Indholdet spænder vidt i forhold til timetallet, og der lægges derfor større vægt på bredde end på dybde i undervisningen. Man opnår overblik, men ikke en sådan specialistviden, at den fuldt ud kvalificerer til ansættelse i træindustrien. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Undervisningen gennemføres som forelæsninger (5-6 timer ugentligt), afvekslende med selvstændig informationssøgning og løsning af opgaver med tilknytning til forelæsningsemnerne. Om muligt suppleres med et par ekskursioner til træforbrugende industrier. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Bowyer J.L., Shmulsky R., Haygreen J.G. (2003) Forest Products and Wood Science. Iowa State Press. 554 pp. ISBN 0-8138-2653-3. Denne bog suppleres med kompendiemateriale, der foreligger som .pdf-filer på CampusNet. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Andreas Bergstedt, abe@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Forestry and wood products, Phone: 35331692 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||