Inst. for Økologi | |||||||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Et videregående kursus (kun på KVL)til alle studieretninger: Sidste del af BSc eller første del af kandidatstudiet. | ||||||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen i generelle teoretiske problemstillinger samt i familiespecialevalg Vægtning: 100 % 13-skala, intern censur | ||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af mindst 2 ud af 3 opgaver | ||||||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, øvelser, ekskursioner og gruppearbejde | ||||||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||||||
Pointspærring | Der kan ikke opnås point hvis man tidligere har fået point for Videregående systematik eller tilsvarende | ||||||||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Kulturplanters Botanik, Dansk Feltflora og Vegetation, DSH-botanik, LARK-botanik eller tilsvarende | ||||||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Kendskab til udvalgte plantefamiliers dyrkede og/eller vildtvoksende slægter og arter inden for både land-, have- og skovbrug Kendskab til udvalgte kulturplanters oprindelse og udvikling Kendskab til de mekanismer der ligger til grund for planters udvikling Forståelse af karaktervariation hos planter og rekonstruktion af fylogeni Teknologi og Produktion Forståelse af betydningen af den geografiske udbredelse, den økologiske differentiering samt den genetiske struktur der opbygger den genetiske variabilitet og disse elementers betydning i udvikling af nye kulturplanter Etik og værdier Er opmærksom på planter som genetisk ressource og betydningen af bevarelse af biodiversitet hos planter i menneskets tjeneste Er opmærksom på og kan reflektere over problemstillinger og risici i forbindelse med udvikling af forædlede planter | |||||||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||||||
At give et dybtgående basalt plantekendskab for de der senere skal arbejde med planter i f.eks. produktudvikling, planlægning, forvaltning eller rådgivning i landbrugs-, havebrugs-, skov- eller landskabssektoren. Kursets mål er desuden praktisk og teoretisk at kunne fremlægge generelle metoder til behandling af planter i forskellige botaniske problemstillinger. Den studerende får et indblik i de generelle mekanismer, der ligger til grund for arters opståen og videre udvikling til kulturplanter. | |||||||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||||||
De studerende vælger et antal plantefamilier og erhverver sig et dybtgående kendskab til disse familiers dyrkede og/eller naturligt forekommende slægter og arter. De studerende skal finde og kritisk analysere relevante publikationer for de valgte plantefamilier. Arbejdsformen er 1) studie og analyse af planter og litteratur i laboratoriet, 2) havevandringer, 3) besøg i botaniske samlinger og 4) korte ekskursioner i naturen. Endvidere vil der være opgaver inden for de valgte familier f.eks. sammenstilling af arter, karaktervariation mellem slægter og arter, konstruktion af nøgler eller rekonstruktion af en fylogeni. I kurset lærer de studerende om kulturplanters oprindelse og de mekanismer, der ligger til grund for udvikling af kulturplanter. Der gennemgås udvalgte klassiske eksempler (fx Kartoffel, Banan og Narcisser), og herefter skal de studerende vælge et antal kulturplanter og redegøre for deres oprindelse og udvikling. | |||||||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||||||
Den første måned arbejdes med familiespecialet, hvor studiet af de valgte familier foregår som gruppearbejde under lærervejledning samt ved øvelser. Der arbejdes med levende plantemateriale, herbarier, lærebøger, danske og udenlandske bestemmelsesværker samt forskelligt illustrationsmateriale. I den følgende måned afholdes forelæsninger, praktiske øvelser, kollokvier og gruppearbejde. Ved øvelser/gruppearbejde karakteriseres og diagnosticeres relevant plantemateriale, videnskabelige artikler fremlægges og diskuteres ved kollokvier. Øvelserne omfatter også praktisk og teoretisk laboratoriearbejde, hvor metoder til undersøgelse af fx planternes ploidigrad,DNA-profil, populationsstruktur m.v. vil blive afprøvet i praksis. I den sidste uge arbejdes der med et selvvalgt emne. Dette arbejde skal resultere i en kursusrapport, der skal fremlægges og evalueres. Der afholdes ekskursioner (1 hel og 3 halve dage) til fx et forskningscenter, udvalgte plantesamlinger, såvel på friland som i væksthuse. | |||||||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||||||
Briggs, D. & Walters, S.M. 1997. Plant Variation and Evolution. 3rd. ed. Cambridge University Press. Jensen, J, & N. Jacobsen 2003. Udvidet systematisk botanik. Bind 1-6. KVL. Smart & Simmonds. 1995. Evolution of Crop Plants. 2nd ed. Longman. | |||||||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||||||
Niels Jacobsen, nika@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332805 Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332803 Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332816 | |||||||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||