Inst. for Grundvidenskab
18 % Skov & landskab 56 % Inst. for Jordbrugsvidenskab 13 % Fødevareøkonomisk Institut 13 % | |||||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Projektrapport afleveres gruppevis. Gruppepræsentation af projektrapport efterfulgt af individuel mundtlig eksamination med udgangspunkt i projektets emneområde. Vægtning: Projektrapport 50% og mundtlig eksamination 50%. 13-skala, ingen censur | ||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendt min. 75% af øvelsesrapporter fra de 16 eftermiddage. | ||||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, ekskursion, cases og øvelser, samt et længere projektforløb. | ||||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||||
Kompetencer indenfor Grundvidenskab Forståelse af grundlæggende love og principper indenfor økologi, vedr. populationer, biologiske samfund og systemøkologi. Kompetencer indenfor Teknologi og Produktion Kendskab til naturressoucer, deres anvendelse og beskyttelse i jordbrug, skovbrug og fødevareproduktionssystemer, herunder stof og energi kredsløb. Kendskab til at opstille og teste simple økologiske hypoteser på konkrete problemstillinger. Viden om at identificere, analysere og formulere en faglig relevant problemstilling. Kendskab til og erfaring med at arbejde problemorienteret og projektorganiseret i en gruppe, samt at formidle resultatet både mundtligt og skriftligt. Kompetencer indenfor Etik og Værdier Er opmærksomme på den naturvidenskabelige metode som grundlag for en videnbaseret argumentation for naturressourceanvendelse og -forvaltning, samt miljøbeskyttelse. Er opmærksom på egen læring og samarbejde i grupper, og forståelse for gruppedynamik i et samarbejde. | |||||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||||
Kurset sigter på at give et grundlæggende kendskab til naturressourcer og økologi. Naturressourcer fokuseres på landområder, ferske vande og kystnære havområder. Økologi er det videnskabelige studium af de samspil, som bestemmer mængde og fordeling af organismer. Desuden gives en metodemæssig indføring i det problemorienterede projektarbejdes form, indhold og proces, samt redskaber til at arbejde effektivt med projekter i kurset, men også i projektarbejder senere i studiet. | |||||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||||
(1) Autøkologi/fysiologisk økologi - studiet af organismers fysiologiske tilpasning til deres omgivelser. (2) Populationsøkologi - biologisk vækst, populationsvækst og afgørende faktorer for populationsstørrelser og studiet af samspillet mellem populationer (demografi, matematisk beskrivelse af populationstilvækst, intra- og interspecifik konkurrence, prædation og herbivori, parasitisme og sygdom, nedbrydere, mutualisme). (3) Samfundsøkologi og succession - hovedtræk af artssammensætning og samfundsstrukturer. (4) Overblik over energi, vand og stof kredsløb (fx C, N, P, S, Cu) som tjenesteydelser fra lokale og globale økosystemer og naturressourcer. (5) Beskrivelse af hvad der karakteriserer de fire sfærer: biosfære, lithosfære, hydrosfære og atmosfære med hovedvægt på landområder, ferske vande og kystnære havområder. (6) Biologiske produktivitet og udnyttelse (både aktuelt og potentielt) af landområder til landbrug, skovbrug, havebrug, grundvandsmagasiner, og naturområder. Herunder økologiske og antropogene funktioner af vegetation, vand og jordbund. (7) Terrestriske og akvatiske produktionssystemer og naturressourcer, antropogen påvirkning og sårbarhed, samt eksempler på miljøpåvirkninger som kan true disse. Bevaringsbiologi og genøkologi, forvaltning af arter, naturgenopretning, bæredygtighed for naturressourcer. | |||||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||||
Kurset baseres på forelæsninger kombineret med 2-timers cases, og eftermiddagsøvelser hvor der skal udarbejdes rapporter. Sideløbende et 12-ugers projektforløb med læring om det problemorienterede projektarbejde og gennemførelse af projekt med afsluttende rapport, hvor det faglige indhold er nært knyttet til pensum. | |||||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||||
Smith, R.L. & Smith, T.M. (2002). Elements of Ecology, 5th Benjamin Cummings. Botkin, D.B. & Keller, E.A. (2004). Environmental Science. Earth as a living planet. 4th. Wiley. Cases og øvelser i Naturressourcer og Økologi (2005). (udarbejdes af faglærerene). Andersen, L.J.; Kruse, S.; Rasmussen, P.; & Hansen, L.S. (Red.) (1995): Introduktion til problem, metode og proces i projektarbejdet - ved naturvidenskabelige uddannelser, DSR Forlag, KVL, København. Kompendium i metode og projektarbejde. 11. udg. (2001), DSR Forlag, København | |||||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||||
Bjarne W. Strobel, bjwe@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Jordbunds- og miljøkemi, Tlf: 35332411 Per Moestrup Jensen, pmj@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332673 | |||||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||