250001 Afgrødelære

Detaljer
Inst. for Jordbrugsvidenskab
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år til Bachelor 3. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen

Praktisk eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Ca. 75% af eksaminationen går på pensum i sin helhed, ca. 25% går på en praktisk baseret demonstration af færdigheder i karakterisering af og viden om afgrøders morfologi og udvikling.

Vægtning: 100%. Der foretages en helhedsvurdering af de indgående elementer.



13-skala, intern censur
 
Rammer for undervisning25% Forelæsninger 32% praktiske øvelser 32% Teoretiske øvelser 11% Ekskursion
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Kompetenceområder
Grundvidenskab: Viden om afgrøders iboende egenskaber, herunder biologi, fysiologi, økologi og klimatiske krav.
Teknologi & produktion. Viden om afgrøders udvikling, fænologi og anvendelse. Forståelse for almene og konkrete plantedyrkningsmæssige problemstillinger, herunder betydningen af planteforædling, -ernæring og -beskyttelse. Forståelse for sædskiftets betydning. Anvende ovennævnte principper på "nye" afgrøder. Bedømme hvordan afgrøderne dyrkning påvirker såvel det dyrkede land som hvilke påvirkning det giver på det omgivende miljø.
Etik & værdier: Er opmærksom på hvorledes intern som eksterne påvirkninger, f.eks støtteordninger, vandmiljø- og pesticidplaner påvirker afgrødevalg. Reflekterer over offentlighedens opfattelse af jordbruget og planteproduktionen
 
Kursets målsætning
At give de studerende med interesse for såvel økologisk som konventionelt jordbrug et afrundet undervisningsforløb om afgrøders iboende egenskaber, så de forstår de muligheder og begrænsninger, der eksisterer ved dyrkning af afgrøder. De studerende vil også blive præsenteret for afgrødernes anvendelse i bred betydning. Ligeledes giver kurset centrale kompetencer i afgrødevidenskab i såvel et jordbrugsmæssigt som miljømæssigt perspektiv.
 
Kursusindhold
Kurset omhandler følgende afgrødekategorier: Korn, græsser, bælgplanter, rodfrugter, industri, nicheafgrøder (f.eks grøntsager)

. Identifikation,
. Afgrøders iboende egenskaber herunder fænologi, udvikling og fysiologi.
. Forædlingsmål og sortsvalg
. Dyrkningskrav og -forhold;
o Samspil med "naturlige dyrkningsfaktorer"
o Samspil med "menneskeskabte dyrkningsfaktorer"
o Sædskifte
. Anvendelse (f. eks. foder-, brød-, olie- og maltkvalitet)
Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende agronomiske faktorer og målinger: fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser), vækstmålinger, afgrødefysiologi.

 
Undervisningsform
Foruden forelæsninger, vil der være teoretiske og praktiske øvelser i drivhus og mark for at belyse centrale problemstillinger i kurset. Der udarbejdes rapporter over de praktiske øvelser, som indgår i pensum. Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende målelige agronomiske faktorer, fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser), vækstmålinger, afgrødefysiologi.
 
Litteraturhenvisninger
Artikler om udvikling
. Hansen, M.S.; B. Bromand & H. Schulz (1995): Fælles decimalskala for vækstudviklingen af planter (BBCH skala). Grøn viden nr. 146. Statens Planteavlsforsøg, Lyngby.
. En lang række supplementsartikler

Kapitler fra en ny bog (endnu ikke publiceret) baseret på A: Hay RKM, Walker 1989. An Introduction to the Physiology of Crop Yield. Longman.
Øvelsesvejledninger

 
Kursusansvarlig
Christian R. Jensen, crj@life.ku.dk, Institut for Jordbrugsvidenskab/Afgrødevidenskab, Tlf: 35333392
Jens Carl Streibig, jcs@life.ku.dk, Institut for Jordbrugsvidenskab/Afgrødevidenskab, Tlf: 35333457
Jesper Rasmussen, jer@life.ku.dk, Institut for Jordbrugsvidenskab/Miljø, Ressourcer og Teknologi, Tlf: 35333456
Jørgen Lindskrog Christiansen, jlc@life.ku.dk, Institut for Jordbrugsvidenskab/Afgrødevidenskab, Tlf: 35333452
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger25
praktiske øvelser30
teoretiske øvelser30
forberedelse39
ekskursioner8
vejledning50
projektarbejde24

206