Inst. for Økologi | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse af projektarbejde. Sluteksamen: 2-timers skriftlig prøve i pensum, bestående af udvalgte kapitler i lærebog og udleverede noter (slides) ved forelæsninger og kollokvier. Vægtning: Mindre projektarbejde under kursusforløb (20%) Skriftlig prøve ved sluteksamen (80%) 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: 08 April 2006 | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Minimum 75% fremmøde og aktiv deltagelse ved forelæsninger og kollokvier. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og kollokvier. Mindre projektarbejde i grupper af ca. 4-6 studerende. | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: A | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Mikrobiologi | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Kendskab til mikrobielle samfund og vigtige typer af mikroorganismer i naturlige miljøer. Viden om mikroorganismernes aktivitet og betydning for stofkredsløb, nedbrydning og balancer i naturen. Kompetencer inden for teknologi og produktion: Kendskab til klassiske og moderne metoder til detektion af populationer og enkeltorganismer i komplekse miljøprøver. Viden om metoder til måling af mikroorganismernes aktivitet i naturen. Kompetencer inden for etik og værdier: Reflekterer over eksperimentelle data og original tekster inden for faget. Kan diskutere aktuelle miljøproblemer med mikrobiologisk baggrund. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Målet er at give de studerende en grundig indsigt i mikroorganismernes forekomst, aktivitet og vækst i naturlige miljøer. Indsigten vil rumme et kendskab til de vigtigste grupper af mikroorganismer og deres betydning for omsætning af organisk stof, fremmedstoffer, tungmetaller, mv. i jordbunden og vandmiljøet. Desuden opnås kendskab til miljøeffekter i mikrobiolgiske processer og samfund, samt til praktisk brug af mikroorganismer til fjernelse af miljøfremmede stoffer i naturen. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Under forelæsninger gennemgås de vigtigste grupper af mikroorganismer i relation til deres betydning i danske jord- og vandmiljøer. Vigtige processer gennemgås med henblik på både den genetiske og enzymatiske regulering af aktiviteten. En række anvendelser af mikroorganismer i naturlige miljøer vil eksemplificere både de klassiske og nye, moderne teknologier. Under kollokvier gennemgås teorien bag de traditionelle og molekylære metoder til påvisning af specifikke mikroorganismer og deres aktivitet, samt vækst i komplekse, naturlige miljøer. Følgende metoder til bestemmelse af bakteriernes aktivitet, mv. vil blive behandlet mere dybtgående under kollokvierne: Påvisning af bakterier vha. antistof- og markørgen-teknikker. Bestemmelse af bakteriers aktivitet med fluorescens-teknik. Måling af bakteriers vækstrater ved DNA- eller proteinsyntese. Bestemmelse af bakteriernes reaktion på tilført næring eller toksiske stoffer ved isotop-teknik og biosensorer. I gruppe-baseret projektundervisning(à 4-6 studerende), indøves formuleringen af en miljømæssig problemstilling med mikrobiologisk indhold. Baseret på den parallelle basisundervisning og individuel litteratursøgning søges og beskrives en mikrobiologisk forklaring, løsningsmodel, o.a. på problemstillingen. Endelig indøves gennem fremstilling af en poster/slide præsentation en mundtlig fremstilling af miljøprojektet, baseret på mikrobiologisk terminologi og argumentation. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Indledende, fælles forelæsninger hhv. kollokvier understøtter en gruppe-baseret, projektorienteret undervisning. I undervisningsforløbet indøves således både en platform af basale og metodemæssige kundskaber og et projektorienteret forløb med problemformulering, litteratursøgning og data bearbejdelse, rapportskrivning inkl. data tolkning, diskussion og perspektivering. Gruppernes projekt afsluttes med mundtlig præsentation og fælles evaluering. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Materialet til forelæsninger og kollokvier vil være: Lærebog: Maier, R.M., Pepper, I.L. and Gerba, C.P.: Environmental Microbiology. Academic Press. ISBN 0-12-497570-4. Forelæsningsnoter (udlagt på Campusnet) Originale artikler (udlagt på Campusnet) | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jan Sørensen, jan@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Genetik og Mikrobiologi, Tlf: 35332626 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||