Department of Human Nutrition | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Mundtlig eksamen. I grupper planlægges en sundhedsintervention, der fremlægges til eksamen med udgang i skriftlig synopsis. Weight: 50% skriftlig og 50% mundtlig del 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Aflevering og mundtlig fremlæggelse af gruppearbejder. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, seminarer, gruppearbejder | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | Kostindtag og ernæringsfysiologi, Kost og sygdomsforebyggelse | ||||||||||||||
Restrictions | 60 LSN besluttede den 13/6 2005 at kurset i efteråret 2005 kun vil blive tilbudt til studerende på kandidatuddannelsen - på human ernæring eller kandidatuddannelsen på klinisk ernæring. Der er ikke mulighed for deltagelse for andre studerende | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Viden om arbejdsområder og metoder indenfor folkesundheden med særligt henblik på ernæringsområdet. Det er en del af følgende punkt under den samlede uddannelseskompetence: Viden om centrale, sociale og kulturelle sammenhænge, der præger menneskers forhold til mad. Anvendelsesorienteret kompetencer: Tilrettelægge forebyggelsesindsatser, herunder identifikation af målgrupper, fastlægge indsatsniveauer, udvikle virkemidler og planlægge evalueringer. Dette er en af uddannelsens kompetencer, der dækkes i dette kursus. Desuden vil kurset dække en del af følgende af uddannelsens kompetencer. Vurdere samfundsvidenskabelige undersøgelsesdesign og metoder i forhold til specifikke fødevareernæringsrelaterede problemstillinger. Identificere sundhedsområdets aktører og deres ansvarsfordeling i Danmark. Etik og værdier: Reflektere over interesser forbundet med forskellige aktørers ernærings- og fødevarepolitik samt ernæringsopløsning. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
At tilegne sig grundbegreber indenfor folkesundhedsområdet. At opbygge kendskab og evne til at vurdere ernærings- og fødevarepolitikker, såvel i privat som offentligt regi; herunder at identificere aktører, interesser og ansvarsfordeling. At kunne planlægge og evaluere sundhedsinterventioner på ernærings- og fødevareområdet; herunder at kunne opstille målsætninger, vælge midler og instrumenter, planlægge et forløb og planlægge evaluering af forløb og resultat. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Der undervises i grundbegreber og teori indenfor folkesundhed, epidemiologi og planlægning af sundhedsinterventioner. Eksempler på sundhedsinterventioner indenfor ernæringsområdet præsenteres og diskuteres. En række danske aktører indenfor sundhedsfremme og forebyggende ernæring fremlægger konkrete erfaringer og cases. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Kurset er en kombination af forelæsninger, gruppearbejde med case reports, seminarer og projektarbejde. Første halvdel af kursusperioden indeholder forelæsninger om teorien bag ernæringsinterventioner med udgangspunkt i "intervention mapping" konceptet. Aktører på ernæringsområdet og aktuelle ernæringspolitikker undersøges af de studerende i gruppearbejder og fremlægges i plenum. En selvstændigt valgt sundhedsintervention planlægges i grupper og fremlægges til eksamen med udgangspunkt i en skriftlig synopsis. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Pensum er under revidering og meddeles senere | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Kim Fleischer Michaelsen, kfm@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Paediatric Nutrition and International Nutrition, Phone: 35332495 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||