240041 Skadedyr og sygdomme i skovbruget

Detaljer
Inst. for Økologi   50 %
Inst. for Plantebiologi   50 %
Tidligst mulig placeringBachelor 3. år til Kandidat 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeFælleskursus
Videregående kursus; udbydes kun på KVL. Kurset tilbydes flere studieretninger, herunder SLING-uddannelsen på Skovskolen
 
EksamenSluteksamen

skriftlig og mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Eksamen er en mundtlig eksamen med forberedelsestid. Den studerende præsenteres for en konkret, kursusrelevant problemstilling, der fremlægges og diskuteres. Endvidere præsenteres den studerende for en mindre diagnosticeringsopgave.

Vægtning: Opgaver og fremlæggelse i løbet af kurset, ialt 25%. Mundtlig eksamen 75%.



13-skala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenDeltagelse i mindst 75% af ekskursionerne.
Aflevering af mindst 75% af opgaver og ekskursionsrapporter.
Fremlæggelse og opponering i min. 1 kollokvium.
 
Rammer for undervisningForelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, opgaveløsning, kollokvier og ekskursioner.
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: A
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningerDyrs og Planters diversitet, Planters fysiologi og anatomi, Skovdyrkning, Naturressourcer og økologi
 
Kompetenceområder
Grundvidenskab:
Biologisk viden om væsentlige skadevoldere på skovtræer.
Viden om samspil mellem vedagtige planter og herbivorer hhv. plantepatogene svampe.
Forståelse af årssagssammenhænge mellem skadevoldere og abiotiske/biotiske økologiske faktorer, herunder klimaforhold og skovsundhed.

Teknologi og produktion:
Færdighed i diagnosticering på baggrund af skadesymptomer.
Kendskab til lovmæssige bestemmelser og importregler vedr. træ og træprodukter.
Viden om konventionelle og alternative forebyggelses- og bekæmpelsesmetoder.
Forståelse af sammenhænge mellem dyrkningspraksis, økonomi og skadevolderforekomst.
Bedømme og rådgive i anvendelse af metoder til forebyggelse og bekæmpelse under afvejning af behov, effektivitet, økonomi, miljøforhold og publikumshensyn.

Etik og værdier:
Er opmærksom på og kan diskutere etiske og værdimæssige problemstillinger forbundet med håndtering af skadevoldere i relation til miljøhensyn, rekreative og produktionsmæssige interesser.
 
Kursets målsætning
Kursets formål er at give de studerende viden om skadevoldere i skovbruget, forståelse af sammenhænge mellem forekomst af skadevoldere og økologiske faktorer med vægt på dyrkningspraksis samt indsigt i muligheder og begrænsninger i metoder til forebyggelse og bekæmpelse. Denne viden udgør et helhedsorienteret, teoretisk og praktisk grundlag for selvstændigt at kunne analysere og håndtere konkrete problemstillinger vedr. skadevoldere på skovtræer, herunder pyntegrønt og vedprodukter.
 
Kursusindhold
Kurset indeholder følgende emner:
- Biologi og økologi hos skadevoldere (insekter, vildt og svampe) på skovtræer, herunder populationsfluktuationer, naturlige fjender og samspil med værttræerne
- Abiogene skader
- Identifikation, symptombeskrivelse og diagnostik
- Årsagssammenhænge mellem forekomst af skadevoldere og klima, bevoksningssundhed og dyrkningsmæssige forhold
- Vurdering af skaders omfang, betydning og økonomi i relation til driftsformål og driftsmetoder, herunder træartsvalg, kulturmodeller og bevoksningspleje
- Konventionelle og alternative metoder til forebyggelse og bekæmpelse
- Moniteringsmetoder i relation til skadetærskler, prognose og varsling
- Lovmæssige bestemmelser og importregler vedr. træ og træprodukter

Emnerne behandles i relation til konkrete skovdyrkningsmæssige problemstillinger med udgangspunkt i forskellige driftsmetoder (fx. naturnær skovdrift, intensiv skovdrift). Der lægges vægt på analyse og håndtering af problemstillinger knyttet til kulturetablering, vedproduktion, stormfaldssituationer og lagerskader, juletræ- og klippegrøntproduktion.
 
Undervisningsform
Undervisningen foregår som en vekslen mellem forelæsninger, kollokvier, teoretiske øvelser og opgaveløsning, praktiske øvelser og ekskursioner. I forelæsninger gives en overordnet gennemgang af teoretiske emner, som de studerende viderebehandler under øvelser og i kollokvier. I de teoretiske øvelser arbejdes dels med uddybning af det teoretiske stof behandlet i forelæsningerne samt med udvalgte cases. I kollokvier diskuteres udleverede artikler, som de studerende gruppevis skal fremlægge, opponere på og diskutere in plenum. I de praktiske øvelser indøves færdigheder i identifikation, plantepatologisk metodik og praktisk diagnosticeringsarbejde. Ekskursioner gennemføres til nærliggende skovdistrikter og pyntegrøntproducerende skovejendomme, hvor skadesymptomer og skadevoldere demonstreres, og konkrete dyrkningsmæssige problemstillinger i relation til skadevoldere og deres betydning og håndtering analyseres og diskuteres. I forbindelse med øvelser og ekskursioner udarbejdes et antal opgaver og rapporter, der afleveres og bedømmes.
 
Litteraturhenvisninger
Bejer, B.: Forstzoologi I. Forstentomologi. 1989. DSR Forlag.
Butin, H.: Tree Disorders and Diseases. 1995. Oxford University Press.
Harding, S., Thomsen, I.M., Martin, J. & Idoff, A.: Skadedyr og sygdomme i skovbruget. Øvelsesvejledning. 2005. Samfundslitteratur. KVL-Bogladen.
Politikens Forlag: Hvad finder jeg i Skoven.
Smedegaard-Petersen, V.: Mykologiske hovedtræk hos plantepatogene svampe. 1985. Samfundslitteratur. KVL-Bogladen.
Bilag på CampusNet.
Videnblade fra Skov & Landskab.
 
Kursusansvarlig
Susanne Harding, suha@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332675
Iben Margrete Thomsen, imt@life.ku.dk, Skov & Landskab/Anvendt økologi, Tlf: 35331664
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger27
teoretiske øvelser30
praktiske øvelser24
ekskursioner20
kollokvier15
forberedelse89
eksamen1

206