Forest & Landscape | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||||||
Credits | 26 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Practical Examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Der afholdes en individuel skriftlig eksamen efter 3. semester og en mundtlig gruppeeksamen efter 4. semester. Den mundtlige gruppeeksamen tager udgangspunkt i en given lokalitet.Gruppens arbejde om landskabelige og økologiske sammenhænge fremlægges til den mundtlige eksamen med dokumentation for resultaterne og danner grundlag for den mundtlige eksamination. Faget indgår desuden i førsteårsprøven på SLing-uddannelsen med en 1 times prøve indefor et nærmere defineret pensum. Weight: Den skriftlige eksamen og den mundtlige gruppeeksamen tæller begge selvstændigt på eksamensbeviset. Økologidelen ved førsteårsprøven tæller med 25% af den samledede karakter for førsteårsprøven. 13-point scale, external examiner | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | urte-herbarium jordbundsøvelser - rapport planteanatomi - rapport kulturhistorie - opgave | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Skovskolen, Nødebo | ||||||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur, 1.-4. semester | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Den studerende skal kunne identificere og redegøre for de faktorer på en lokalitet, der er bestemmende for lokaliteten som levested for dyr, planter og andre levende organismer. Herunder: · opnå viden om landskabets dannelse og udvikling samt indsigt i kulturlandskabets historie som forvaltningsredskab · udvikle færdigheder i artsbestemmelse samt opnå kendskab til de mest forekommende urter, træer og buske · kunne analysere vegetation, jord, vand og klima på konkrete lokaliteter i skov og i det åbne land. · opnå et grundlæggende kendskab til planters cytologi, anatomi og fysiologi · opnå indsigt i de økologiske processer og helheder relateret til økosystemer og mellem økosystemer · opnå indsigt i skovøkologien · udvikle en bevidsthed om forskellige drifts- og plejeformers påvirkning af økosystemer Generelle og personlige kompetencer: · Helhedsopfattelse · Holdningskompetence · Samarbejdsevne · Formidling | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Økologien er vigtigt grundlag for forståelse af såvel rammerne for biologisk produktion som natur-og miljøbeskyttelse. Økologisk indsigt og lokalitetsforståelse er en forudsætning for at udøve naturforvaltning og for at kunne kommunikere med andre faggrupper. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Faget er det største af de fire kernefag på 1. del. Som sådan er det et vigtigt bidrag til temafagene, ligesom det understøtter virksomhedspraktikken på 5. og 6. semester med viden, færdigheder og holdninger til økologi. Følgende emner tages op i faget: 1. semester, 6 ECTS Morfologi og bestemmelse af træer og buske Geologi og landskabsdannelse Vegetationsindvandring Skov- og kulturhistorie Generel økologi Plantecytologi, -anatomi og -fysiologi 2. semester, 4 ECTS Dannelse af naturtyper Planteøkologi Vegetationsøkologi Morfologi og plantebestemmelse af urter Plejeværktøjer Jordbundslære Vedteknologi 3. semester, 5 ECTS Stofkredsløb Økologiske konsekvenser af landbrug og skovbrug Skovøkologi og dyrkningssystemer Genetisk diversitet og racedannelse Træer og buske artsvalg Insekter og svampe, særligt om nyttedyr og skader på træer og buske Søer og vandløb 4. semester, 11 ECTS Landskabsøkologi Økologiprojekt Landbrug | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Undervisningen, der strækker sig over de første fire semestre, forgår som holdundervisning med øvelser, feltopgaver, laboratoriearbejde, ekskursioner og gruppeopgaver. 1.-3. semester kan emner fra Økologi bearbejdes i Feltstudie-projektet med vejledning fra fagets lærere. I 4. semester arbejdes der i en periode i grupper med undersøgelser og mundtlige fremlæggelser på lokaliteter om økologiske sammenhænge. Projektundersøgelserne skal give de studerende viden om og forståelse for sammenhængene mellem de jordbundsmæssige, klimatiske og biotiske faktorer samt vegetationens udbredelse på lokaliteten. Projektet omfatter også landskabets dannelse, dannelse af naturtyper, naturlige successionsforløb og konsekvenser af plejetiltag.Arbejdets tilrettelæggelse er gruppens ansvar. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Se lektionsplan. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331599 Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331595 Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331580 Henrik Skibsted Jakobsen, hsja@kvl.dk, Department of Economics and Natural Resources/Arboretum, Phone: 35281627 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||