240031 Naturressourcer og økologi

Detaljer
Inst. for Grundvidenskab   18 %
Skov & landskab   56 %
Inst. for Jordbrugsvidenskab   13 %
Fødevareøkonomisk Institut   13 %
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedTo blokke
 
Pointværdi15 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig og mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Projektrapport afleveres gruppevis. Gruppepræsentation af projektrapport efterfulgt af individuel mundtlig eksamination med udgangspunkt i projektets emneområde.

Vægtning: Projektrapport 50% og mundtlig eksamination 50%.



13-skala, ingen censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenGodkendt min. 75% af øvelsesrapporter fra de 16 eftermiddage.
 
Rammer for undervisningUndervisningen vil veksle mellem forelæsninger, ekskursion, cases og øvelser, samt et længere projektforløb.
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: B

Blok 2
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Kompetenceområder
Kompetencer indenfor Grundvidenskab
Forståelse af grundlæggende love og principper indenfor økologi, vedr. populationer, biologiske samfund og systemøkologi.

Kompetencer indenfor Teknologi og Produktion
Kendskab til naturressoucer, deres anvendelse og beskyttelse i jordbrug, skovbrug og fødevareproduktionssystemer, herunder stof og energi kredsløb.
Kendskab til at opstille og teste simple økologiske hypoteser på konkrete problemstillinger.
Viden om at identificere, analysere og formulere en faglig relevant problemstilling.
Kendskab til og erfaring med at arbejde problemorienteret og projektorganiseret i en gruppe, samt at formidle resultatet både mundtligt og skriftligt.

Kompetencer indenfor Etik og Værdier
Er opmærksomme på den naturvidenskabelige metode som grundlag for en videnbaseret argumentation for naturressourceanvendelse og -forvaltning, samt miljøbeskyttelse.
Er opmærksom på egen læring og samarbejde i grupper, og forståelse for gruppedynamik i et samarbejde.
 
Kursets målsætning
Kurset sigter på at give et grundlæggende kendskab til naturressourcer og økologi. Naturressourcer fokuseres på landområder, ferske vande og kystnære havområder. Økologi er det videnskabelige studium af de samspil, som bestemmer mængde og fordeling af organismer.
Desuden gives en metodemæssig indføring i det problemorienterede projektarbejdes form, indhold og proces, samt redskaber til at arbejde effektivt med projekter i kurset, men også i projektarbejder senere i studiet.
 
Kursusindhold
(1) Autøkologi/fysiologisk økologi - studiet af organismers fysiologiske tilpasning til deres omgivelser.
(2) Populationsøkologi - biologisk vækst, populationsvækst og afgørende faktorer for populationsstørrelser og studiet af samspillet mellem populationer (demografi, matematisk beskrivelse af populationstilvækst, intra- og interspecifik konkurrence, prædation og herbivori, parasitisme og sygdom, nedbrydere, mutualisme).
(3) Samfundsøkologi og succession - hovedtræk af artssammensætning og samfundsstrukturer.
(4) Overblik over energi, vand og stof kredsløb (fx C, N, P, S, Cu) som tjenesteydelser fra lokale og globale økosystemer og naturressourcer.
(5) Beskrivelse af hvad der karakteriserer de fire sfærer: biosfære, lithosfære, hydrosfære og atmosfære med hovedvægt på landområder, ferske vande og kystnære havområder.
(6) Biologiske produktivitet og udnyttelse (både aktuelt og potentielt) af landområder til landbrug, skovbrug, havebrug, grundvandsmagasiner, og naturområder. Herunder økologiske og antropogene funktioner af vegetation, vand og jordbund.
(7) Terrestriske og akvatiske produktionssystemer og naturressourcer, antropogen påvirkning og sårbarhed, samt eksempler på miljøpåvirkninger som kan true disse. Bevaringsbiologi og genøkologi, forvaltning af arter, naturgenopretning, bæredygtighed for naturressourcer.
 
Undervisningsform
Kurset baseres på forelæsninger kombineret med 2-timers cases, og eftermiddagsøvelser hvor der skal udarbejdes rapporter. Sideløbende et 12-ugers projektforløb med læring om det problemorienterede projektarbejde og gennemførelse af projekt med afsluttende rapport, hvor det faglige indhold er nært knyttet til pensum.
 
Litteraturhenvisninger
Smith, R.L. & Smith, T.M. (2002). Elements of Ecology, 5th Benjamin Cummings.

Botkin, D.B. & Keller, E.A. (2004). Environmental Science. Earth as a living planet. 4th. Wiley.

Cases og øvelser i Naturressourcer og Økologi (2005). (udarbejdes af faglærerene).

Andersen, L.J.; Kruse, S.; Rasmussen, P.; & Hansen, L.S. (Red.) (1995): Introduktion til problem, metode og proces i projektarbejdet - ved naturvidenskabelige uddannelser, DSR Forlag, KVL, København.

Kompendium i metode og projektarbejde. 11. udg. (2001), DSR Forlag, København
 
Kursusansvarlig
Bjarne W. Strobel, bjwe@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Jordbunds- og miljøkemi, Tlf: 35332411
Per Moestrup Jensen, pmj@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Zoologi, Tlf: 35332673
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger101
teoretiske øvelser30
teoretiske øvelser60
forberedelse139
eksamen2
ekskursioner8
projektarbejde62
vejledning10

412