Forest & Landscape | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | Post experience Master´s Programme | ||||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||||
Credits | 8 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Post experience masters programme | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination No aid allowed Description of Examination: Aflevering af projekt med efterfølgende muntlig eksamen Weight: Projektet vægtes med ca. 70 %, den mundtlige præstation ca. 30 % 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Deltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af projekt | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen er koncentreret i to internater af hver 3 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. Den ene seminar foregår på engelsk, det andet foregår på dansk/skandinavisk. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur, efterår 2007 Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 150310 150322 Det anbefales at deltage i modul 1 og modul 2a/2b forinden | ||||||||||||||||||
Restrictions | 25 | ||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
At give den studerende indsigt i faglitteraturen knyttet til landskabsværdier og natursyn og at give færdigheder i anvendelse af forskellige metoder til landskabsanalyse og -evaluering, herunder især færdigheder i identifikation af beskyttelses- og forbedringsbehov i landskabet. Anvendelse af GIS-baserede analysedata indgår som del af modulet. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
En stor del af den offentlige landskabsforvaltning har som mål at beskytte, opretholde eller fremme landskabsværdier, herunder værdier knyttet til den biologiske mangfoldighed og andre dele af landskabets naturindhold. Selv om der indenfor givne kulturer er store fællestræk i den enkeltes værdiopfattelse vil landskabsværdier grundlæggende være knyttet til den enkelte person og hans/hendes natursyn. Derfor må den enkelte ejers/brugers opfattelse af det værdifulde - sammen med politiske prioriteringer og ekspertvurdering - indgå i enhver planlægningsorienteret landskabsanalyse. Der lægges envidere vægt på landskabsanalysemetoder til lokalisering af anlæg, prioritering af indsats, identifikation af værdier og sammenhænge samt visuel konsekvensanalyse. Undervisere og oplægsholdere i 2005: Lektor Finn Arler, Aalborg Universitet Professor, Lars Emmelin, Sverige GIS-underviser Martin Kyhn, KVL Lektor Jette Hansen-Møller, KVL Seniorrådgiver Vibeke Nellemann, KVL Professor Kenneth Olwig, SLU, Sverige Seniorforsker Hans Skov Petersen, KVL Professor Anette Reenberg, KU Lektor Per Stahlschmidt, KVL | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 3 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Jørgen Primdahl, jpr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331822 Morten Stenak, mste@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331844 | |||||||||||||||||||
Attendance Fee | |||||||||||||||||||
15.000 kr. | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee MSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||