Department of Ecology
94 % Department of Veterinary Pathobiology 3 % Department of Food Science 3 % | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Kurset er åbent for alle studieretninger | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: For alle studieretninger skal en 2 timers multiple choice opgave bestås efter 7 uger. Efter specialiseringen afsluttes der i uge 9 (M+NR og Biotek) eller uge 18 (Fødevarevidenskab) med en 2 timers skriftlig eksamen (essay). Weight: Multiple choice opgaven vægtes med 40% (Fødevarev.) eller 75% (M+NR og Biotek). Essay-opgaven vægtes med 60% (Fødevarev.) eller 25% (M+NR og Biotek) 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 04 November 2005 | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Mindst 75% tilstedeværelse ved øvelseskursus | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen omfatter klassiske forelæsninger, case-studier, gruppearbejde og praktisk laboratoriearbejde. 80% af undervisningen er fælles for alle kursusdeltagere; 20%(2 uger) gennemføres opdelt efter studieretning. | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | Biokemi 1 | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Grundlæggende kompetencer omfatter: Kendskab til bakteriers forekomst, identifikation, vækst og fysiologi. Viden om bakteriers metabolske processer og interaktioner med andre organismer. Praktiske kompetencer omfatter: Forståelse af basale principper bag isolering, vækst og kontrol af bakterier. Overførsel af teoretisk viden om bakteriers betydning for udbredelse af sygdomme og produktion af antibiotika, samt om bakteriers interaktioner med andre organismer. Viden om anvendelse af mikroorganismer inden for fødevare- og plantebioteknologi. Betydningen af mikroorganismer for plantedyrkning og stofomsætning i jorden. Etiske og samfundsmæssige kompetencer omfatter: Evne til at vurdere bioetiske og miljømæssige aspekter ved anvendelse af mikroorganismer inden for bioteknologi og fødevareproduktion. Evne til at bedømme grænser for bioteknologisk udnyttelse af mikroorganismer. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kursets formål er at give de studerende et basalt kendskab til mikroorganismer og en faglig baggrund til at forstå basale problemstillinger inden for mikrobiologien. De studerende opnår erfaring med klassiske og molekylærbiologiske metoder. Bioteknologistuderende opnår en forståelse for anvendelsen af mikroorganismer inden for bioteknologien, mens naturressourcestuderende erhverver viden om mikroorganismers betydning for plantedyrkning og stofomsætning i naturlige og dyrkede miljøer. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Kurset vil give de studerende kendskab til prokaryote og eukaryote mikroorganismers opbygning og cellestrukturer, samt give en forståelse af principperne bag mikrobiel diversitet og taksonomisk inddeling af mikroorganismer. Endvidere vil kurset give et kendskab til de vigtigste mikrobielle stofskifteprocesser og til mikroorganismers vækst- og overlevelsesstrategier. Ligeledes opnås der en forståelse af hvordan mikroorganismers vækst kan hæmmes med fysiske og kemiske metoder. Derudover vil antibiotiske stoffers virkningsmekanismer og faktorer, der fører til udvikling af resistens blive behandlet. Betydningen af mobile DNA elementer og de mekanismer, der ligger til grund for deres spredning blandt mikroorganismer, vil blive gennemgået. Under øvelsesdelen indøves følgende: . sterile arbejdsmetoder; . påvisning af mikroorganismer ved mikroskopi og farvning; . isolering, rendyrkning og overordnet klassifikation; . undersøgelse af vækst samt kontrol af vækst ved hjælp af antibiotika og desinfektionsmidler; Studerende på Bioteknologi-uddannelsen: I den sidste del af kurset vil de studerende få kendskab til udvalgte problemstillinger som relaterer sig til bioteknologiske anvendelser af mikroorganismer samt en kort introduktion til interaktioner mellem mikroorganismer, og deres miljø, herunder planter eller dyr. Ved øvelserne indøves endvidere: . bestemmelse af mikrobiel aktivitet; . påvisning af mutanter samt analyse af bakteriofagers vækstcyklus. Studerende på Naturressource-uddannelsen: I den sidste del af kurset vil de studerende få kendskab til vigtige problemstillinger inden for mikroorganismers funktion i naturlige og menneskeskabte miljøer, herunder mikrobiel aktivitet i jord og vand, bakteriers rolle for kvælstofbalancen i jord, bakteriers betydning for nedbrydning og omsætning af miljøfremmede stoffer og for rensning af spildevand Endelig gives der en kort introduktion til interaktioner mellem mikroorganismer og planter. Ved øvelserne indøves endvidere: . bestemmelse af bakteriers omsætning af organisk stof i jord og vand; . påvisning af kvælstofomdannende bakterier og deres funktion i jord; . måling af effekten af miljøfremmede stoffer for bakteriers aktivitet. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen omfatter klassiske forelæsninger, gruppearbejde, case-studier og regneopgaver. En del af kurset består af praktisk laboratoriearbejde, da et af kursets mål er at træne de studerende i eksperimentelle metoder inden for mikrobiologien. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
1. Madigan, M.T, Martinko. J.M. & Parker, J: Brock Biology of Microorganisms, 11. udgave, Prentice-Hall, 2005. Øvelsesvejledning (findes på kursets hjemmeside på CampusNet i mappen Exercises) 2. Øvelsesvejledning | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Niels O G Jørgensen, nogj@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Genetics and Microbiology, Phone: 35332625 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||