Department of Human Nutrition | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Ved eksamen bedømmes den skriftlige rapport fra det gruppebaserede projektarbejde, den mundtlige fremlæggelse af rapporten samt den mundtlige evaluering af en rapport fra en gruppe af medstuderende. Weight: Projektrapport 50%, mundtlig fremlæggelse 25%, vurdering af anden gruppes rapport 25%. 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Gennemførelse af projektarbejde som afsluttes med projektrapport | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Første del: Forelæsninger og mindre øv. om sociologiske emner og metoder. Anden del: selvstændigt projektarbejde i grupper, suppleret med seminarer om samfundsvidenskabelig metode. Den studerende indgår aktivt under hele forløbet. UDBYDES IKKE I 2005/2006 | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Restrictions | 60 | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Kurset er obligatorisk for HE-studerende, som gennem aktiv kursusdeltagelse opnår følgende af HE-uddannelsens kompetencer: Grundvidenskab: Viden om centrale sociale og kulturelle sammenhænge, der præger menneskers forhold til mad. Teknologi & Produktion: Forståelse af sociale og kulturelle strukturers påvirkning af kostvaner. Anvende principper for samfundsvidenskabelige undersøgelsesdesign og metoder i forhold til specifikke fødevare- og ernæringsrelaterede problemstillinger. Etik og værdier: Reflektere over sociale og kulturelle strukturers påvirkning af kostvaner. Være opmærksom på de mange og undertiden modsatrettede hensyn, der præger menneskers forhold til mad i dag. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kursets målsætning er, at den studerende opnår indsigt i a) sociale, kuturelle og samfundsmæssige aspekter af madens betydninger i menneskers hverdag og i b) de samfundsvidenskabelige metoder, som benyttes indenfor madsociologien. Efter at have gennemgået kurset, skal den studerende kunne vurdere mad- og ernæringsrelaterede problemstillinger i et socialt og kulturelt perspektiv og vurdere metodiske spørgsmål i forbindelse med samfundsvidenskabelige problemstillinger. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Der undervises i madsociologiske emner, som f.eks.: madkultur og spisevaner; normer for og praksis ift. måltiders struktur og indhold; madproduktion i husholdningen og dens socio-kulturelle betydninger; madens og måltiders betydninger i hverdagen; social og kuturel prægning af præferencer; madvaner og madpræferencer i forhold til køn; sundhedshensyn i dagligdagens madvaner mm. Desuden undervises i samfundsvidenskabelig undersøgelsesdesign og -metoder, omfattende såvel kvantitative som kvalitative metoder indenfor madsociologien og problemstillinger i forhold til kostundersøgelsesmetodik diskuteres. Tyngdepunkter i kurset er et projekt, hvor de studerende gruppevis udvælger og afgrænser et emne, formulerer problemstilling og udarbejder et undersøgelsesdesign samt gennemfører en pilotdataindsamling til en empirisk undersøgelse indenfor det madsociologiske felt. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
På kurset veksles mellem forelæsninger og seminarer, hvor teoretiske emner behandles på baggrund af litteratur samt mindre øvelser, hvor de studerende afprøver forskellige metoder og designs. Tyngdepunktet i kurset er gennemførelsen af et selvstændigt projekt, hvor de studerende gruppevis arbejder med et selvvalgt madsociologisk emne og foretager en afgrænsning og problemformulering. Herudfra designes en undersøgelse, og de studerende udvikler metodiske redskaber til indsamling af empiriske data. Design og metodiske redskaber afprøves i et pilotprojekt, som analyseres i den afsluttende projektrapport. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Mad, mennesker og måltider - samfundsvidenskabelige perspektiver. Lotte Holm (red.), Munksgaard Danmark 2003. Samfundsvidenskabelige metoder - en introduktion. Erik S. Rasmussen og Per Østergaard, Odense Universitetsforlag 2002 (Ændres sandsynligvis) | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Lotte Holm, loho@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Sociology of Food, Phone: 35332496 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||