Forest & Landscape | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | Post experience Master´s Programme | ||||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||||
Credits | 8 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Post experience masters programme | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: Aflevering af projekt med efterfølgende muntlig eksamen Weight: Projektet vægtes med ca. 70 %, den mundtlige præstation ca. 30 % 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Deltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af projekt | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen er koncentreret i to internater af hver 3 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. Den ene seminar foregår på engelsk, det andet foregår på dansk/skandinavisk | ||||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur, Internat 1: efterår 2007 Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur, Seminar1: Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur, Internat 2: Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur, Seminar2: | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 150310 150321 Det anbefales at deltage i modul 1 og modul 2a/2b forinden | ||||||||||||||||||
Restrictions | 25 | ||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
At studere sociale og kulturelle mønstre i landdistrikterne, værdier og regional identitet med henblik på udviklingsmuligheder og påvirkning af samme. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Samfund i landdistrikterne er blevet langt mere sammensatte og forskelligartede end klassiske teorier og begreber kan beskrive. Bl.a. er vi klar over, at landdistrikternes udvikling på den ene side mere og mere afhænger af pendlingsafstande til vækstcentre og eksogent skabt økonomisk udvikling og på den anden af, hvad folk selv kan og gør for udviklingen lokalt, også erhvervsmæssigt. Vi har således mindst to typer samfund: det "rurbane" og udkantssamfundet. Rækkevidden af ildsjælenes, foreningslivets, entrepreneurships, kulturbårne og den sociale kapitals formåen vil blive drøftet i den sammenhæng. I modulet vil der desuden blive set på bosætningspræferencer, politiske strømninger og instrumenter med sigte på "empowerment". Ligesom i de øvrige moduler vil forskellige teorier blive set i sammenhæng med konkrete eksempler og de studerendes egne erfaringer. Vi skal f.eks. arbejde med kvalitative metoder. Undervisere i 2005: Lektor Johs. Nørregaard Frandsen, SDU Seniorforsker Thorkild Ærø, By og Byg Forskningsmedarb. Gunnar L. H. Svendsen, CFUL Direktør Peter Billing, Center for Regional- og Turismeforskning Professor Kenneth Olwig, SLU, Sverige Centerleder Hanne W. Tanvig, CFUL Professor Sven Illeris, RUC | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 3 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Hanne Tanvig, hwt@cful.sdu.dk, Department of Economics and Natural Resources/, Phone: 35281842 Morten Stenak, mste@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Urban and landscape studies, Phone: 35331844 | |||||||||||||||||||
Attendance Fee | |||||||||||||||||||
15.000 kr | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee MSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||