Department of Ecology
66 % Forest & Landscape 34 % | |||||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Kurset findes kun på KVL. Andre MSc. studerende og åben uddannelse vil forventes at søge. Kurset tilbydes alle studieretninge. | ||||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination Practical Examination No aid allowed Description of Examination: Mundtlig eksamination i diagnostik, dendroøkologi og træets egenskaber. Ved eksamen forevises mikro- og makroskopiske ved-præparater (incl. den studerendes egne), dendroøkologiske præparater og/eller illustrationer med relaterede spørgsmål vedrørende træets egenskaber Weight: Diagnostik: 33% Dendroøkologi: 33% Træets egenskaber: 34% 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Har fremstillet en personlig præparatsamling, fremlagt et projekt og iøvrigt har deltaget i mindst 75% af undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Kombinerede forelæsninger og øvelser samt ekskursioner | ||||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B | ||||||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Kulturplanters Botanik, Dansk Feltflora og Vegetation, DSH-botanik, LARK-botanik eller tilsvarende | ||||||||||||||||||||||
Restrictions | 20 | ||||||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||||||
Kompetencer i Grundvidenskab: Kendskab til veddets dannelse, strukturelle opbygning og principper for identifikation af træarter mikro- og makroskopisk Forståelse af økologiske faktorers indflydelse på træets vækst, veddets struktur, anatomiske opbygning og egenskaber Overføre anatomiske data fra en vedprøve til en historisk perspektivering Kompetencer i Teknologi og Produktion: Kendskab til principper, der bruges til at identificere træarter mikro- og makroskopisk Anvende principper for identifikation af træarter på ukendt ved Bedømme træ som handelsvare og konstruktionsmateriale Kompetencer i Etik og Værdier: Er opmærksom på træ som en biologisk ressource samt foranstaltninger til bevarelse af biodiversitet, heriblandt specielt skovning af tropisk tømmer | |||||||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||||||
Det primære mål er at give en grundlæggende vidden om veddets opbygning, struktur og egenskaber. Ud fra denne platform opbygges mulighed for at identificere tempererede og tropiske vedplanter af kommerciel betydning samt for at vurdere og identificere indflydelsen af miljøfaktorer på veddets anatomiske opbygning, struktur og egenskaber. Kurset giver forståelse for træets betydning som handelsvare og konstruktionsmateriale samt i historisk sammenhæng. | |||||||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||||||
Følgende emner behandles: Vedanatomi: Vedplanters vækst og veddets mikro- og makroskopiske anatomi og identifikation, heriblandt celletyper, kerneved, transportved, marvstråler, årringe. Opbygning af softwood (Nåletræsved) og hardwood (Løvtræsved); de vigtigste kemiske bestanddele (cellulose, hemicellulose, lignin) og cellevæggens struktur på mikroniveau (mikrofibriller, porer) Dendroøkologi: Forskellige miljøfaktores indflydelse på vækst og struktur behandles teoretisk og praktisk med mikro- og/eller makroskopisk identifikation på vedprøver i felten eller i laboratoriet. Historiske aspekter af vedanatomi i forbindelse med datering, klimaregistrering, historiske rekonstruktioner m.m. belyses. Træets egenskaber: specielt veddets relation til vand (svind, flækning, vrid); ligevægtsfugtighed samt veddets rumvægt (mål og angivelse; forskelle mellem træarter; sammenhæng med vandindhold). Emnerne kædes naturligt sammen, eksempelvis gennemgås de miljøbetingede årsager til ungdomsved, reaktionsved, vækstspændinger, de forårsagede anatomiske strukturændringer identificeres i praksis og relateres efterfølgende til træets egenskaber. | |||||||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||||||
Stoffet gennemgås ved forelæsninger (evt. gæsteforelæsninger) vekslende med øvelser og ekskursioner (f.eks. til trælastfirmaer, snedkerier, feltekskursion). Ved øvelserne fremstilles og anvendes præparater til diagnosticering af såvel hjemlige som indførte træarter. Præparatsamlingen er personlig og er udgangspunkt for en evaluering i diagnosticerings kompetencer. I den sidste del af kurset arbejdes der med et selvvalgt emne indenfor stoffet. Dette arbejde skal resultere i en kursusrapport, der fremlægges. | |||||||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||||||
Wilson, R; White, D.J.B. 1986. The Anatomy of Wood. Stobart & Son LTD, London. ISBN 0-85442-034-7 Schweingruber, F.H. 1996. Tree Rings and Environment. Dendroecology. Bowyer, J.L.; Shmulsky, R.; Haygreen, J.G. 2003: Forest products and wood science. Iowa State Press. ISBN 0-8138-2654-3 | |||||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||||
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332816 Johannes Kollmann, jok@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332814 Andreas Bergstedt, abe@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Forestry and wood products, Phone: 35331692 | |||||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||