130603 Marketing

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationOutside schedule
 
Credits6 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: pass/fail, no second examiner
 
Organisation of Teaching
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Undervisningen i dette fag tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer:

· Handlingskompetence
· Kreativitet
· Helhedsopfattelse
· Samarbejdsevne
· E-learning som arbejdsform
 
Course Objectives
Med henblik på særlig fokusering inden for skov- og landskabsingeniørens arbejdsområder er den sektorspecifikke del af kurset organiseret omkring markedsføring af:

· Produkter
· Serviceydelser
· Lokalområder

Hvert tema tilrettelægges under medvirken af eksterne undervisere med indgående professionelt kendskab til de respektive områder.
 
Course Contents
Kursusundervisningen er tilrettelagt i 5 faser:

1. Teori og forberedelsesfase: selvstudie
Den studerende tilegner sig med afsæt i lærebogsmaterialet en generel grundviden om markedsføring. Der vil være mulighed for at løse opgaver og gennemføre selvtest i det indlærte materiale inden for emnerne:

· Markedsføring: salg, image og profilering
· Markedsføringsproces, -strategi og -planlægning
· Markedsføring af produkter og serviceydelser
· Virksomhedens virkemidler og handlingsparametre

o produktet (og dets livscyklus, herunder bortskaffelse)
o serviceydelsen
o prisen
o distributionen
o kommunikationen
o etisk og miljørigtigt image
· Konkurrencens betydning
· Producentmarked (BtB) og konsumentmarked (BtC)
· Markedssegmentering
· Markedsføringens omkostninger og økonomistyring
· International markedsføring
· Markedsføringsplaner

2. Teorifase
Men henblik på forståelse, diskussion og perspektivering af forberedelsesfasen afvikles to dages tilstedeværelsesundervisning med fokus på:

· Markedsføringens idegrundlag og kerneområder
· High-Ligths og begreber i markedsføringen
· Operationel markedsføring gennem markedsføringsplaner

Undervisningen varetages af kursuslederen.

3. Fag-temafase: mixed learning
Med henblik på særlig fokusering inden for skov- og landskabsingeniørens arbejdsområder er den sektorspecifikke del af kurset organiseret omkring markedsføring af:

· Produkter
· Serviceydelser
· Lokalområder

Hvert tema tilrettelægges under medvirken af eksterne undervisere med indgående professionelt kendskab til de respektive områder.

4. Projektfase: gruppearbejde (se nedenfor)
 
Teaching And Learning Methods
Kurset er tilrettelagt som en kombination af distanceundervisning og e-learning, tilstedeværelsesundervisning og projektarbejde. E-learningsdelen er baseret på henholdsvis faghjemmeside, interaktive selvtests og diskussionsfora. I forbindelse med refleksion og afrapportering foregår kommunikation med underviser i åbne fora f.s.v.a. problemstillinger af generel interesse for kursusdeltagerne. Specifik faglig vejledning foregår virtuelt og individuelt. Kombinationen nødvendiggør en betydelig forberedelse fra den studerendes side, idet pensum og begreber forventes indlært ved et forberedende selvstudie. I teori-, tema- og projektfase fokuseres alene på helt centrale problemstillinger af relevans for praksis. Under teori- og temamodulerne foregår undervisningen som holdundervisning. Som forudsætning for påbegyndelse af tilstedeværelsesundervisningen forudsættes at det generelle pensum i markedsføring er læst og at de tilknyttede testspørgsmål er besvaret på nettet. På baggrund af kursisternes besvarelse af disse spørgsmål tilrettelægges teoridelen af kurset, med fokus på udvalgte emner. I temaundervisningen lægges vægt på konkret markedsføringspraksis. Hvert tema afrundes med en særlige opgave til aflevering. Opgaven løses i den skemafri undervisningstid og afrapporteres elektronisk inden en fastsat frist. Opgaven skal godkendes af kursusleder. Kurset afsluttes med at de studerende gruppevis udarbejder en markedsføringsplan. Markedsføringsplanen afleveres inden en bestemt frist og bedømmes af kursuslederen som bestået/ikke bestået. Det er således en forudsætning for at bestå kurset i sin helhed at den studerende har besvaret de indledende testspørgsmål, E-aktiviteter, mundtlig afrapportering, fået godkendt temaopgaverne og bestået markedsføringsplanen. Kurset stiller ret store krav til den studerendes disciplin og motivation. Til gengæld giver kurset et solidt, opdateret og praksisnært fundament.
 
Course Litterature
Systemkrav: Det forudsættes, at de studerende råder over mindst een computer med netadgang pr. gruppe. Det forudsættes endvidere, at de studerende har en e-mail adresse.

Software: Microsoft Internet Explorer version 6.0. samt Adobe Acrobat Reader som begge kan downloades gratis fra nettet.

Litteratur: Ole Hvidt, Børge Rasmussen, Christian Samsø: Markedsføring - generel teori og praksis, marts 1998, 1. udgave, Forlaget Gyldendal (købes)
. Hans Jørgen Lorenzen: Kompendium i international markedsføring, August 2004, Skovskolen (udleveres)
. Diverse noter, artikler og informationsmateriale af aktuel relevans (udleveres løbende)
. Fagets hjemmeside: http://skskursus.flec.kvl.dk/

Vigtige internet-adresser:

Microsoft Internet Explorer version 6.0.: http://www.microsoft.com/windows/ie/downloads/critical/ie6sp1/default.mspx

Adobe Acrobat Reader: http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html

Se i øvrigt fagbeskrivelse (www.SL.kvl.dk)
 
Course Coordinator
Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331599
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope