Skov & Landskab | |||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år til Bachelor 3. år | ||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||
Pointværdi | 9 (ECTS) | ||
Kursustype | Bachelorkursus | ||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur | ||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Udarbejdelse af eksmanensprojekt | ||
Rammer for undervisning | Skovskolen, Nødebo | ||
Blokplacering | Udenfor blokstruktur | ||
Undervisningssprog | Dansk | ||
Kompetenceområder | |||
Skov- og landskabssektoren indgår i og er i mange sammenhænge afhængig af overnationale forhold. Kendskab til internationale politikker og sektorens vilkår i andre lande er af stor betydning for skov- og landskabsingeniører - hvad enten de arbejder i udlandet eller herhjemme | |||
Kursets målsætning | |||
Den studerende skal . have viden om væsentlige økologiske og samfundsmæssige forhold af betydning for skov- og landskabsforvaltningen i andre lande, herunder udviklingslande og lande med overgangsøkonomi . opnå færdigheder i at planlægge og gennemføre arbejdsopgaver, der involverer international deltagelse . udvikle forståelse for, hvorledes forskellige kulturelle, sociale og naturgivne omstændigheder sætter de overordnede rammer for skov- og landskabsforvaltningen | |||
Kursusindhold | |||
Introduktion til klodens vegetationszoner Bæredygtig skovdrift; definitioner og praktiske eksempler fra europæiske, nordamerikanske og 3. verdens lande, herunder ikke-sved-produkter, agroforestry systemer, økoturisme, erosion Europæisk og international skovpolitik Natur og nationalparker og reservater; formål og praktiske eksempler. Europæisk og international naturbeskyttelse EU's politikker og støtteordninger af relevans for skov- og landskabssektoren Emner i relation til det valgte emne for det projekt, der udarbejdes inden den fælles udlandsekskursion Vigtige faglige og samfundsmæssige emner i de(t) land(e), der er mål for den fælles udlandsekskursion | |||
Undervisningsform | |||
Undervisningen foregår som holdundervisning, opgaver, gruppediskussioner (ca. 3 uger), gruppearbejde (ca. 2 uger inkl. fremlæggelse og eksamination), en udlandsekskursion (ca. 1 uge) og en fælles afrapportering (1 uge). Hele kurset afvikles indenfor ca. 7 uger fra semestrets start og inden efterårsferien. De studerende gennemfører i grupper et teoretisk projekt, der kan omfatte emner af relevans for den fælles udlandseksursion. Projekterne udarbejdes efter gennemgangen af kursets faglige indhold og gerne i kontakt med institutioner eller studerende fra det land, der besøges under udlandsekskursionen (de praktiske muligheder afhænger af de konkrete forhold omkring ekskursionen). Desuden planlægges og gennemføres en samlet udlands-ekskursion indenfor skov- og landskabsforvaltning. Ekskursionen afrapporteres samlet. Valg af ekskursionsmål fastlægges af holdet i samspil med uddannelsen inden afslutningen af 4. semester; de studerende er selv ansvarlige for at organisere og finansiere studieturen i løbet af 5. og 6. semester. Lærergruppen bistår i forbindelse med programlægning mm.; det tilstræbes, at to lærere deltager i udlandsekskursionen. De studerende får mulighed for at tjene penge til turen ved at afholde julemarked på Skovskolen i 3. semester. | |||
Litteraturhenvisninger | |||
Materialesamling der kan købes ved kursusstart | |||
Kursusansvarlig | |||
Steffen Havelund, stha@kvl.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Skovskolen, Tlf: 35281583 Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovskolen, Tlf: 35331580 Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Skovskolen, Tlf: 35331599 | |||
Studienævn | |||
Studienævn SLING | |||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||