Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Anbefales på Bachelor-niveau eller 1.års kand., aht. videregående fag og projekt-arbejde. BSc for levnedsmiddelstuderende | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Der afleveres en række miniprojekter gennem forløbet. Der afsluttes med en mundtlig eksamen baseret på disse miniprojekter. Vægtning: Mundtlig eksamen: 100% 13-skala, intern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Der afleveres en række miniprojekter gennem forløbet. 75% af disse skal være godkendt. | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, teoretiske øvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov. Kurset gennemføres 2 gange i 2005/2006. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A, Afholdes 2 gange i 2005/2006: Blok 3 og 4 | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Pointspærring | Der vil være et vist overlap med de tidligere kurser 'Lineær algebra' og 'Differentialligninger'. For studerende, der har taget et af eller begge disse kurser tilbydes at der tages hensyn hertil i forbindelse med miniprojekterne. | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Matematik og databehandling De første år kan det gamle Matematisk grundkursus accepteres som forudsætning, selv om det mangler den indledende databehandling. | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: * Den studerende skal opnå viden om en række matematiske modeller inden for KVL's fagområder, hvor lineære algebra og differentialligninger anvendes. * Den studerende skal opnå forståelse af hovedbegreberne fra den lineære algebra og fra de simplere dele af teorien for differentialligninger. Kompetencer indenfor teknologi & produktion: * Den studerende skal opnå forståelse af og færdigheder i at løse problemer, håndtere data og simulere vha. modellerne. * Den studerende skal opnå forståelse af modellernes muligheder og begrænsninger i forhold til 'virkeligheden'. Kompetencer indenfor etik & værdier: - | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kurset bygger videre på grundkurset Matematik og databehandling og giver et grundlag inden for lineære algebra og differentialligninger for at kunne opstille og arbejde med matematiske modeller i KVL relevante sammenhænge. Kurset opøver deltagernes evne til at: - håndtere og forstå de matematiske udtryk og parametre, der indgår i modellerne, - udføre beregninger med og kvalitativt vurdere resultater fra modellerne. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Der arbejdes med udgangspunkt i en række relativt simple matematiske modeller med KVL-relevante anvendelser. Dette danner baggrund for gennemgangen af den teori fra lineære algebra og differentialligninger, der er nødvendig for modellerne. De modeller, der optræder i kurset, vil blive udvalgt og udviklet i kontakt med andre fag på KVL. For eksempel kunne modellerne omhandle - Biologisk vækst - Populationsvækst - Genetik - Vekselvirkning (rovdyr-byttedyr m.fl.) - Systemanalyse (navnlig miljømodeller) - Transport af stof i jord eller i organismer - Økonomisk optimering Mere generelt arbejdes der med modeller til kvalitative og kvantitative beskrivelser af virkeligheden, med modelanalyse og modelbaseret simulering, samt med at organisere og håndtere input (parametre og evt. data) og output (modelberegninger og løsninger) ved brug af computersystemer. Følgende matematiske og datalogiske emner indgår i kursets teoridel: - Lineær algebra (matricer og lineære ligninger) - Differentialligninger (systemer og stabilitet) - Modeltyper og modelleringsprincipper - Brug af computere til simulering i modeller - Datahåndtering | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Som en fortsættelse af Matematik og databehandling består kurset af en blanding af teori og modeller fra anvendelser. Der lægges vægt på både forståelse af de videregående teorier og metoder og på arbejdet med de konkrete modeller. Modellerne og den tilhørende teori præsenteres ved forelæsninger, hvorefter der arbejdes selvstændigt og i grupper med stoffet. Forelæsninger, teoretiske øvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov. Der afleveres en række miniprojekter gennem forløbet. Der afsluttes med en mundtlig eksamen baseret på disse miniprojekter. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Kursusmateriale endnu ikke fastlagt. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332351 Mogens Flensted-Jensen, mfj@life.ku.dk, Direktion, Tlf: 35332705 Peter Sestoft, sestoft@dina.kvl.dk, Institut for Grundvidenskab/Matematik og Datalogi, Tlf: 3528 Henrik Laurberg Pedersen, henrikp@dina.kvl.dk, Institut for Grundvidenskab/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332325 Morten Larsen, ml@dina.kvl.dk, Institut for Grundvidenskab/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332390 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||