Inst. for Grundvidenskab
40 % Inst. for Jordbrugsvidenskab 60 % | |||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen overvejende af typen multiple choice. Vægtning: 100% 13-skala, ingen censur Eksamensdatoer: 27 January 2006 | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Mindst 75% tilstedeværelse ved øvelserne | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | En kombination af forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser i interaktiv form. Eksempler, øvelsesarbejde (også i Taastrup) og ekskursioner vil i videst muligt omfang tage udgangspunkt i 4 cases, nemlig ager og skov på hhv sand- og lerjord. | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Kompetencer indenfor Gundvidenskab: Viden om og grundlæggende forståelse af jordbunden som vækstmedium, herunder følgende hovedtemaer: .Jordbundens dannelse og sammensætning i relation til landskab, klima og udnyttelse .Vejr og klima i Danmark .Jordfunktion og -kvalitet .Transportprocesser for vand og plantenæringsstoffer .Plantebevoksningers respons og effekt på jordbunds- og klimafaktorer .Miljøbevidst plantedyrkning i skov- og landbrug. Teknologi & produktion: Viden om principper og grundlæggende færdigheder i brug af felt- og laboratoriemetoder til kvantificering og vurdering af forskellige former for bæredygtig udnyttelse af jordressourcen. Etik & værdi: - Samlet opnås: .Et videnskabeligt grundlag for jordressourcens udnyttelse og kvalitet .Indsigt i komponenter og processer i jord-plante-atmosfæresystemet og betydningen i en helhedssammenhæng .Forståelse af sammenhængen mellem jordbundsfaktorer, klima og plantevækst | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
Er at give studerende på bacheloruddannelsen i naturressourcer en grundlæggende indsigt i danske landskabstyper, klima, jordbund og plantevækst. Specielt fokuseres på kemiske, fysiske og biologiske tilstande og processer i jord-plante-atmosfæresystemet og deres betydning for stofomsætning, stoftransport og plantevækst i skov- og landbrug. | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
De primære kursusemner er kort listet i det følgende. Emnerne er påtænkt at svare til undervisning gennem ca 18 halvdage. Hertil kommer øvelser og ekskursioner. Introduktion og kursusoversigt. Det danske landskab, jordbund og klima: - Landskaber og jordtyper, føristiden - Landskaber og jordtyper, istiderne - Landskaber og jordtyper, efteristiden - Vejr og klima Jordbundens sammensætning, processer, funktioner og kvalitet i forhold til plantevækst og naturressourcer: - Jordbundens primære partikler - Jordbundens sekundære partikler - Jordbundens organiske fraktion - Jordluft og jordvarme - Jordvand og planters vandoptagelse - Vand- og stoftransport - Redoxprocesser - Ionbytningsprocesser - Adsorptionsprocesser - Mikroklima i plantebestande - Optagelse og funktionelle egenskaber af plantenæringsstoffer - Plantevækst - Danske jord-vand-plante systemer | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Kurset består af en kombination af forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser i interaktiv form, hvor læreren introducerer og gennemgår baggrund og generelle og specielle forhold omkring emnet og lægger op til opgaver, som løses af de studerende i små grupper. Hver kursushalvdag vil som udgangspunkt bestå af et oplæg fra underviseren, hvori indgår eksempler, samt en eller to perioder til selvstændigt arbejde med teoretiske øvelser eller opgaver. Eksempler, øvelsesarbejde og ekskursioner vil i videst mulig udstrækning tage udgangspunkt i og blive målrettet imod fire cases, nemlig ager og skov på henholdsvis sand- og lerjord. | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Lærebogsmateriale udabarbejdet i fællesskab af Ole Borggård, Peter E. Holm, Søren Husted, Carsten Petersen, Christian R. Jensen, Søren Hansen og Jan K. Schjørring. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Peter Engelund Holm, peho@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Jordbunds- og miljøkemi, Tlf: 35332414 Søren Husted, shu@life.ku.dk, Institut for Jordbrugsvidenskab/Plante- og Jordvidenskab, Tlf: 35333498 Carsten Petersen, cpe@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Miljø, Ressourcer og Teknologi, Tlf: 35333389 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||