Department of Natural Sciences | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year to MSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Bach.kursus i blok 9 for anbefalede biotek-studieplaner, andre kan dog tænkes at få brug for kurset på deres kandidatudd. | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler. Weight: 100 % pass/fail, internal examiner Dates of Exam: 04 November 2005 | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Godkendte laboratorie-rapporter (75%) | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Oversigtsforelæsninger, case stories, opgavegennemgang og konsultation i 6 timer ugentligt. Teoretiske øvelser og gruppearbejde / laboratorieøvelser: 6 timer ugentligt. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Kemi NB og Biokemi 1 | ||||||||||||||||
Restrictions | 75 | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Grundvidenskab: Kurset giver - dybere forståelse af kemien bag biologien - grundl. forståelse for de videnskabelige metoder der anvendes indenfor uddannelsens fagområder Kurset vil øge de studerendes evne til at - overføre teorier og principper til nye situationer, dvs. inddrage principper og forksningsresultater fra grundlagsdiscipliner til selvstændig hypotese- og teoridannelse - kunne vurdere teoriers muligheder og begrænsninger - analysere og kritisk vurdere/bedømme videnskabelig litteratur på området Teknolog. og Prod.: Kurset vil øge de studerendes evne til at - forstå specifikke sammenhænge og metoder og udvide anvendelsesområdet, dvs. at kunne inddrage grundlagsfag til at analysere og forstå komplekse systemer og problemstillinger fra anvendelsesområder. - anvende teoretiske principper og inddrage forskningsresultater fra anvendelsesområder til selvstændig hypotese- og teoridannelse - anvende IT ved bearbejdn. og præsentation af resultater Etik og værdier: - | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Dybere forståelse af mange biologiske systemers virkemåde kræver viden om fysisk kemi. Fysisk kemi er ligeledes grundlag for et stort antal moderne spektroskopiske målemetoder. Kursets formål er at bibringe aftagergruppen en grundlæggende forståelse af biologisk relevante fysisk kemiske emner og derved styrke aftagergruppens forudsætninger for at indgå i tværfaglige samarbejder. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Kurset vil søges lagt an som en vekselvirkning mellem reelle eksempler fra biologien og indlæring af den teori, der er nødvendig for en fysisk-kemisk forståelse af de biologiske systemer. Laboratorieøvelser med tilhørende rapportudarbejdelse, case studies og opgaver vil blive brugt, dels som præsentation af moderne målemetoder, dels til belysning af teori og af de valgte biologiske eksempler. Mere specifikke emner for forelæsningerne kan være: - Energiformer, energiomsætning, ligevægt og kemisk potentiale. - Vandige opløsningers termodynamik - Ikke-ligevægts termodynamik på biologiske systemer - Kinetik og diffusion, herunder kemisk reaktionskinetik, reaktionstyper, aktiveringsenergi og reaktionsmekanismer - Elektrokemi og membranpotentialer - Biologisk elektrontransport - Grundlæggende kemisk spektroskopi, herunder en introduktion til kvantekemi. Indarbejdede biologiske eksempler kunne tage udgangspunkt i: - Metabolisme og energiomsætningen i dyr - Metabolisme og energiomsætning i planter. Efter gennemførelse af kurset vil den studerende være i stand til: - at udnytte kendskabet til biologiske systemers fysisk-kemiske egenskaber på et molekylært niveau i det eksperimentelle arbejde, f.eks. inden for bioteknologiske områder. - at analysere en given fysisk-kemisk problemstilling vedrørende biologiske systemer og foreslå egnede metoder til løsning af problemet - at vurdere biologiske systemers fysisk-kemiske egenskaber udfra givne oplysninger. - at foreslå spektroskopiske metoder med forudsigelser af struktur-funktionssammenhænge som formål. - at bruge it-hjælpemidler til behandling og analyse af fysisk-kemiske data fra biologiske systemer. - at forstå grundlaget for og vurdere anvendeligheden af fysisk-kemiske målemetoder i forbindelse med biologiske og miljømæssige problemstillinger. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Hovedtrækkene af kursets pensum gennemgås i forelæsningsform, men suppleres med relevante case stories og eksempler på opgaveløsning in plenum. Emnerne gennemgås af forelæsere med forskningserfaring på de områder de behandler. Indlæring og anvendelse af stoffet støttes ved teoretisk øvelsesundervisning i form af opgaveløsning og ved udvalgte laboratorieøvelser samt rapportskrivning. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Emnerne på kurset kræver nok mere end èn lærebog. Derudover vil der blive udleveret noter samt primær litteratur. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Hans Erik Lundager Madsen, helm@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Bioinorganic Chemistry, Phone: 35332407 Peter Waaben Thulstrup, pwt@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Bioinorganic Chemistry, Phone: 35332464 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||