Department of Natural Sciences | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: Eksamen i kurset består af to deleksaminer, der skal bestås separat. Den ene deleksamen består af 4 Miniprojekter, der afleveres gruppevist i løbet af kurset, og hvoraf de 3 bedste tæller med i karakteren. Der gives individuelle bedømmelser for Miniprojekterne baseret på redegørelser for hver enkelts arbejdsindsats. Den anden deleksamen består af 1 multiple-choice test af 2 timers varighed. Weight: Eksamen i kurset består af ovennævnte to deleksaminer, der skal bestås separat. Karakteren for kurset fås som et gennemsnit af karaktererne for de to deleksaminer, dvs. 50% vægt til hver deleksamen. 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 05 November 2005 | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, matematikøvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: Forståelse af grundlæggende matematiske begreber og teorier Forståelse af og færdigheder i matematisk beskrivelse og analyse af problemstillinger indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab Viden om matematisk problembehandling Forståelse af og færdigheder i brug af værktøjer til databehandling samt basal statistisk analyse Kompetencer indenfor teknologi & produktion: Viden om modellering indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab Kendskab til og erfaring med at anvende modelværktøjer til analyse og løsning af relevante problemstillinger Viden om og færdigheder i beskrivelse og analyse af datasæt Kompetencer indenfor etik & værdier: - | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Kursets overordnede formål er at udbygge gymnasiematematikken til det niveau, der er brug for i uddannelsernes øvrige fag. Kurset skal sætte de studerende i stand til at håndtere og anvende mat. beskrivelser og analyser af problemstillinger indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab samt at kunne anvende IT i relevante sammenhænge. Der lægges endvidere vægt på mat. modellering og mat. problembehandling samt enklere databehandling og visualisering med regneark og andre programmer. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Kurset er emnemæssigt delt op i fire matematikmoduler i forlængelse af hinanden, samt et databehandlingsmodul, der forløber på langs af dem. Matematikmodulerne er "Funktioner og matematiske modeller ": lineære-, logaritme-, potens-, eksponential-, og trigonometriske funktioner, lineær regression, differentiation og integration, funktionsundersøgelse, analyse og fortolkning af simple matematiske modeller, Taylor polynomier "Matricer": lineære sammenhænge mellem variable, matricer, determinant og invers matrix, løsning af lineære ligninger, opstilling og analyse af matrixmodeller "Funktioner af to variable": grafer, niveaukurver, partielle afledede, optimering, matematiske modeller med to variable "Differentialligninger": eksponentiel vækst, logistisk vækst, separation af de variable, lineære 1. ordens differentialligninger, opstilling af differentialligningsmodeller, fortolkning af parametre og løsninger Databehandlingsmodulet er "Lagring og håndtering af data": registrering, behandling og grafisk fremstilling af data med regneark, behandling af data og illustration af matematikmodulernes begreber med programsystemet R, definition af funktioner og procedurer i R | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
De fire matematikmoduler ligger i forlængelse af hinanden, og databehandlingsmodulet forløber på langs af dem. Kurset består af 4 perioder (svarende til de 4 matematikmoduler) af 2 ugers længde. Dog varer det første modul 2.5 uge. I matematikmodulerne gennemgås de væsentligste dele af stoffet ved forelæsningerne med udgangspunkt i eksempler fra andre fag. Ved matematikøvelserne regnes opgaver i grupper, og til hver øvelsesgang kan man aflevere skriftlige hjemmeopgaver og få dem rettet. Hvert matematikmodul afsluttes med aflevering af et Miniprojekt. Arbejdet med Miniprojektet påbegyndes i løbet af en hel dag, der er afsat udelukkende til dette formål. I databehandlingsmodulet gennemgås begreber og metoder ved forelæsninger og indøves derefter ved computerøvelser. En stor del af opgaverne til computerøvelserne vil dreje sig om matematikken i samme modul, hvorved matematik- og databehandlingsdelene af kurset knyttes sammen. En del af undervisningen vil foregå i samspil med parallelkurserne. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Vi regner med at anvende egne noter, der sælges som kompendie(r) fra boghandlen. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Mathematics & Computer Science, Phone: 35332351 Peter Sestoft, sestoft@dina.kvl.dk, Department of Natural Sciences/Mathematics & Computer Science, Phone: 3528 Henrik Laurberg Pedersen, henrikp@dina.kvl.dk, Department of Natural Sciences/Mathematics & Computer Science, Phone: 35332325 Morten Larsen, ml@dina.kvl.dk, Department of Natural Sciences/Mathematics & Computer Science, Phone: 35332390 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||