Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen. Der regnes opgaver bredt inden for kursets emner. Vægtning: 100% bestået/ikke bestået, intern censur Eksamensdatoer: 28 January 2006 | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af rapport over eksperimentelt projekt. | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Der benyttes i seks uger en kombination af teoretisk undervisning (forelæsning, 2 x 2 timer/uge) og opgaveregning/cases/laboratorieøvelser (2 x 3 timer/uge). I to uger laves et lidt større eksperimentelt projekt, hvortil der skrives en rapport. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: A | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Anbefalede forudsætninger: Biofysik eller Anvendt fysik samt cellebiologi | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: Forståelse for samenhængen mellem makromolekylers struktur og funktion. Forståelse for det molekylære grundlag for protein-receptor/medicin-receptor vekselvirkning Forståelse for det molekylære, fysiske grundlag for biomolekylers aggregering/selvassociering. Kompetencer indenfor teknologi & produktion: Forståelse af hvordan lysspredningsteknikker kan bruges til karakterisering af makromolekyler og deres vekselvirkninger. Kan anvende metoderne i forbindelse med planlægning og udførelse af forsøg af bioteknologisk relevans. Kompetencer indenfor etik & værdier: - | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Målet er at give deltagerne en detaljeret forståelse af sammenhængen mellem proteiners struktur og funktion på et fysisk grundlag. Herunder at give en forståelse for det molekylære grundlag for protein-receptor/medicin-receptor vekselvirkning. Målet er også at gøre deltagerne blive i stand til selvstændigt at udføre teoretiske og eksperimentelle undersøgelser over biomolekylers struktur. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Sekundær protein struktur og kooperativitet, multiple ligevægte for protein-protein og protein-hormon ligevægte. Allosterisk vekselvirkning. Mikroskopiske og makroskopiske bindingskonstanter. Protein-receptor vekselvirkning og signal transduktion. Betydning af ladning, dipolmoment, pH, ionstyrke og hydrophobicitet for struktur af proteiner, DNA og phospholipider. Termodynamik for proteindenaturering. Protein associering i forbindelse med amyloid og amyloid lignende aggregering. Modeller for kemiske reaktioner ved selvassociering/aggregering. Betydning af sekvensfejl for proteiners tendens til aggregering. Der gives en grundig indføring i anvendelsen af lysspredningsteknikker til undersøgelse af strukturen af proteiner og andre makromolekyler samt deres indbydes vekselvirkninger. Der udføres et mindre eksperimentelt projekt med lysspredning på udvalgte protein-aggregeringssystemer. Projektet afsluttes med en rapport. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
De grundlæggende emner gennemgås ved forelæsninger. Ved de teoretiske øvelser regnes der opgaver. Laboratorie øvelserne vil blive brugt til at lave et projekt omkring amyloid lignende aggregering ved hjælp af kromatografi kombineret med lysspredning. Øvelserne afsluttes med mindre rapporter, som skal godkendes. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Der søges efter egnet lærebogsmateriale. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Lars Holm Øgendal, lho@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Biofysik, Tlf: 35332288 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||