Department of Natural Sciences
40 % Department of Agricultural Sciences 60 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen overvejende af typen multiple choice. Weight: 100% 13-point scale, no second examiner Dates of Exam: 27 January 2006 | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Mindst 75% tilstedeværelse ved øvelserne | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | En kombination af forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser i interaktiv form. Eksempler, øvelsesarbejde (også i Taastrup) og ekskursioner vil i videst muligt omfang tage udgangspunkt i 4 cases, nemlig ager og skov på hhv sand- og lerjord. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Kompetencer indenfor Gundvidenskab: Viden om og grundlæggende forståelse af jordbunden som vækstmedium, herunder følgende hovedtemaer: .Jordbundens dannelse og sammensætning i relation til landskab, klima og udnyttelse .Vejr og klima i Danmark .Jordfunktion og -kvalitet .Transportprocesser for vand og plantenæringsstoffer .Plantebevoksningers respons og effekt på jordbunds- og klimafaktorer .Miljøbevidst plantedyrkning i skov- og landbrug. Teknologi & produktion: Viden om principper og grundlæggende færdigheder i brug af felt- og laboratoriemetoder til kvantificering og vurdering af forskellige former for bæredygtig udnyttelse af jordressourcen. Etik & værdi: - Samlet opnås: .Et videnskabeligt grundlag for jordressourcens udnyttelse og kvalitet .Indsigt i komponenter og processer i jord-plante-atmosfæresystemet og betydningen i en helhedssammenhæng .Forståelse af sammenhængen mellem jordbundsfaktorer, klima og plantevækst | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Er at give studerende på bacheloruddannelsen i naturressourcer en grundlæggende indsigt i danske landskabstyper, klima, jordbund og plantevækst. Specielt fokuseres på kemiske, fysiske og biologiske tilstande og processer i jord-plante-atmosfæresystemet og deres betydning for stofomsætning, stoftransport og plantevækst i skov- og landbrug. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
De primære kursusemner er kort listet i det følgende. Emnerne er påtænkt at svare til undervisning gennem ca 18 halvdage. Hertil kommer øvelser og ekskursioner. Introduktion og kursusoversigt. Det danske landskab, jordbund og klima: - Landskaber og jordtyper, føristiden - Landskaber og jordtyper, istiderne - Landskaber og jordtyper, efteristiden - Vejr og klima Jordbundens sammensætning, processer, funktioner og kvalitet i forhold til plantevækst og naturressourcer: - Jordbundens primære partikler - Jordbundens sekundære partikler - Jordbundens organiske fraktion - Jordluft og jordvarme - Jordvand og planters vandoptagelse - Vand- og stoftransport - Redoxprocesser - Ionbytningsprocesser - Adsorptionsprocesser - Mikroklima i plantebestande - Optagelse og funktionelle egenskaber af plantenæringsstoffer - Plantevækst - Danske jord-vand-plante systemer | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Kurset består af en kombination af forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser i interaktiv form, hvor læreren introducerer og gennemgår baggrund og generelle og specielle forhold omkring emnet og lægger op til opgaver, som løses af de studerende i små grupper. Hver kursushalvdag vil som udgangspunkt bestå af et oplæg fra underviseren, hvori indgår eksempler, samt en eller to perioder til selvstændigt arbejde med teoretiske øvelser eller opgaver. Eksempler, øvelsesarbejde og ekskursioner vil i videst mulig udstrækning tage udgangspunkt i og blive målrettet imod fire cases, nemlig ager og skov på henholdsvis sand- og lerjord. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Lærebogsmateriale udabarbejdet i fællesskab af Ole Borggård, Peter E. Holm, Søren Husted, Carsten Petersen, Christian R. Jensen, Søren Hansen og Jan K. Schjørring. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Peter Engelund Holm, peho@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Soil and Environmental Chemistry, Phone: 35332414 Søren Husted, shu@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Plant and Soil Science, Phone: 35333498 Carsten Petersen, cpe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Environment, Resources and Technology, Phone: 35333389 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||