150331 Module 3a: The rural society

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearPost experience Master´s Programme
DurationOutside schedule
 
Credits8 (ECTS)
Course LevelPost experience masters programme
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Aflevering af projekt med efterfølgende muntlig eksamen

Weight: Projektet vægtes med ca. 70 %, den mundtlige præstation ca. 30 %



13-point scale, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamDeltagelse i begge internater, mindst et seminar samt aflevering af projekt
 
Organisation of TeachingUndervisningen er koncentreret i to internater af hver 3 dages varighed samt to seminarer af hver en dags varighed. Den ene seminar foregår på engelsk, det andet foregår på dansk/skandinavisk
 
Block PlacementUdenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Internat 1: efterår 2007

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Seminar1:

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Internat 2:

Udenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur, Seminar2:
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites150310 
150321 
Det anbefales at deltage i modul 1 og modul 2a/2b forinden
 
Restrictions25
 
Course Objectives
At studere sociale og kulturelle mønstre i landdistrikterne, værdier og regional identitet med henblik på udviklingsmuligheder og påvirkning af samme.
 
Course Contents
Samfund i landdistrikterne er blevet langt mere sammensatte og forskelligartede end klassiske teorier og begreber kan beskrive. Bl.a. er vi klar over, at landdistrikternes udvikling på den ene side mere og mere afhænger af pendlingsafstande til vækstcentre og eksogent skabt økonomisk udvikling og på den anden af, hvad folk selv kan og gør for udviklingen lokalt, også erhvervsmæssigt. Vi har således mindst to typer samfund: det "rurbane" og udkantssamfundet. Rækkevidden af ildsjælenes, foreningslivets, entrepreneurships, kulturbårne og den sociale kapitals formåen vil blive drøftet i den sammenhæng. I modulet vil der desuden blive set på bosætningspræferencer, politiske strømninger og instrumenter med sigte på "empowerment". Ligesom i de øvrige moduler vil forskellige teorier blive set i sammenhæng med konkrete eksempler og de studerendes egne erfaringer. Vi skal f.eks. arbejde med kvalitative metoder.

Undervisere i 2005:
Lektor Johs. Nørregaard Frandsen, SDU
Seniorforsker Thorkild Ærø, By og Byg
Forskningsmedarb. Gunnar L. H. Svendsen, CFUL
Direktør Peter Billing, Center for Regional- og Turismeforskning
Professor Kenneth Olwig, SLU, Sverige
Centerleder Hanne W. Tanvig, CFUL
Professor Sven Illeris, RUC

 
Teaching And Learning Methods
Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 3 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og af ekskursioner/feltstudier. Der udarbejdes et (gruppe)projekt som forsvares ved mundtlig eksamen. Projektvejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder.
 
Course Coordinator
Hanne Tanvig, hwt@cful.sdu.dk, Department of Economics and Natural Resources/, Phone: 35281842
Morten Stenak, mste@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Urban and landscape studies, Phone: 35331844
 
Attendance Fee
15.000 kr
 
Study Board
Study Committee MSN
 
Course Scope
lectures32
Excursions16
Colloquia8
preparation70
project work91
supervision2
examination1

220