130201 Tending Operations of Forestry and Landscape Management

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 2 year to MSc. 2 year
DurationTwo blocks
 
Credits19 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
Relevant for både NR-Natur/Samfund og Skovbrugskandidat, når kurset Skovdyrkningens Biologi og Teknik nedlægges.
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination

Practical Examination

Portfolio Examination


All aids allowed

Description of Examination: Portfolioeksamen (50%) består af bedømmelse af gruppens projektarbejde. Rapporten, der danner grundlag for eksaminationen i faget, må maksimalt fylde 20 sider A4 med skriftstørrelse 12. Evt. baggrundsmateriale m.m. kan samles i bilag til rapporten. Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i projektrapporten og omfatter 2,5 timer pr. gruppe på projektarealet

Weight: Der gives individuel karakter, hvor det skriftlige tæller 50% og projektfremlæggelsen 50%.



13-point scale, external examiner
 
Organisation of TeachingUndervisningen foregår i Nødebo, fælles for Skov- og Landskabsingeniøruddannelsen, Naturressource-bacheloruddannelsen og Skovbrugskandidat-uddannelsen.
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: Udenfor ugestruktur

Blok 4
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesDet forventes, at Frederiksberg-studerende ved selvstudie skal læse en del stof vedr. træarterne og deres dyrkning, driftsteknik samt vegetationsøkologi.
 
RestrictionsDeltagere fra Nødebo + Frederiksberg skal kunne rummes inden for den samlede kapacitet på 40 personer.
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab:
De studerende skal opnå forståelse af vegetationsudvikling og dyrkningsbetingelser af forskellige landskabstyper, og kunne overeføre disse principper til nye situationer.

Teknologi og Produktion:
De studerende skal have viden om metoder til anlæg, retablering og pleje af forskellige driftsformer i landskabet, og kunne bedømme forskellige metoders anvendelighed ud fra driftsmæssige og økonomiske kriterier.

Etik og værdier:
Den studerende skal kunne diskutere landskabets anvendelse og pleje ud fra en helhedsopfattelse.
 
Course Objectives
Kurset sigter mod, at de studerende bliver i stand til selvstændigt at forestå planlægning og gennemførelse af væsentlige operationer for skov og landskab. Et vigtigt element udgøres af færdighed i præcist at kunne beskrive arbejdsopgaverne til udførelse af eget markpersonale eller entreprenører. Herved ligger temaundervisningen tæt op ad jobsituationer for mange skov- og landskabsingeniører.
 
Course Contents
"Anlæg og pleje" er det afsluttende temafag på 1. del af SL-ing uddannelsen, og udgør således syntesen på 1. dels kernefag og øvrige studieaktiviteter. Temakurset og den tilknyttede projektopgave er et praksisorienteret forløb, hvor der arbejdes med syntese af biologiske, tekniske og økonomiske betragtningsvinkler
I kurset er der navnlig fokus på behandlingen af de enkelte elementer og de enkelte lokaliteter i skov og landskab.

Følgende emner tages op i faget:

Forskellige metoder til anlæg og pleje af
. læhegn, skovbryn og remiser
. vandhuller
. rekreative anlæg
. skovkulturer og -bevoksninger
. juletræer og pyntegrønt
. græsarealer
. sten- og jorddiger
. veje og stier i skov og landskab

Forskellige metoder til reetablering og pleje af
. lysåbne halvkulturer
. gamle driftsformer
. søer, moser og vandløb
. strand og klit
. fortidsminder
. særligt plejekrævende træer

Naturgenopretning
Erosionsdæmpning
Afvanding
Skovrejsning på agerjord
Anlægs- og plejeplanlægning

 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen foregår som holdundervisning, øvelser, ekskursioner og gruppeopgaver. Som afslutning på temaet udarbejder de studerende et anlægs- og plejeprojekt i grupper på 3-5 personer. Den gennemsnitlige samlede studieindsats i forbindelse med projektet ligger på 3-4 ugers fuldtids arbejde. I eksamensprojektet skal de studerende demonstrere evnen til at behandle en relevant anlægs- og/eller plejeproblemstilling indenfor fagets rammer. Opgaven tager udgangspunkt i en eller flere lokaliteter, og skal omhandle såvel økologiske, tekniske, økonomiske som praktiske vinkler. Rapporten skal blandt andet indeholde en arbejdsbeskrivelse, der vil kunne yde den fornødne vejledning og instruktion for projektets praktiske udførelse. Rapporten, der danner grundlag for eksaminationen i faget, må maksimalt fylde 20 sider A4 med skriftstørrelse 12. Evt. baggrundsmateriale m.m. kan samles i bilag til rapporten.
 
Course Litterature
Se lektionsplanen.
 
Course Coordinator
Tyge Wilhjelm Kjær, twk@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331612
Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331580
Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331599
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures80
project work160
Excursions40
examination20
supervision20
preparation203

523