Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år til Kandidat 1.år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Bach.kursus i blok 9 for anbefalede biotek-studieplaner, andre kan dog tænkes at få brug for kurset på deres kandidatudd. | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler. Vægtning: 100 % bestået/ikke bestået, intern censur Eksamensdatoer: 04 November 2005 | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendte laboratorie-rapporter (75%) | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Oversigtsforelæsninger, case stories, opgavegennemgang og konsultation i 6 timer ugentligt. Teoretiske øvelser og gruppearbejde / laboratorieøvelser: 6 timer ugentligt. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Kemi NB og Biokemi 1 | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 75 | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Grundvidenskab: Kurset giver - dybere forståelse af kemien bag biologien - grundl. forståelse for de videnskabelige metoder der anvendes indenfor uddannelsens fagområder Kurset vil øge de studerendes evne til at - overføre teorier og principper til nye situationer, dvs. inddrage principper og forksningsresultater fra grundlagsdiscipliner til selvstændig hypotese- og teoridannelse - kunne vurdere teoriers muligheder og begrænsninger - analysere og kritisk vurdere/bedømme videnskabelig litteratur på området Teknolog. og Prod.: Kurset vil øge de studerendes evne til at - forstå specifikke sammenhænge og metoder og udvide anvendelsesområdet, dvs. at kunne inddrage grundlagsfag til at analysere og forstå komplekse systemer og problemstillinger fra anvendelsesområder. - anvende teoretiske principper og inddrage forskningsresultater fra anvendelsesområder til selvstændig hypotese- og teoridannelse - anvende IT ved bearbejdn. og præsentation af resultater Etik og værdier: - | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Dybere forståelse af mange biologiske systemers virkemåde kræver viden om fysisk kemi. Fysisk kemi er ligeledes grundlag for et stort antal moderne spektroskopiske målemetoder. Kursets formål er at bibringe aftagergruppen en grundlæggende forståelse af biologisk relevante fysisk kemiske emner og derved styrke aftagergruppens forudsætninger for at indgå i tværfaglige samarbejder. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kurset vil søges lagt an som en vekselvirkning mellem reelle eksempler fra biologien og indlæring af den teori, der er nødvendig for en fysisk-kemisk forståelse af de biologiske systemer. Laboratorieøvelser med tilhørende rapportudarbejdelse, case studies og opgaver vil blive brugt, dels som præsentation af moderne målemetoder, dels til belysning af teori og af de valgte biologiske eksempler. Mere specifikke emner for forelæsningerne kan være: - Energiformer, energiomsætning, ligevægt og kemisk potentiale. - Vandige opløsningers termodynamik - Ikke-ligevægts termodynamik på biologiske systemer - Kinetik og diffusion, herunder kemisk reaktionskinetik, reaktionstyper, aktiveringsenergi og reaktionsmekanismer - Elektrokemi og membranpotentialer - Biologisk elektrontransport - Grundlæggende kemisk spektroskopi, herunder en introduktion til kvantekemi. Indarbejdede biologiske eksempler kunne tage udgangspunkt i: - Metabolisme og energiomsætningen i dyr - Metabolisme og energiomsætning i planter. Efter gennemførelse af kurset vil den studerende være i stand til: - at udnytte kendskabet til biologiske systemers fysisk-kemiske egenskaber på et molekylært niveau i det eksperimentelle arbejde, f.eks. inden for bioteknologiske områder. - at analysere en given fysisk-kemisk problemstilling vedrørende biologiske systemer og foreslå egnede metoder til løsning af problemet - at vurdere biologiske systemers fysisk-kemiske egenskaber udfra givne oplysninger. - at foreslå spektroskopiske metoder med forudsigelser af struktur-funktionssammenhænge som formål. - at bruge it-hjælpemidler til behandling og analyse af fysisk-kemiske data fra biologiske systemer. - at forstå grundlaget for og vurdere anvendeligheden af fysisk-kemiske målemetoder i forbindelse med biologiske og miljømæssige problemstillinger. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Hovedtrækkene af kursets pensum gennemgås i forelæsningsform, men suppleres med relevante case stories og eksempler på opgaveløsning in plenum. Emnerne gennemgås af forelæsere med forskningserfaring på de områder de behandler. Indlæring og anvendelse af stoffet støttes ved teoretisk øvelsesundervisning i form af opgaveløsning og ved udvalgte laboratorieøvelser samt rapportskrivning. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Emnerne på kurset kræver nok mere end èn lærebog. Derudover vil der blive udleveret noter samt primær litteratur. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Hans Erik Lundager Madsen, helm@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Biouorganisk kemi, Tlf: 35332407 Peter Waaben Thulstrup, pwt@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Biouorganisk kemi, Tlf: 35332464 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||