Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen kun visse hjælpemidler Til multible choice-testen: Ingen elektroniske hjælpemidler (dvs. ingen lommeregnere eller computere) Beskrivelse af eksamen: Eksamen i kurset består af to deleksaminer, der skal bestås separat. Den ene deleksamen består af 4 Miniprojekter, der afleveres gruppevist i løbet af kurset, og hvoraf de 3 bedste tæller med i karakteren. Der gives individuelle bedømmelser for Miniprojekterne baseret på redegørelser for hver enkelts arbejdsindsats. Den anden deleksamen består af 1 multiple-choice test af 2 timers varighed. Vægtning: Eksamen i kurset består af ovennævnte to deleksaminer, der skal bestås separat. Karakteren for kurset fås som et gennemsnit af karaktererne for de to deleksaminer, dvs. 50% vægt til hver deleksamen. 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: 05 November 2005 | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, matematikøvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: A | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: Forståelse af grundlæggende matematiske begreber og teorier Forståelse af og færdigheder i matematisk beskrivelse og analyse af problemstillinger indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab Viden om matematisk problembehandling Forståelse af og færdigheder i brug af værktøjer til databehandling samt basal statistisk analyse Kompetencer indenfor teknologi & produktion: Viden om modellering indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab Kendskab til og erfaring med at anvende modelværktøjer til analyse og løsning af relevante problemstillinger Viden om og færdigheder i beskrivelse og analyse af datasæt Kompetencer indenfor etik & værdier: - | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kursets overordnede formål er at udbygge gymnasiematematikken til det niveau, der er brug for i uddannelsernes øvrige fag. Kurset skal sætte de studerende i stand til at håndtere og anvende mat. beskrivelser og analyser af problemstillinger indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab samt at kunne anvende IT i relevante sammenhænge. Der lægges endvidere vægt på mat. modellering og mat. problembehandling samt enklere databehandling og visualisering med regneark og andre programmer. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kurset er emnemæssigt delt op i fire matematikmoduler i forlængelse af hinanden, samt et databehandlingsmodul, der forløber på langs af dem. Matematikmodulerne er "Funktioner og matematiske modeller ": lineære-, logaritme-, potens-, eksponential-, og trigonometriske funktioner, lineær regression, differentiation og integration, funktionsundersøgelse, analyse og fortolkning af simple matematiske modeller, Taylor polynomier "Matricer": lineære sammenhænge mellem variable, matricer, determinant og invers matrix, løsning af lineære ligninger, opstilling og analyse af matrixmodeller "Funktioner af to variable": grafer, niveaukurver, partielle afledede, optimering, matematiske modeller med to variable "Differentialligninger": eksponentiel vækst, logistisk vækst, separation af de variable, lineære 1. ordens differentialligninger, opstilling af differentialligningsmodeller, fortolkning af parametre og løsninger Databehandlingsmodulet er "Lagring og håndtering af data": registrering, behandling og grafisk fremstilling af data med regneark, behandling af data og illustration af matematikmodulernes begreber med programsystemet R, definition af funktioner og procedurer i R | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
De fire matematikmoduler ligger i forlængelse af hinanden, og databehandlingsmodulet forløber på langs af dem. Kurset består af 4 perioder (svarende til de 4 matematikmoduler) af 2 ugers længde. Dog varer det første modul 2.5 uge. I matematikmodulerne gennemgås de væsentligste dele af stoffet ved forelæsningerne med udgangspunkt i eksempler fra andre fag. Ved matematikøvelserne regnes opgaver i grupper, og til hver øvelsesgang kan man aflevere skriftlige hjemmeopgaver og få dem rettet. Hvert matematikmodul afsluttes med aflevering af et Miniprojekt. Arbejdet med Miniprojektet påbegyndes i løbet af en hel dag, der er afsat udelukkende til dette formål. I databehandlingsmodulet gennemgås begreber og metoder ved forelæsninger og indøves derefter ved computerøvelser. En stor del af opgaverne til computerøvelserne vil dreje sig om matematikken i samme modul, hvorved matematik- og databehandlingsdelene af kurset knyttes sammen. En del af undervisningen vil foregå i samspil med parallelkurserne. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Vi regner med at anvende egne noter, der sælges som kompendie(r) fra boghandlen. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332351 Peter Sestoft, sestoft@dina.kvl.dk, Institut for Grundvidenskab/Matematik og Datalogi, Tlf: 3528 Henrik Laurberg Pedersen, henrikp@dina.kvl.dk, Institut for Grundvidenskab/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332325 Morten Larsen, ml@dina.kvl.dk, Institut for Grundvidenskab/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332390 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||