Ins. for Human Ernæring | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig og mundtlig eksamen Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Der holdes en 4 timers skr. eksamen efter 3 uger med forskningsmetodologisk indhold. Der afholdes en Seminareksamen efter 9 uger på basis af skriftlig rapport Vægtning: Skriftlig eksamen, tæller 30% Seminareksamen, tæller 70% af hele kursets karakter. De 70% er fordelt på 60% for gruppeopgaven, 20% forsvar, 20% for opposition mod en anden gruppe 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | I forløbet afleveres 2 rapporter på ca. 10 sider om specificerede emner i administration og ledelse. Disse skal godkendes før seminareksamen. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A Blok 4 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Obligatoriske forudsætninger | Teoretisk og/eller praktisk kendskab til klinisk ernæring er en fordel. | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Obligatorisk kursus på klinisk ernæringsstudiet. Kurset giver kompetencer indenfor teknologi og produktion. Kurset er uafhængigt af andre kurser og er en forudsætning for, at de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget.Studiets forsknings-metodologiske, ledelsesmæssige, administrative og kvalitetsudviklende kompetencer er samlet i dette kursus. De studerende skal have kendskab til: Regelsæt for almindelige administrative opgaver; statistiske metoder til vurdering af videnskabe-lige artiklers bæredygtighed; principper for konfliktløsning; måling af livskvalitet. Skal kunne redegøre for sundhedsvæsenets samarbejdsformer. Skal have viden om og færdigheder i at analysere en videnskabelig artikel; vurdere den praktiske betydning af et videnskabeligt fund; planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring; opstille program til evaluering af organisatioriske svagheder. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
At give de studerende forudsætninger for at kunne læse videnskabelige artikler på en kritisk og analytisk måde, og dermed kunne vurdere værdien for fremtidig forskning og den praktiske anvendelighed i den kliniske hverdag. Desuden at give de studerende en forståelse af sundhedsvæsenets struktur og funktion, at sætte dem i stand til at opstille kvalitetsmål, afprøve disse og opstille plan for forbedringer. Endelig at de studerende opnår forudsætninger for at fungere som ledere i team-sammenhænge. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Den omtrentlige fordeling af de 9 uger vil være 3 uger med videnskabelige metoder, vurdering af videnskabelige artikler, statistik; 3 forelæsninger pr. uge, teoretiske øvelser og obligatoriske skriftlig, karaktergivende afprøvning med forskningsmetodologisk indhold.. ½ uge med 2 forelæsninger, øvelse og rapport om administrative problemstillinger. 2 uger med 3 forelæsninger pr. uge og øvelser samt rapport om ledelses problemstillinger. 3½ uger med kvalitetsudvikling, gruppebaseret projektrapport udarbejdes sideløbende de sidste 2 uger med adgang til vejledning og danner grundlag for seminareksamen, 2 forelæsning pr. uge og øvelser. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser. Rapportudformning i grupper. Relation til andre kurser Kurset er vidtgående uafhængigt af omkringliggende kurser, men er en forudsætning for, alle de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er meget direkte rettet mod de studerendes senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Kompendier i forskningsmetodologi og statistik Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift, Erhvervsskolernes Forlag Ib Andersen: Den skinbarlige virkelighed, Samfundslitteratur Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, Munksgaard | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimental ernæring, Tlf: 35332504 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||