Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Videregående kursus, men kan tages på B-niveau. B-kursus for levnedsmiddelstuderende. | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen Vægtning: 100% 13-skala, intern censur | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, teoretiske øvelser og edb-øvelser. Kurset gennemføres første gang i 2006/2007 | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Pointspærring | Optimeringsmetoder | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Matematik og databehandling Evt. også Matamatik og modeller (uafklaret) | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: * Den studerende skal få viden om og overblik over de væsentlige matematiske metoder, til planlægning og optimering. * Den studerende skal opnå forståelse af den matematiske teori bag flere udvalgte metoder. Kompetencer indenfor teknologi og produktion: * Den studerende skal kunne anvende teorier og metoder på simple (forenklede) problemer fra økonomi, husdyravl eller lignende * Den studerende skal opnå forståelse af disse metoders muligheder og begrænsninger inden for anvendelserne. Kompetencer indenfor etik og værdier: - | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kursets mål er at bibringe de studerende viden om og forståelse af væsentlige og mere videregående matematiske metoder, der anvendes inden for økonomi og planlægning, herunder optimerings-metoder. Det drejer sig især om metoder til beskrivelse og vurdering af mulige valg af optimale handlinger under givne betingelser. (Kurset gennemføres første gang i 2006/2007 og dets endelige udformning baserer sig på erfaringerne fra det nye kursus Matematik og modeller, der kører første gang i 2005/2006). | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
(Kurset gennemføres første gang i 2006/2007 og dets endelige udformning baserer sig på erfaringerne fra det nye kursus Matematik og modeller, der kører første gang i 2005/2006) Kursets vil bl.a. kunne indeholde emner fra * Lineær algebra (Matricer) * Konveksitet * Funktionsbeskrivelser og undersøgelser for funktioner af flere variable * Lineære statespace-modeller * Optimering under bibetingelser * Dynamisk programmering * Simpel optimal kontrolteori Det vil indeholde elementer fra det tidligere kursus Optimeringsmetoder, der især indeholdt: * Lineær programmering (simpleksmetoden),herunder - Dualitet - Transportproblemer - Spilteori (nulsumsspil) - Følsomhedsanalyse * Introduktion til heltalsprogrammering, spilteori (ikke-nulsumspil), ikke-lineær programmering, simpel kontrolteori samt edb-metoder Herudover indføres en række mere videregående metoder. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Der veksles mellem forelæsninger, teoretiske øvelser og edb-øvelser. Der afleveres skriftlige opgaver. Muligvis vil en af disse have karakter af et miniprojekt. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Ikke planlagt endnu. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Mogens Flensted-Jensen, mfj@life.ku.dk, Direktion, Tlf: 35332705 Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332351 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||