Inst. for Jordbrugsvidenskab
30 % Inst. for Grundvidenskab 20 % Inst. for Økologi 20 % Inst. for Plantebiologi 20 % Fødevareøkonomisk Institut 10 % | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Gruppebaseret præsentation og forsvar af projektrapport efterfulgt af individuel eksamination baseret på artikler gennemgået i kurset. Vægtning: Gruppebaseret præsentation og forsvar af projektrapport: 50% Individuel eksamination baseret på artikler: 50% 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse i mindst 75% af kollokvierne. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Temakursus.18 dobbeltforelæsninger, 18 kollokvier. Eksperimentelt projektarbejde. Cases. Artikelfremlæggelse og -opposition med særlig vægt på metodemæssige problemstiillinger. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: B Blok 2 Ugestruktur: C | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Almen plantebiologisk viden | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Grundlæggende viden om biologiske processer, fysisk-kemiske miljøfaktorer og naturgivne ressourcer udbygges og integreres til en operationel helhed. Kendskab til og forståelse af genetiske ressourcer i relation til kulturplanters modstandsdygtighed over for ufavorable vækstvilkår, herunder low-input dyrkningssystemer, og ernæringsmæssig kvalitet Teknologi & Produktion: Kendskab til og erfaring med at identificere, analysere, formulere og bearbejde en konkret faglig problemstilling i forhold til jord, planter, klima og miljø. Udvidet forståelse af anvendelsesområdet for specifikke analysemetoder og eksperimentelle resultater, incl. modelanvendelse, til målrettet analyse og vurdering af konkrete problemstillinger i dyrkede terrestriske økosystemer. Etik og værdier: Forudsætninger for at reflektere og reagere på problemstillinger med ressourceudnyttelses- og miljømæssig relevans. Færdigheder i skriftlig formidling og projektgennemførelse og -fremlæggelse. Erfaring med samarbejde indenfor en gruppe og hvad der er vigtigt for at sikre en god kommunikation. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Temakursets formål er: * at give en tværfaglig viden om det naturgivne og biologiske grundlag for plantevækst og planteproduktion * via en problemorienteret indfaldsvinkel at give en integreret viden om planters genetik og fysiologi i relation til jordbundsegenskaber og ydre vækstfaktorer * at give redskaber til en helhedsvurdering af afgrødeplanters vækst, vitalitet og ressourceudnyttelse, samt mulighederne for at forbedre disse egenskaber gennem målrettet planteforædling. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Et overordnet fælles emne sikrer tværfaglig sammenhæng og giver kursusdeltagerne et fagligt sammenhold. Det overordnede temaemne vil i det første kursusår være: "Nye og bedre kulturplanter" med en opdeling i projekter vedrørende: (i) Plantevækst i relation til jordbund og klima, (ii) planteforædling til bedre afgrøder (genetisk diversitet, forædlingsteknikker, bioteknologi m.v.), (iii) planteproduktion (sædskifte, dyrkningsmæssige foranstaltninger, plantesygdomme etc. ), (iv) plantekvalitet i relation til foder og human ernæring og (v) teknologi, miljø og ressourceudnyttelse. Temakurset omfatter en teoretisk del (25%) og et eksperimentelt temaprojekt (75%). Det eksperimentelle projekt er problemorienteret og baseret på laboratoriearbejde og/eller analyse og modellering af eksisterende datamateriale. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Den teoretiske del består af 18 dobbeltforelæsninger, hvor generelle og specielle forhold omkring udvalgte emner i relation til det tværgående tema introduceres og gennemgås. Forelæsningerne lægger op til et tilsvarende antal kollokvier og seminarer, hvor de studerende selv har den aktive rolle i form af fremlæggelse af uddybende artikler (i alt ca. 20) om centrale og aktuelle problemstillinger inden for plantevidenskab. De studerende skal skiftevis fremlægge og opponere for hinanden for at sikre, at der opnås en bred indsigt i temakursets faglige problemstillinger. Der lægges særlig vægt på metodemæssige aspekter, herunder en forpligtigelse for de studerende til at redegøre for hvilke teknikker, der vil kunne tages i brug for at belyse det givne faglige problem. De studerendes valg af projekt sker på baggrund af idé-oplæg eller et katalog over mulige emner/problemstillinger udarbejdet af "faglærere" fra de forskellige fagmiljøer. Derved sikres, at de laboratorielogistiske forudsætninger er tilstede, samt at problemstillingerne bliver konkrete og aktuelle, således at temakursets deltagere får mulighed for at anskue/forstå temaets faglige indhold i en større sammenhæng. De studerende arbejder i grupper med en gruppestørrelse på 4-6 pr. gruppe. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jan Kofod Schjørring, jks@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Plante- og Jordvidenskab, Tlf: 35333495 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||