250014 Cultivated plants: Variation and phylogeny

Details
Department of Ecology
Earliest Possible YearBSc. 2 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
Et videregående kursus (kun på KVL)til alle studieretninger: Sidste del af BSc eller første del af kandidatstudiet.
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Mundtlig eksamen i generelle teoretiske problemstillinger samt i familiespecialevalg

Weight: 100 %



13-point scale, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamAflevering af mindst 2 ud af 3 opgaver
 
Organisation of TeachingForelæsninger, øvelser, ekskursioner og gruppearbejde
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: C
 
Teaching LanguageDanish
 
No Credit Points WithDer kan ikke opnås point hvis man tidligere har fået point for Videregående systematik eller tilsvarende
 
Optional PrerequisitesKulturplanters Botanik, Dansk Feltflora og Vegetation, DSH-botanik, LARK-botanik eller tilsvarende
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab:
Kendskab til udvalgte plantefamiliers dyrkede og/eller vildtvoksende slægter og arter inden for både land-, have- og skovbrug

Kendskab til udvalgte kulturplanters oprindelse og udvikling

Kendskab til de mekanismer der ligger til grund for planters udvikling

Forståelse af karaktervariation hos planter og rekonstruktion af fylogeni

Teknologi og Produktion
Forståelse af betydningen af den geografiske udbredelse, den økologiske differentiering samt den genetiske struktur der opbygger den genetiske variabilitet og disse elementers betydning i udvikling af nye kulturplanter

Etik og værdier
Er opmærksom på planter som genetisk ressource og betydningen af bevarelse af biodiversitet hos planter i menneskets tjeneste

Er opmærksom på og kan reflektere over problemstillinger og risici i forbindelse med udvikling af forædlede planter

 
Course Objectives
At give et dybtgående basalt plantekendskab for de der senere skal arbejde med planter i f.eks. produktudvikling, planlægning, forvaltning eller rådgivning i landbrugs-, havebrugs-, skov- eller landskabssektoren. Kursets mål er desuden praktisk og teoretisk at kunne fremlægge generelle metoder til behandling af planter i forskellige botaniske problemstillinger. Den studerende får et indblik i de generelle mekanismer, der ligger til grund for arters opståen og videre udvikling til kulturplanter.
 
Course Contents
De studerende vælger et antal plantefamilier og erhverver sig et dybtgående kendskab til disse familiers dyrkede og/eller naturligt forekommende slægter og arter. De studerende skal finde og kritisk analysere relevante publikationer for de valgte plantefamilier.
Arbejdsformen er 1) studie og analyse af planter og litteratur i laboratoriet, 2) havevandringer, 3) besøg i botaniske samlinger og 4) korte ekskursioner i naturen. Endvidere vil der være opgaver inden for de valgte familier f.eks. sammenstilling af arter, karaktervariation mellem slægter og arter, konstruktion af nøgler eller rekonstruktion af en fylogeni.
I kurset lærer de studerende om kulturplanters oprindelse og de mekanismer, der ligger til grund for udvikling af kulturplanter. Der gennemgås udvalgte klassiske eksempler (fx Kartoffel, Banan og Narcisser), og herefter skal de studerende vælge et antal kulturplanter og redegøre for deres oprindelse og udvikling.
 
Teaching And Learning Methods
Den første måned arbejdes med familiespecialet, hvor studiet af de valgte familier foregår som gruppearbejde under lærervejledning samt ved øvelser. Der arbejdes med levende plantemateriale, herbarier, lærebøger, danske og udenlandske bestemmelsesværker samt forskelligt illustrationsmateriale. I den følgende måned afholdes forelæsninger, praktiske øvelser, kollokvier og gruppearbejde. Ved øvelser/gruppearbejde karakteriseres og diagnosticeres relevant plantemateriale, videnskabelige artikler fremlægges og diskuteres ved kollokvier. Øvelserne omfatter også praktisk og teoretisk laboratoriearbejde, hvor metoder til undersøgelse af fx planternes ploidigrad,DNA-profil, populationsstruktur m.v. vil blive afprøvet i praksis. I den sidste uge arbejdes der med et selvvalgt emne. Dette arbejde skal resultere i en kursusrapport, der skal fremlægges og evalueres. Der afholdes ekskursioner (1 hel og 3 halve dage) til fx et forskningscenter, udvalgte plantesamlinger, såvel på friland som i væksthuse.
 
Course Litterature
Briggs, D. & Walters, S.M. 1997. Plant Variation and Evolution. 3rd. ed. Cambridge University Press.

Jensen, J, & N. Jacobsen 2003. Udvidet systematisk botanik. Bind 1-6. KVL.

Smart & Simmonds. 1995. Evolution of Crop Plants. 2nd ed. Longman.

 
Course Coordinator
Niels Jacobsen, nika@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332805
Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332803
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332816
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures15
practicals27
theoretical exercises9
Excursions17
Colloquia12
supervision20
project work30
preparation74
examination2

206