Skov & Landskab | |||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||
Kursustype | Bachelorkursus | ||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, ingen censur | ||
Rammer for undervisning | |||
Undervisningssprog | Dansk | ||
Kompetenceområder | |||
Undervisningen i dette fag tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer: · Handlingskompetence · Kreativitet · Helhedsopfattelse · Samarbejdsevne · E-learning som arbejdsform | |||
Kursets målsætning | |||
Med henblik på særlig fokusering inden for skov- og landskabsingeniørens arbejdsområder er den sektorspecifikke del af kurset organiseret omkring markedsføring af: · Produkter · Serviceydelser · Lokalområder Hvert tema tilrettelægges under medvirken af eksterne undervisere med indgående professionelt kendskab til de respektive områder. | |||
Kursusindhold | |||
Kursusundervisningen er tilrettelagt i 5 faser: 1. Teori og forberedelsesfase: selvstudie Den studerende tilegner sig med afsæt i lærebogsmaterialet en generel grundviden om markedsføring. Der vil være mulighed for at løse opgaver og gennemføre selvtest i det indlærte materiale inden for emnerne: · Markedsføring: salg, image og profilering · Markedsføringsproces, -strategi og -planlægning · Markedsføring af produkter og serviceydelser · Virksomhedens virkemidler og handlingsparametre o produktet (og dets livscyklus, herunder bortskaffelse) o serviceydelsen o prisen o distributionen o kommunikationen o etisk og miljørigtigt image · Konkurrencens betydning · Producentmarked (BtB) og konsumentmarked (BtC) · Markedssegmentering · Markedsføringens omkostninger og økonomistyring · International markedsføring · Markedsføringsplaner 2. Teorifase Men henblik på forståelse, diskussion og perspektivering af forberedelsesfasen afvikles to dages tilstedeværelsesundervisning med fokus på: · Markedsføringens idegrundlag og kerneområder · High-Ligths og begreber i markedsføringen · Operationel markedsføring gennem markedsføringsplaner Undervisningen varetages af kursuslederen. 3. Fag-temafase: mixed learning Med henblik på særlig fokusering inden for skov- og landskabsingeniørens arbejdsområder er den sektorspecifikke del af kurset organiseret omkring markedsføring af: · Produkter · Serviceydelser · Lokalområder Hvert tema tilrettelægges under medvirken af eksterne undervisere med indgående professionelt kendskab til de respektive områder. 4. Projektfase: gruppearbejde (se nedenfor) | |||
Undervisningsform | |||
Kurset er tilrettelagt som en kombination af distanceundervisning og e-learning, tilstedeværelsesundervisning og projektarbejde. E-learningsdelen er baseret på henholdsvis faghjemmeside, interaktive selvtests og diskussionsfora. I forbindelse med refleksion og afrapportering foregår kommunikation med underviser i åbne fora f.s.v.a. problemstillinger af generel interesse for kursusdeltagerne. Specifik faglig vejledning foregår virtuelt og individuelt. Kombinationen nødvendiggør en betydelig forberedelse fra den studerendes side, idet pensum og begreber forventes indlært ved et forberedende selvstudie. I teori-, tema- og projektfase fokuseres alene på helt centrale problemstillinger af relevans for praksis. Under teori- og temamodulerne foregår undervisningen som holdundervisning. Som forudsætning for påbegyndelse af tilstedeværelsesundervisningen forudsættes at det generelle pensum i markedsføring er læst og at de tilknyttede testspørgsmål er besvaret på nettet. På baggrund af kursisternes besvarelse af disse spørgsmål tilrettelægges teoridelen af kurset, med fokus på udvalgte emner. I temaundervisningen lægges vægt på konkret markedsføringspraksis. Hvert tema afrundes med en særlige opgave til aflevering. Opgaven løses i den skemafri undervisningstid og afrapporteres elektronisk inden en fastsat frist. Opgaven skal godkendes af kursusleder. Kurset afsluttes med at de studerende gruppevis udarbejder en markedsføringsplan. Markedsføringsplanen afleveres inden en bestemt frist og bedømmes af kursuslederen som bestået/ikke bestået. Det er således en forudsætning for at bestå kurset i sin helhed at den studerende har besvaret de indledende testspørgsmål, E-aktiviteter, mundtlig afrapportering, fået godkendt temaopgaverne og bestået markedsføringsplanen. Kurset stiller ret store krav til den studerendes disciplin og motivation. Til gengæld giver kurset et solidt, opdateret og praksisnært fundament. | |||
Litteraturhenvisninger | |||
Systemkrav: Det forudsættes, at de studerende råder over mindst een computer med netadgang pr. gruppe. Det forudsættes endvidere, at de studerende har en e-mail adresse. Software: Microsoft Internet Explorer version 6.0. samt Adobe Acrobat Reader som begge kan downloades gratis fra nettet. Litteratur: Ole Hvidt, Børge Rasmussen, Christian Samsø: Markedsføring - generel teori og praksis, marts 1998, 1. udgave, Forlaget Gyldendal (købes) . Hans Jørgen Lorenzen: Kompendium i international markedsføring, August 2004, Skovskolen (udleveres) . Diverse noter, artikler og informationsmateriale af aktuel relevans (udleveres løbende) . Fagets hjemmeside: http://skskursus.flec.kvl.dk/ Vigtige internet-adresser: Microsoft Internet Explorer version 6.0.: http://www.microsoft.com/windows/ie/downloads/critical/ie6sp1/default.mspx Adobe Acrobat Reader: http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html Se i øvrigt fagbeskrivelse (www.SL.kvl.dk) | |||
Kursusansvarlig | |||
Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Skovskolen, Tlf: 35331599 | |||
Studienævn | |||
Studienævn SLING | |||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||