210002 Mathematics and data processing

Details
Department of Natural Sciences
Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationContinuous Assessment

written examination


Written Exam in Lecturehall

Some Aid allowed

Description of Examination: Eksamen i kurset består af to deleksaminer, der skal bestås separat. Den ene deleksamen består af 4 Miniprojekter, der afleveres gruppevist i løbet af kurset, og hvoraf de 3 bedste tæller med i karakteren. Der gives individuelle bedømmelser for Miniprojekterne baseret på redegørelser for hver enkelts arbejdsindsats. Den anden deleksamen består af 1 multiple-choice test af 2 timers varighed.

Weight: Eksamen i kurset består af ovennævnte to deleksaminer, der skal bestås separat. Karakteren for kurset fås som et gennemsnit af karaktererne for de to deleksaminer, dvs. 50% vægt til hver deleksamen.



13-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
05 November 2005
 
Organisation of TeachingForelæsninger, matematikøvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov.
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: A
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer indenfor grundvidenskab:

Forståelse af grundlæggende matematiske begreber og teorier
Forståelse af og færdigheder i matematisk beskrivelse og analyse af problemstillinger indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab
Viden om matematisk problembehandling
Forståelse af og færdigheder i brug af værktøjer til databehandling samt basal statistisk analyse

Kompetencer indenfor teknologi & produktion:

Viden om modellering indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab
Kendskab til og erfaring med at anvende modelværktøjer til analyse og løsning af relevante problemstillinger
Viden om og færdigheder i beskrivelse og analyse af datasæt

Kompetencer indenfor etik & værdier:
-
 
Course Objectives
Kursets overordnede formål er at udbygge gymnasiematematikken til det niveau, der er brug for i uddannelsernes øvrige fag. Kurset skal sætte de studerende i stand til at håndtere og anvende mat. beskrivelser og analyser af problemstillinger indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab samt at kunne anvende IT i relevante sammenhænge. Der lægges endvidere vægt på mat. modellering og mat. problembehandling samt enklere databehandling og visualisering med regneark og andre programmer.
 
Course Contents
Kurset er emnemæssigt delt op i fire matematikmoduler i forlængelse af hinanden, samt et databehandlingsmodul, der forløber på langs af dem.

Matematikmodulerne er

"Funktioner og matematiske modeller ": lineære-, logaritme-, potens-, eksponential-, og trigonometriske funktioner, lineær regression, differentiation og integration, funktionsundersøgelse, analyse og fortolkning af simple matematiske modeller, Taylor polynomier

"Matricer": lineære sammenhænge mellem variable, matricer, determinant og invers matrix, løsning af lineære ligninger, opstilling og analyse af matrixmodeller

"Funktioner af to variable": grafer, niveaukurver, partielle afledede, optimering, matematiske modeller med to variable

"Differentialligninger": eksponentiel vækst, logistisk vækst, separation af de variable, lineære 1. ordens differentialligninger, opstilling af differentialligningsmodeller, fortolkning af parametre og løsninger

Databehandlingsmodulet er

"Lagring og håndtering af data": registrering, behandling og grafisk fremstilling af data med regneark, behandling af data og illustration af matematikmodulernes begreber med programsystemet R, definition af funktioner og procedurer i R
 
Teaching And Learning Methods
De fire matematikmoduler ligger i forlængelse af hinanden, og databehandlingsmodulet forløber på langs af dem. Kurset består af 4 perioder (svarende til de 4 matematikmoduler) af 2 ugers længde. Dog varer det første modul 2.5 uge. I matematikmodulerne gennemgås de væsentligste dele af stoffet ved forelæsningerne med udgangspunkt i eksempler fra andre fag. Ved matematikøvelserne regnes opgaver i grupper, og til hver øvelsesgang kan man aflevere skriftlige hjemmeopgaver og få dem rettet. Hvert matematikmodul afsluttes med aflevering af et Miniprojekt. Arbejdet med Miniprojektet påbegyndes i løbet af en hel dag, der er afsat udelukkende til dette formål. I databehandlingsmodulet gennemgås begreber og metoder ved forelæsninger og indøves derefter ved computerøvelser. En stor del af opgaverne til computerøvelserne vil dreje sig om matematikken i samme modul, hvorved matematik- og databehandlingsdelene af kurset knyttes sammen. En del af undervisningen vil foregå i samspil med parallelkurserne.
 
Course Litterature
Vi regner med at anvende egne noter, der sælges som kompendie(r) fra boghandlen.
 
Course Coordinator
Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Mathematics & Computer Science, Phone: 35332351
Peter Sestoft, sestoft@dina.kvl.dk, Department of Natural Sciences/Mathematics & Computer Science, Phone: 3528
Henrik Laurberg Pedersen, henrikp@dina.kvl.dk, Department of Natural Sciences/Mathematics & Computer Science, Phone: 35332325
Morten Larsen, ml@dina.kvl.dk, Department of Natural Sciences/Mathematics & Computer Science, Phone: 35332390
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures39
theoretical exercises31
practicals10
preparation76
examination2
project work48

206