Department of Large Animal Sciences
90 % Department of Basic Animal and Veterinary Sciences 10 % | |||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Kursus retter sig mod flere uddannelsesretninger, både på og uden for KVL | ||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination All aids allowed Description of Examination: Projektrapport baseret på case-studier og mundtlig præsentation Weight: Projektrapport og mundtlig præsentation: 100 % 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | 75% af opgaver gennemført | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Der er en nogenlunde ligelig ugentlig fordeling mellem forelæsninger, øvelser og andre undervisningsformer med udgangspunkt i cases. Der er planlagt ekskursioner ud af huset. | ||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4a Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Viden om ernæringens betydning for hestehold, sundhedsbegrebet, adfærd, faktorer af betydning for hestes reproduktion, træningsprincipper, avlsmål og nødvendige registreringer i et avlsprogram for heste, samt rådgivning og kommunikation. Kompetencer inden for teknik og produktion: Forståelse af metoder til analyse af fodringssituationen i et hestehold m.h.p. at kunne opstille relevante foderplaner for forskellige kategorier af heste, programmer til sundhedsfremme, adfærdsforstyrrelser, faktorer med indflydelse på reproduktionsforholdene hos hest, træningsprincipper, avlsmål, registrering og stambogsføring for danske hesteracer samt enkelte betydningsfulde udenlandske avlsretninger, metoder analyse af avlsplaners effektivitet, samt kommunikation med hesteejere og formidling om hestehold. Kompetencer inden for etik og værdier: Kan diskutere forskellige former for hestehold i forhold til hesteejeres og samfundets interesser, herunder dyrevelfærd. | |||||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||||
Efter endt kursus skal den studerende selvstændigt kunne rådgive hesteejere om: * ernæring, * sundhedsprogrammer . sammenhængen mellem fodring og adfærdsforstyrrelser eller sygdomme * reproduktion . træning, . management i hesteholdet . avl . hestens rolle som familiedyr . hesten og landskabspleje . kommunikation og formidling til hesteejere. | |||||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||||
Kurset vil tage udgangspunkt i fodring af heste. Der vil i den sammenhæng blive arbejdet med at analysere foderrationer i et hestehold samt udarbejdelse af foderplaner for heste i sommer- og vinterperioder. Sundhedsbegrebet og dets udmøntning i sundhedsprogrammer vil blive belyst. Adfærdsforstyrrelser og deres håndtering vil blive belyst med udgangspunkt i hesteholdene som helhed. Det fysiologiske grundlag for træning af heste vil blive gennemgået og de praktiske konsekvenser vil blive diskuteret. Kurset vil introducere avlsmål, registrering og stambogsføring for danske hesteracer. Den studerende skal kunne vurdere avlsplaners effektivitet i relation til de egenskaber, der indgår i avlsmål og have kendskab til forskellige faktorers indflydelse på hoppens og hingstens reproduktionsevne. | |||||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||||
De overordnede problemstillinger samt grundlæggende viden inden for ernæring og produktion og avl gennemgås og behandles i forelæsninger og seminarer. Der afholdes 1-2 ekskursioner. Fra kursets start arbejdes i grupper (om muligt sammensat på tværs af studieretninger) med problemer relateret til kursets målsætning. Der udarbejdes en projektopgave, som afleveres og præsenteres ved kursets afslutning. | |||||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||||
Frape, D. 2004. Equine Nutrition and Feeding. Third edition. Blackwell Publishing 650 sider. Staun, H. 2004. Hestens ernæring. Biofolia. 203 s. | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Hanne H. Hansen, han@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Production and Health, Phone: 35333083 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||