Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 3 timers opgaveregning Eksamen er fælles med jordbundsdelen i Jord- og Plantekendskab efter blok 1 og 2. Vægtning: 100 % 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: 04 November 2005, 2-timers eksamen efter blok 2 den 27. januar 2005 | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse og aflevering af 75 % af laboratorieøvelserne | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Udbydes kun i studieåret 2005-06 som led i overflytning til ny LARK-studieordning. Undervisningen omfatter forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser samt ekskursioner | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Kursus oprettes i forbindelse med overgangsordning for HA 2den årgang. Oprettes kun een gang. Forelæsninger afholdes sammen med kurset Jordbunds- og Plantekundskab | ||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||
G: Kendskab til jord og planter, og forståelse af generelle love og principper i jordbundsvidenskab, planteøkologi og -systematik. Kendskab til udvalgte stængelplanter ud fra deres morfologi og habitus. Viden om dansk og fremmedsproget botanisk og jordbundslitteratur og bestemmelsesværker. Forståelse af sammenhænge i en lokalitets geologiske dannelse, geomorfologi, jordart, jordbundsprocesser, naturlige plantevækst og dyrkningsbetingelser. TP: Viden om at anvende og manipulere naturlige og antropogene plantesamfund og vækstmediers egenskaber. Kunne anvende analyseresultater om jord som byggemateriale og vækstmedium i landskabsarkitektprofessionen. Forståelse af specifikke metoder til løsning af opgaver indenfor landskabsarkitektur, plantedyrkning, jordforbedring, park- og landskabsforvaltning. EV: Opmærksom på fagets muligheder for planlægning og udformning af have og landskab på en vækst- og miljømæssig kvalificeret måde. Diskutere konsekvenserne ud fra kulturelle værdier. | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
Kursets formål er at give landskabsarkitektstuderende de nødvendige geologiske og jordbundsvidenskabelige forudsætninger for at forstå naturgrundlaget for landskabsarkitekturen | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset omfatter fundamentale geologiske og jordbundskemiske forhold og processer, som er af betydning for dannelsen af landskabselementer og for jordbundens sammensætning og udnyttelse til forskellige formål. Den geologiske oprindelse af overfladelagene i Danmark gennemgås og relateres til jordbundens sammensætning og egenskaber i forskellige områder. Desuden gennemgås udvalgte områder af den elementære kemi, som er nødvendige for at forstå opbygning og reaktivitet af jordbundens organiske og uorganiske bestanddele. Med udgangspunkt i kemiske og fysiske egenskaber af jordbundens mineraler og organisk stof samt vekselvirkningen med bakterielle, plante- og menneskekontrollerede faktorer undervises i de vigtigste processer der fører til differentiering af jorden i karakteristiske profiler. Principper for næringsstofanalyser og jordbundsklassifikation gennemgås. Der vil blive fokuseret på jordbundens sammensætning og egenskaber i relation til bæredygtig arealanvendelse og på effekten af menneskets påvirkning med særlig vægt på byjorde. Principper og metoder til ændring af jordbundens egenskaber på forudbestemt måde trænes og indlæres. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gives en afrundet gennemgang af jordbundlærens centrale problemstillinger samtidig med at der lægges op til opgaver, som diskuteres og løses ved teoretiske øvelser. Der gøres i udstrakt grad brug af overheads, lysbilleder, forelæsningstavler og Powerpoint præsentationer. Ved teoretiske øvelser får den studerende lejlighed til at erhverve viden samt evaluere kompetence-status. Ved laboratorieøvelserne udføres et antal almindeligt brugte analyser på jordprøver udtaget i ekskursionsområdet. Ved ekskursionerne studeres karakteristiske danske landskabstyper og geologiske og jordbundsmæssigt relevante område. Der udarbejdes skriftlige rapporter over ekskursionerne. | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Borggaard, O.K., 2002: Jordbundskemi for landskabsarkitektstuderende Borggaard, O.K., 2003: Temaopgaver i Jordbundslære. 3. udg. Borggaard, O.K., Gimsing, A.L. og Klünder, M.H., 2003: Vejledning til laboratorieøvelser i Jordbundslære. 4. udg. Vejre, H., Rasmusen, L.H. og Borggaard, O.K., 2002: Noter i geologi og landskabslære for KVL-studerende | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Christian Bender Koch, cbk@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Jordbunds- og miljøkemi, Tlf: 35332421 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||