250042 Tema: Plantevidenskab

Detaljer
Inst. for Jordbrugsvidenskab   30 %
Inst. for Grundvidenskab   20 %
Inst. for Økologi   20 %
Inst. for Plantebiologi   20 %
Fødevareøkonomisk Institut   10 %
Tidligst mulig placeringBachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi15 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Gruppebaseret præsentation og forsvar af projektrapport efterfulgt af individuel eksamination baseret på artikler gennemgået i kurset.

Vægtning: Gruppebaseret præsentation og forsvar af projektrapport: 50% Individuel eksamination baseret på artikler: 50%



13-skala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenDeltagelse i mindst 75% af kollokvierne.
 
Rammer for undervisningTemakursus.18 dobbeltforelæsninger, 18 kollokvier. Eksperimentelt projektarbejde. Cases. Artikelfremlæggelse og -opposition med særlig vægt på metodemæssige problemstiillinger.
 
BlokplaceringBlok 2
Ugestruktur: B

Blok 2
Ugestruktur: C
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningerAlmen plantebiologisk viden
 
Kompetenceområder
Grundvidenskab: Grundlæggende viden om biologiske processer, fysisk-kemiske miljøfaktorer og naturgivne ressourcer udbygges og integreres til en operationel helhed. Kendskab til og forståelse af genetiske ressourcer i relation til kulturplanters modstandsdygtighed over for ufavorable vækstvilkår, herunder low-input dyrkningssystemer, og ernæringsmæssig kvalitet
Teknologi & Produktion: Kendskab til og erfaring med at identificere, analysere, formulere og bearbejde en konkret faglig problemstilling i forhold til jord, planter, klima og miljø. Udvidet forståelse af anvendelsesområdet for specifikke analysemetoder og eksperimentelle resultater, incl. modelanvendelse, til målrettet analyse og vurdering af konkrete problemstillinger i dyrkede terrestriske økosystemer.
Etik og værdier: Forudsætninger for at reflektere og reagere på problemstillinger med ressourceudnyttelses- og miljømæssig relevans. Færdigheder i skriftlig formidling og projektgennemførelse og -fremlæggelse. Erfaring med samarbejde indenfor en gruppe og hvad der er vigtigt for at sikre en god kommunikation.
 
Kursets målsætning
Temakursets formål er:

* at give en tværfaglig viden om det naturgivne og biologiske grundlag for plantevækst og planteproduktion

* via en problemorienteret indfaldsvinkel at give en integreret viden om planters genetik og fysiologi i relation til jordbundsegenskaber og ydre vækstfaktorer

* at give redskaber til en helhedsvurdering af afgrødeplanters vækst, vitalitet og ressourceudnyttelse, samt mulighederne for at forbedre disse egenskaber gennem målrettet planteforædling.


 
Kursusindhold
Et overordnet fælles emne sikrer tværfaglig sammenhæng og giver kursusdeltagerne et fagligt sammenhold. Det overordnede temaemne vil i det første kursusår være: "Nye og bedre kulturplanter" med en opdeling i projekter vedrørende: (i) Plantevækst i relation til jordbund og klima, (ii) planteforædling til bedre afgrøder (genetisk diversitet, forædlingsteknikker, bioteknologi m.v.), (iii) planteproduktion (sædskifte, dyrkningsmæssige foranstaltninger, plantesygdomme etc. ), (iv) plantekvalitet i relation til foder og human ernæring og (v) teknologi, miljø og ressourceudnyttelse. Temakurset omfatter en teoretisk del (25%) og et eksperimentelt temaprojekt (75%). Det eksperimentelle projekt er problemorienteret og baseret på laboratoriearbejde og/eller analyse og modellering af eksisterende datamateriale.
 
Undervisningsform
Den teoretiske del består af 18 dobbeltforelæsninger, hvor generelle og specielle forhold omkring udvalgte emner i relation til det tværgående tema introduceres og gennemgås. Forelæsningerne lægger op til et tilsvarende antal kollokvier og seminarer, hvor de studerende selv har den aktive rolle i form af fremlæggelse af uddybende artikler (i alt ca. 20) om centrale og aktuelle problemstillinger inden for plantevidenskab. De studerende skal skiftevis fremlægge og opponere for hinanden for at sikre, at der opnås en bred indsigt i temakursets faglige problemstillinger. Der lægges særlig vægt på metodemæssige aspekter, herunder en forpligtigelse for de studerende til at redegøre for hvilke teknikker, der vil kunne tages i brug for at belyse det givne faglige problem. De studerendes valg af projekt sker på baggrund af idé-oplæg eller et katalog over mulige emner/problemstillinger udarbejdet af "faglærere" fra de forskellige fagmiljøer. Derved sikres, at de laboratorielogistiske forudsætninger er tilstede, samt at problemstillingerne bliver konkrete og aktuelle, således at temakursets deltagere får mulighed for at anskue/forstå temaets faglige indhold i en større sammenhæng. De studerende arbejder i grupper med en gruppestørrelse på 4-6 pr. gruppe.
 
Kursusansvarlig
Jan Kofod Schjørring, jks@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Plante- og Jordvidenskab, Tlf: 35333495
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger36
kollokvier40
projektarbejde250
eksamen30
forberedelse56

412