Forest & Landscape | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||
Credits | 19 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Relevant for både NR-Natur/Samfund og Skovbrugskandidat, når kurset Skovdyrkningens Biologi og Teknik nedlægges. | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Practical Examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Portfolioeksamen (50%) består af bedømmelse af gruppens projektarbejde. Rapporten, der danner grundlag for eksaminationen i faget, må maksimalt fylde 20 sider A4 med skriftstørrelse 12. Evt. baggrundsmateriale m.m. kan samles i bilag til rapporten. Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i projektrapporten og omfatter 2,5 timer pr. gruppe på projektarealet Weight: Der gives individuel karakter, hvor det skriftlige tæller 50% og projektfremlæggelsen 50%. 13-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen foregår i Nødebo, fælles for Skov- og Landskabsingeniøruddannelsen, Naturressource-bacheloruddannelsen og Skovbrugskandidat-uddannelsen. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur Blok 4 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Det forventes, at Frederiksberg-studerende ved selvstudie skal læse en del stof vedr. træarterne og deres dyrkning, driftsteknik samt vegetationsøkologi. | ||||||||||||||||
Restrictions | Deltagere fra Nødebo + Frederiksberg skal kunne rummes inden for den samlede kapacitet på 40 personer. | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Grundvidenskab: De studerende skal opnå forståelse af vegetationsudvikling og dyrkningsbetingelser af forskellige landskabstyper, og kunne overeføre disse principper til nye situationer. Teknologi og Produktion: De studerende skal have viden om metoder til anlæg, retablering og pleje af forskellige driftsformer i landskabet, og kunne bedømme forskellige metoders anvendelighed ud fra driftsmæssige og økonomiske kriterier. Etik og værdier: Den studerende skal kunne diskutere landskabets anvendelse og pleje ud fra en helhedsopfattelse. | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Kurset sigter mod, at de studerende bliver i stand til selvstændigt at forestå planlægning og gennemførelse af væsentlige operationer for skov og landskab. Et vigtigt element udgøres af færdighed i præcist at kunne beskrive arbejdsopgaverne til udførelse af eget markpersonale eller entreprenører. Herved ligger temaundervisningen tæt op ad jobsituationer for mange skov- og landskabsingeniører. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
"Anlæg og pleje" er det afsluttende temafag på 1. del af SL-ing uddannelsen, og udgør således syntesen på 1. dels kernefag og øvrige studieaktiviteter. Temakurset og den tilknyttede projektopgave er et praksisorienteret forløb, hvor der arbejdes med syntese af biologiske, tekniske og økonomiske betragtningsvinkler I kurset er der navnlig fokus på behandlingen af de enkelte elementer og de enkelte lokaliteter i skov og landskab. Følgende emner tages op i faget: Forskellige metoder til anlæg og pleje af . læhegn, skovbryn og remiser . vandhuller . rekreative anlæg . skovkulturer og -bevoksninger . juletræer og pyntegrønt . græsarealer . sten- og jorddiger . veje og stier i skov og landskab Forskellige metoder til reetablering og pleje af . lysåbne halvkulturer . gamle driftsformer . søer, moser og vandløb . strand og klit . fortidsminder . særligt plejekrævende træer Naturgenopretning Erosionsdæmpning Afvanding Skovrejsning på agerjord Anlægs- og plejeplanlægning | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Undervisningen foregår som holdundervisning, øvelser, ekskursioner og gruppeopgaver. Som afslutning på temaet udarbejder de studerende et anlægs- og plejeprojekt i grupper på 3-5 personer. Den gennemsnitlige samlede studieindsats i forbindelse med projektet ligger på 3-4 ugers fuldtids arbejde. I eksamensprojektet skal de studerende demonstrere evnen til at behandle en relevant anlægs- og/eller plejeproblemstilling indenfor fagets rammer. Opgaven tager udgangspunkt i en eller flere lokaliteter, og skal omhandle såvel økologiske, tekniske, økonomiske som praktiske vinkler. Rapporten skal blandt andet indeholde en arbejdsbeskrivelse, der vil kunne yde den fornødne vejledning og instruktion for projektets praktiske udførelse. Rapporten, der danner grundlag for eksaminationen i faget, må maksimalt fylde 20 sider A4 med skriftstørrelse 12. Evt. baggrundsmateriale m.m. kan samles i bilag til rapporten. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Se lektionsplanen. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Tyge Wilhjelm Kjær, twk@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331612 Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331580 Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331599 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||