270018 Livscyklusernæring

Detaljer
Ins. for Human Ernæring
Tidligst mulig placeringKandidat 1.år til Kandidat 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeKandidatkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Lige dele rapport og mundtlig prøve (fremlæggelse og spørgsmål)

Vægtning: 50/50%



13-skala, intern censur
 
Rammer for undervisningForelæsninger og teoretiske øvelser, gruppebaseret projektarbejde med rapportskrivning
 
BlokplaceringBlok 3
Ugestruktur: A
 
UndervisningssprogDansk
 
Kompetenceområder
Grundvidenskab: Kende og forstå grundlæggende principper for vækst og degeneration. Forstå og vurdere næringsstoffers betydning for vækst og degeneration. Kende og forstå udvalgte ernæringsrelaterede sygdomme i forskellige livsfaser.
Anvendt videnskab: Kende og forstå målemetoder til vurdering af ernæringsstatus i forskellige livsfaser. Kende ernæringsbehovet og næringsstofanbefalinger i forskellige livsfaser. Anvende principperne til udregning af ernæringsbehov hos personer i forskellige livsfaser. Kende dyremodeller til afklaring af ernæringsbehov hos mennesker i forskellige livsfaser.
 
Kursets målsætning
At undervise de studerende i ernæringens betydning under vækst og degeneration i de forskellige livsfaser fra konception til alderdom, at give dem en grundlæggende forståelse, som sætter dem i stand til at vurder og forstå konkrete ernæringsrelaterede problemstillinger under vækst og degeneration.
 
Kursusindhold
Kursets fokus er ernæringsbehov i forskellige livsfaser med hovedvægten på ernærings betydning under vækst.
Med udgangspunkt i en basal forståelse af forskellige organers funktioner i kroppen (ernæringsfysiologi) afholdes forelæsninger og øvelser indenfor følgende emner: 1) ernæring og fertilitet, 2) ernæring og graviditet, 3) ernæring og fosterudvikling, 4) ernæring og vækst (vækst, spædbarnets ernæring, ernæring i barndom og ungdom), 5) ernæring og degeneration (degenerationsprocesser, ernæring i alderdommen). I forskellige livsfaser kan der udvælges særlige relevante væv og organer i kroppen med henblik på at oplyse deres akutte eller mere langvarige reaktioner på sub-optimal ernæring. Et af disse organer vil være knogler med vægt på ernæringens betydning for knoglevækst og senere demineralisering og dermed risikoen for osteoporose m.m. Kurset vil give en basal indsigt i anvendelsen af dyremodeller i human ernæringsforskning.
 
Undervisningsform
Kurset baseres på emneområder med sammenhængende "blokke" af forelæsninger og gruppeøvelser med litteraturgennemgang og udarbejdelse af skriftlige delrapporter indenfor de udvalgte emner. Disse delrapporter samles ved kursets afslutning til én rapport som sammen med en mundtlig fremstilling danner grundlaget for bedømmelsen af de studerende.
 
Litteraturhenvisninger
Ved kursets start er det muligt at købe et kursuskompendium.
 
Kursusansvarlig
Christian Mølgaard, cm@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Børneernæring og International Ernærin, Tlf: 35332516
Per Torp Sangild, psa@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimental ernæring, Tlf: 35332698
 
Studienævn
Studienævn LSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger32
teoretiske øvelser32
forberedelse70
projektarbejde62
eksamen10

206