Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Fire timers skriftlig prøve Vægtning: 100% 13-skala, ekstern censur Eksamensdatoer: 03 November 2005 | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af mindst 75% (3 ud af 4) obligatoriske hjemmeopgaver. | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen i en typisk uge vil bestå af forelæsninger, øvelsesopgaver af varierende omfang, plenum-gennemgang af "case-opgaver" samt obligatoriske hjemmeopgaver, med brug af PC. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 210002 Matematik og databehandling | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
"Grundvidenskabelige kompetencer": Viden om de fundamentale statistiske begreber variation, statistisk model, estimation, statistisk test, konfidensinterval samt fortolkningen af disse. Forståelse af bestemte statistiske modeller og deres anvendelse, herunder variansanalyse og regression. Kompetencer inden for "teknologi og produktion": Anvende principper for statistiske analyser baseret på visse givne statistiske modeller samt beslægtede modeller til analyse af nye problemer og herved kunne fortolke og præsentere resultater opnået herved. Anvende principper for et statistisk programsystem til at udføre visse statistiske analyser. Kompetencer inden for "etik og værdier": - | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Deltagerne skal lære at forstå og benytte visse statistiske modeller, at kunne fortolke og præsentere resultater opnået derved, at kende de basale statistiske begreber: variation, statistisk model, estimation, statistisk test, konfidensinterval, og at kunne forholde sig kritisk til en statistisk analyse. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Sandsynligheder, binomialfordelingen, tosidede antalstabeller, normalfordelingen, statistiske grundbegreber: variation, statistisk model, estimation, test, konfidensintervaller. Mere avancerede analyser benytter en statistisk programpakke og omfatter én- og flersidet variansanalyse, samt lineær og ikke-lineær regression. Der lægges vægt på modelformulering af problemer, som ønskes belyst ved forsøg eller dataindsamling, samt på tolkning af resultaterne, herunder begrebet signifikans. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Fire typer af undervisning vil indgå: forelæsninger, eksempler/cases, "klasse"-øvelser og hjemmeopgaver. Ved forelæsningerne introduceres og gennemgås dele af den generelle teori. Der lægges vægt på forståelse af problemstillingen, på valg af statistisk metode og på tolkning af resultaterne af den statistiske analyse. Eksempler/cases studeres indledningsvist selvstændigt af de studerende (i grupper) og følges op af plenum-gennemgang og diskussion. Ved øvelserne regnes opgaver, som hovedsageligt bygger på biologisk relevante problemer og indebærer analyse af forsøgsdata. Nogle af øvelserne baseres på brug af PC og en statistisk programpakke [forudsat lokaler og PC'er kan stilles til rådighed i fornødent omfang]. De obligatoriske hjemmeopgaver kan besvares i grupper på max. 4 studerende og vil omfatte de vigtigste analysemetoder og begreber. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Meddeles senere | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Error. Person Not Found Ib Michael Skovgaard, ims@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Statistics, Tlf: 35332340 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||