Inst. for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Individuel mundtlig sluteksamen uden forberedelse. Med hjælpemidler. Bedømmelse af projektrapport. Vægtning: Projektrapport: 50%, og mundtlig eksamen: 50% 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og projektarbejde | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: A Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Biokemi Produktionsdyrenes anatomi og fysiologi Husdyrernæring og fysiologi | ||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||
1. Kendskab til den kvantitative og kvalitative næringsstof- og energiomsætning samt regulering af omsætningen hos drøvtyggere, enmavede pattedyr og fugle. 2. Viden om til udnyttelse og behov for næringsstoffer og energi til forskellige livsytringer. 3. Forståelse af de fysiologiske processer der ligger til grund for vækst, reproduktion, laktation, ægproduktion. 4. Avende fysiologiske og ernæringsmæssige principper til sammenstilling af foderplaner og vurdering af næringsstofforsyning under forskellige produktionsforhold og i forhold til dyrenes genetiske baggrund. 5. Bedømme og vurdere livsytringernes størrelse og sammensætning ved forskellige produktionsforhold. 6. Det opnåede anvendelsesniveau sigter mod et fysiologisk og ernæringsgrundlag som baggrund for videre specialisering i husdyrbrugsfag eller som teoretisk grundlag for videre specialisering indenfor eksperimental ernæring og fysiologi. | |||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
På baggrund af et grundlæggende kendskab til omsætning, regulering og udnyttelse af energi og næringsstoffer, samt de fysiologiske processer der ligger til grund for den animalske produktion skal der kunne foretages en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af foderplaner og udarbejdes en simpel model til vurdering af ændring i næringsstofomsætning og produktion under forskellige produktionsforhold og under hensyntagen til dyrets genetiske egenskaber. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Projektet består af en fysiologisk og ernæringsmæssig analyse af foderplaner for en defineret besætning med definerede genetiske egenskaber (dyreart, race) og under definerede produktionsforhold for drøvtyggere, enmavede pattedyr og fugle. Hovedelementer i projektet omfatter: - relationer mellem næringsstofforsyning, substratfordeling, udnyttelse og regulering af næringsstoffer ved forskellige livsytringer. - kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af næringsstofomsætning og livsytringer i overensstemmelse med det generelle sema over næringsstofomsætning i hele den intakte organisme. - betydningen af dyrenes genetiske potentiale. Analysen skal give indsigt i følgende hovedspørgsmål: Hvilke fysiologiske, ernæringsmæssige og genetiske faktorer er begrænsende for produktionen af mælk, kød (vækst) og æg i en given besætning under givne fodrings- og produktionsbetingelser? Hvordan fordøjes, absorberes, omsættes og udnyttes næringsstoffer i organismen, og hvilken regulering ligger til grund for ændringer i næringsstofomsætning og dermed livsytringernes størrelse? Hvordan er sammenhængen mellem livsytringernes størrelse og dyrenes behov for næringsstofforsyning og hvilken rolle spiller dyrets genetiske egenskaber i den sammenhæng? Disse spørgsmål er væsentlige med henblik på at kunne optimere produktionen udfra en biologisk synsvinkel. Temaet er dermed en nødvendig forudsætning for studerende, som senere ønsker at arbejde med husdyrvidenskab eller husdyrproduktion. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Analytisk projektarbejde, der munder ud i udarbejdelse og fremlæggelse af en projektrapport på ca. 50 sider plus bilag | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Chwalibog André: Næringsværdi og Næringsbehov. Samfundslitteratur, 2004 Hvelplund, T., Nørgaard, P.: Kvægets Ernæring og Fysiologi. DJF rapport Husdyrbrug nr. 53 (bind 1). 2003 Strudsholm, F., Sejrsen, K.: Kvægets ernæring og fysiologi. Bind 2 - Fodring og produktion. DJF rap. Husdyrbrug nr. 54. 2003 McDonald, P., Edwards, R.A., Greenhalgh, J.F.D., Morgan, C.A.: Animal Nutrition. Longman. 1988 Nielsen, Mette Olaf: Kompendium i Basal husdyrfysiologi og ernæring. Samfundslitteratur. 2004 Møller, J., Thøgersen, R., Kjeldsen, A.M., Weisbjerg, M.R., Søegård, K., Hvelplund, T., Børsting, C.F. 2000. Fodermiddeltabel. Sammensætning af fodermidler til kvæg, rapport 91, 1-52, Landbrugets Rådgivningscenter, Landskontoret for kvæg Strudsholm, F., et al. 1999. Danske fodernormer til kvæg., Fodermiddeltabel. Landsk. f. kvæg. 1997. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
André Chwalibog, ac@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Husdyrernæring, Tlf: 35333044 Mette Olaf Nielsen, mon@life.ku.dk, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab/Husdyrernæring, Tlf: 35333065 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||