| Forest & Landscape | |||||||||||||||
| Earliest Possible Year | MSc. 1 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||
| Duration | One block | ||||||||||||||
| Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
| Course Level | MSc | ||||||||||||||
| Examination | Final Examination oral examination No aid allowed Description of Examination: Bedømmelse og fremlæggelse af rapport Weight: Rapporten vægtes med 75% og fremlæggelsen med 25%. 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||
| Requirement For Attending Exam | Aflevering af min. 75% studieopgaver. | ||||||||||||||
| Organisation of Teaching | Kurset består af forelæsninger, øvelser og ekskursioner. I forelæsningerne og på ekskursioner formidles viden om planter, eksisterende plantninger beskrives og analyseres. Lysbilleder og levende plantemateriale benyttes i undervisningen. | ||||||||||||||
| Block Placement | Blok 1 Week Structure: C | ||||||||||||||
| Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
| Optional Prerequisites | Botanik for landskabsarkitekter, PLATEK, JOPLA Systematisk botanik, TELAP | ||||||||||||||
| Restrictions | 30 | ||||||||||||||
| Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
| Kompetencer inden for grundvidenskab: Kendskab til anvendelsen af urteagtige planter som stauder, sommerblomster, løgvækster samt slyngplanter, roser, prydbuske og -træer frugttræer og -buske. Forståelse for skalaforhold og struktur i plantesammensætning. Kompetencer inden for teknologi og produktion: Viden om udarbejdelsen af planteplaner med placering, antal, latinsk og dansk plantenavn, planteskolestørrelse og kvalitet. Vurdering af forhold af betydning for etablering og pleje. Kompetencer inden for etik og værdier: Evne til at skabe biologisk og oplevelsesmæssig diversitet i haver og offentlige friarealer. Evne til at skabe årstidsvariation. Mulighed for fordybelse. | |||||||||||||||
| Course Objectives | |||||||||||||||
| At kunne opnå forståelse for og indsigt i udarbejdelsen af driftsmæssge og æstetisk velfungerende plantesammensætninger set i forhold til planternes fysiske, edafiske krav og stedets arkitektoniske forhold. | |||||||||||||||
| Course Contents | |||||||||||||||
| For at få større forståelse og indsigt i plantesammensætning analyseres eksisterende plantninger. Plantningerne betragtes ud fra følgende synsvinkler: Plantningens æstetik set i forhold til arkitekturen, brugernes krav og driftsmæssige aspekter. Under øvelserne udarbejdes planteplaner, dvs. arbejdstegninger til plantearbejdets udførelse. Sådanne planer angiver mængder,artssammensætning, fordeling, plantestørrelser, plantetæthed. Eksamensopgaven skal: Beskrive idé og motiv for plantevalg og -sammensætning de udvalgte øvelsesopgaver. Redegøre for skalaforhold, struktur, rumlighed, rytme i plantesammensætningen og via illustrations-planer entydigt redegøre for placering, antal, latinsk og dansk plantenavn, plantens planteskolestørrelse og kvalitet. Desuden redegøres for etablering og pleje af beplantningen. | |||||||||||||||
| Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
| Kurset består af forelæsninger, øvelser og ekskursioner. I forelæsningerne og på ekskursioner formidles viden om planter, eksisterende plantninger beskrives og analyseres. Lysbilleder og levende plantemateriale benyttes i undervisningen. | |||||||||||||||
| Course Litterature | |||||||||||||||
| Sortimentskatalog, Bruns Pflanzen Sortimentskatalog, Dansk Staudegartnerforening Hvilken plante hvor,Jane Schul Havens Planteleksikon, Træer og buske,Det Danske Haveselskab Havens træer og buske, L. Plum & J. Schul Rosenleksikon, L.-Å. Gustavssons The Color encyclopaedia of ornamental grasses, Rick Darke Politikens staudebog, Jane Schul | |||||||||||||||
| Course Coordinator | |||||||||||||||
| Jane Schul, jane@schul.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Unit of Landscape, Phone: 45425090 | |||||||||||||||
| Attendance Fee | |||||||||||||||
| Tilskud til eksursion | |||||||||||||||
| Study Board | |||||||||||||||
| Study Committee NSN | |||||||||||||||
| Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||