Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||
Delkurser | b000000 Fagspecifik del: Levnedsmiddel, 3 ECTS b000000 Fagspecifik del: Biologi-biotek, 3 ECTS b000000 Fagspecifik del: Biofysik, 3 ECTS | ||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen kun visse hjælpemidler Kun hjælpemidler ved sidste del af eksamen Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen: 1½ timer uden hjælpemidler 2½ timer med hjælpemidler Vægtning: 35 % til delen uden hjælpemidler, 65% til den del med. Af de 65% er 20% fagspecifikke. 13-skala, ekstern censur Eksamensdatoer: 06 April 2006 | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendte laboratorierapporter (75%). Godkendte case-opgaver (75%). | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, efterlæsninger, teoretiske øvelser, laboratorieøvelser, case-opgaver, eksempelopgaver | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: C, men med lab.-øvelser udenfor struktur Blok 3 Ugestruktur: C, men med lab.-øvelser udenfor struktur Blok 2: mandag eftermiddag, onsdag formiddag og fredag formiddag. Blok 3: mandag eftermiddag, onsdag formiddag og torsdag formiddag. | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Pointspærring | Pointspærring for levnedsmiddel- og biotekstuderende på den fagspecifikke del: Biofysik. | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Matematik og databehandling | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab - viden om den kemi, der er grundlæggende for de kemiske processer i naturen og for organismers livsfunktioner - forståelse af basale fysisk-kemiske principper og beregninger, herunder ligevægts¬begrebet, syrestyrkekonstanter, katalyse/kinetik - stofkemisk og analytisk kemisk forståelse, der omfatter - stofkemi med vægt på udvalgte grundstoffers biologiske og miljømæssige betydning - biomolekyler (aminosyrer, peptider, proteiner, lipider, kulhydrater), herunder navngivning, kemisk opbygning, struktur-funktion samt reaktivitet - analytisk kemi, kromatografi og spektroskopi - kendskab til entalpi, entropi og aktiveringsenergi Kompetencer indenfor teknologi og produktion: - kendskab til laboratoriearbejde og -sikkerhed samt til udvalgte eksperimentelle teknikker - træning i anvendelse af IT ved bearbejdning og præsentation af resultater Kompetencer indenfor etik og værdier: - | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
At bibringe aftagergruppen de nødvendige grundlæggende forudsætninger for forståelse af den kemiske baggrund for biologiske processer i dyr og planter samt forståelse for naturressourcer og levnedsmidler. Endvidere vil de studerende sætte sig i besiddelse af de nødvendige kvalifikationer i uorganisk, organisk, fysisk og analytisk kemi for at kunne arbejde sikkert og forsvarligt i laboratoriet og i deres videre virke som naturvidenskabelige kandidater fra KVL. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Almen og uorganisk kemi: Det periodiske system, molbegrebet, navngivning, bindingstyper, indl. koordinationskemi, afstemn. af reaktionslign., støkiometri, kemisk ligevægt (syre-base-, fældnings- og kompleksligevægte), gassers opløselighed i væske, aktivitetsbegrebet, redoxreaktioner. Stofkemi med vægt på udvalgte grundstoffers biologiske og miljømæssige betydning. Elektrisk ledningsevne, kolligative egenskaber (osmotisk tryk etc.), termodynamik (kalorimetri, enthalpi, entropi, og fri energi), elektrokemi og reaktionskinetik (første og anden ordens processer etc.). Analytisk kemi, introduktion til spektroskopi med særlig vægt på forståelse af grundbegreberne i UV-VIS/IR spektroskopi. Alm. kromatografiske metoder. Organisk kemi: Terminologi (opskrivn. af formler og reaktionslign.), navngivn. af organiske stoffer. Struktur, funktion, polaritet og reaktivitet af organiske molekyler. Stereokemi (inkl. D/L, R/S, Fischerprojektion; Newman, Haworth, kileformer, etc.) De funktionelle gruppers kemi: Analytisk kemi, introduktion til spektroskopi med vægt på forståelse af grundbegreberne i NMR og massespektroskopi. Simple kromatografiske metoder både i teori og praksis. Introduktion til bioorganisk kemi herunder kulhydratkemi, aminosyrer, peptider og proteiner, nukleinsyrer, andre biopolymere samt biosyntetiske transformationer og metabolisme. Den sidste fjerdedel af Kemi NB vil blive opdelt i en række kemiske emner, der er mere specifikt rettet mod forskellige studieretninger. Denne del vil også indeholde et kursus i biofysik (valgfrit for naturressourceuddannelsen). Levnedsmiddeluddannelsen tilbydes 'levnedsmiddelkemi' dvs. kemi, der er relevant for fødevarer og fødevareforskning (lipider, oxidationsprocesser, frie radikaler, harskning, etc.). Biologi-Bioteknologi-uddannelsen tilbydes 'biologisk kemi' af mere analytisk kvantitativ karakter. De forventes at have høje naturvidenskabelige kvalifikationer og skal kunne regne på tingene. Enzymers funktion vil indgå som en væsentlig del, og lipider behandles ligeledes. Naturressourceuddannelsen kan vælge mellem de to ovenstående eller Biofysik, "fysik for biologiens skyld": Man tager udgangspunkt i forskellige konkrete biologiske problemstillinger og lærer, at det er muligt, ret simpelt, at opstille fysiske modeller for biologiske Vi kommer bl.a. ind på fysikken, der beskriver: Muskler, sener, knogler, blodkar, materialeegenskaber i planter og træer (Elasticitet). Blodkredsløb, lungefunktion, væsketransport i planter/træer og jord (Hydrodynamik, spændingskræfter og kapillarkræfter). Planters vandbalance (vandpotentialet). Stoftransport i/mellem/gennem dyre- og planteceller (Diffusion og membranpermeabilitet). Trykforhold i dyre- og planteceller. Parakapillære kredsløb. Nyrefunktion (Osmose og filtration). Nerveledning og aktiv transport (Beregning af membranpotetiale). Kursets laboratoriedel skal illustrere, uddybe og forankre de teoretiske principper gennem praktiske øvelser. Laboratoriekurset omfatter en introduktion til laboratoriesikkerhed samt træning i sikkerhedsmæssigt korrekte laboratorie-rutiner inkluderende almindelig 'god laboratorieskik'. På laboratorieøvelseskurset vil de studerende møde grundlæggende kemiske enhedsprocesser (fremstilling af opløsninger efter forskrift, pH måling, titrering, etc.) samt stifte bekendtskab med syntetiske og analytiske metoder inden for den uorganiske og almene kemi. På den organiske del vil møde grundlæggende kemiske enhedsprocesser (destillation, ekstraktion, etc.) samt stifte bekendtskab med syntetiske og analytiske metoder inden for den organiske kemi. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Hovedtrækkene af kursets pensum gennemgås i forelæsningsform, men suppleres med relevante opgaver og eksempler på opgaveløsning in plenum. Indlæring og anvendelse af stoffet støttes ved teoretisk øvelsesundervisning på mindre hold, især i form af opgaveløsning, og desuden via web-baserede afleveringsopgaver. I forløbet vil indgå obligatoriske case-opgaver, der er en forudsætning for beståelse af kurset. Laboratorieundervisningen er obligatorisk og omfatter hjemmeforberedelse, gennemførelse af de praktiske øvelser og rapportskrivning. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Housecroft & Constable's 'CHEMISTRY' (2. udgave) 'KEMI' - uddrag af 'General Chemistry" af Hill, Petrucci, McCreary og Perry. Vejledning til laboratorieøvelser i Kemi. Supplerende materiale, noter og opgaver udleveres via CampusNet. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
John Nielsen, jn@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Bioorganisk kemi, Tlf: 35332436 Morten Jannik Bjerrum, mobj@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Biouorganisk kemi, Tlf: 35332452 Louise Broge, lub@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Biouorganisk kemi, Tlf: 3528 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||