230018 Soil Science

Details
Department of Natural Sciences
Earliest Possible YearBSc. 2 year
DurationTwo blocks
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

All aids allowed

Description of Examination: 3 timers opgaveregning Eksamen er fælles med jordbundsdelen i Jord- og Plantekendskab efter blok 1 og 2.

Weight: 100 %



13-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
04 November 2005
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse og aflevering af 75 % af laboratorieøvelserne
 
Organisation of TeachingUdbydes kun i studieåret 2005-06 som led i overflytning til ny LARK-studieordning. Undervisningen omfatter forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser samt ekskursioner
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: B

Blok 2
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
RestrictionsKursus oprettes i forbindelse med overgangsordning for HA 2den årgang. Oprettes kun een gang. Forelæsninger afholdes sammen med kurset Jordbunds- og Plantekundskab
 
Areas of Competence the Course Will Address
G: Kendskab til jord og planter, og forståelse af generelle love og principper i jordbundsvidenskab, planteøkologi og -systematik. Kendskab til udvalgte stængelplanter ud fra deres morfologi og habitus. Viden om dansk og fremmedsproget botanisk og jordbundslitteratur og bestemmelsesværker. Forståelse af sammenhænge i en lokalitets geologiske dannelse, geomorfologi, jordart, jordbundsprocesser, naturlige plantevækst og dyrkningsbetingelser.

TP: Viden om at anvende og manipulere naturlige og antropogene plantesamfund og vækstmediers egenskaber. Kunne anvende analyseresultater om jord som byggemateriale og vækstmedium i landskabsarkitektprofessionen. Forståelse af specifikke metoder til løsning af opgaver indenfor landskabsarkitektur, plantedyrkning, jordforbedring, park- og landskabsforvaltning.

EV: Opmærksom på fagets muligheder for planlægning og udformning af have og landskab på en vækst- og miljømæssig kvalificeret måde. Diskutere konsekvenserne ud fra kulturelle værdier.
 
Course Objectives
Kursets formål er at give landskabsarkitektstuderende de nødvendige geologiske og jordbundsvidenskabelige forudsætninger for at forstå naturgrundlaget for landskabsarkitekturen
 
Course Contents
Kurset omfatter fundamentale geologiske og jordbundskemiske forhold og processer, som er af betydning for dannelsen af landskabselementer og for jordbundens sammensætning og udnyttelse til forskellige formål. Den geologiske oprindelse af overfladelagene i Danmark gennemgås og relateres til jordbundens sammensætning og egenskaber i forskellige områder. Desuden gennemgås udvalgte områder af den elementære kemi, som er nødvendige for at forstå opbygning og reaktivitet af jordbundens organiske og uorganiske bestanddele. Med udgangspunkt i kemiske og fysiske egenskaber af jordbundens mineraler og organisk stof samt vekselvirkningen med bakterielle, plante- og menneskekontrollerede faktorer undervises i de vigtigste processer der fører til differentiering af jorden i karakteristiske profiler. Principper for næringsstofanalyser og jordbundsklassifikation gennemgås. Der vil blive fokuseret på jordbundens sammensætning og egenskaber i relation til bæredygtig arealanvendelse og på effekten af menneskets påvirkning med særlig vægt på byjorde. Principper og metoder til ændring af jordbundens egenskaber på forudbestemt måde trænes og indlæres.
 
Teaching And Learning Methods
Ved forelæsningerne gives en afrundet gennemgang af jordbundlærens centrale problemstillinger samtidig med at der lægges op til opgaver, som diskuteres og løses ved teoretiske øvelser. Der gøres i udstrakt grad brug af overheads, lysbilleder, forelæsningstavler og Powerpoint præsentationer. Ved teoretiske øvelser får den studerende lejlighed til at erhverve viden samt evaluere kompetence-status. Ved laboratorieøvelserne udføres et antal almindeligt brugte analyser på jordprøver udtaget i ekskursionsområdet. Ved ekskursionerne studeres karakteristiske danske landskabstyper og geologiske og jordbundsmæssigt relevante område. Der udarbejdes skriftlige rapporter over ekskursionerne.
 
Course Litterature
Borggaard, O.K., 2002: Jordbundskemi for landskabsarkitektstuderende
Borggaard, O.K., 2003: Temaopgaver i Jordbundslære. 3. udg.
Borggaard, O.K., Gimsing, A.L. og Klünder, M.H., 2003: Vejledning til laboratorieøvelser i Jordbundslære. 4. udg.
Vejre, H., Rasmusen, L.H. og Borggaard, O.K., 2002: Noter i geologi og landskabslære for KVL-studerende
 
Course Coordinator
Christian Bender Koch, cbk@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Soil and Environmental Chemistry, Phone: 35332421
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures66
practicals30
theoretical exercises24
practicals40
preparation132
examination6
Excursions32

330