130109 Management and Consulting

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationOutside schedule
 
Credits7 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Projektrapport og mundtlig gruppevis eksamen

13-point scale, external examiner
 
Organisation of Teaching
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Undervisningen i dette fag tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer:

- helhedsopfattelse
- problemløsning
- kreativitet
- samarbejdsevne
- projektstyring
 
Course Objectives
Mange skov- og landskabsingeniører kommer til at virke som rådgivere eller ledere. Her er kendskab til rådgiverrollen og til ledelsesformer, konfliktløsningn og forandringsredskaber af stor betydning for et succesfyldt professionelt virke.
 
Course Contents
Faget er et kernefag på 2. del. Det bygger på faget Organisation fra 1. del og de indhøstede erfaringer fra virksomhedspraktikken.

Faget er selvstændigt, men det er også et vigtigt bidrag til det afsluttende tema i "Drift og Forvaltning".

Følgende emner tages op i faget:

- Ledelsesbegrebet
- Lederroller og -adfærd
- Balanced Scorecard
- Værdiledelse
- Knowledge Management
- TQM
- BPR
- Projektledelse
- Rollen som rådgiver
- Forandringsredskaber og forandringsprocesser
- Ledelses- og resultatvurdering
- Faglige sandheder og politiske realiteter


Den studerende skal:

- tilegne sig teorier om og opfattelser af ledelse, lederskab og -adfærd
- opnå viden om management- og resultatvurderingskoncepter
- udvikle færdigheder i projektledelse og rådgivning
- opnå evne til at deltage i og forestå forandringsprocesser i organisationen
- opnå forståelse for de roller, der er knyttet til ledelses- og rådgivningsopgaven
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen, der strækker sig over 2 semestre, foregår som holdundervisning med illustrerende cases og gruppeopgaver. Der kan optræde gæstelærere. Som afslutning på faget udarbejder de studerende i grupper på 3-5 deltagere et skriftligt eksamensprojekt over et selvvalgt emne inden for fagets rammer. Under udarbejdelsen af eksamensprojektet ydes vejledning fra fagets lærer. Projektgrupperne dannes på baggrund af interessefællesskab. Eksamen: Projektrapport og mundtlig gruppevis. Karaktergivningen er individuel.
 
Course Litterature
- Ledelse og samarbejde, Christiansen, C., Trojka, 2. udg. 1998
- Organisationsteori, Bakka, J.F. & Fivelsdal, E., Handelshøjskolens Forlag, 3. udg., 4. oplag, 1999
- Organisation og ledelse, Madsen, J.A. et al, Samfundslitteratur 2002
- Projektledelse i løst koblede systemer, Christensen, S. & Kreiner, K., DJØF's Forlag, 1. udg., 1991
- Projektstyring, Mikkelsen, H. & Riis, J.O., Promet, 5. udg. 2001
- Introduktion til ledelseslære, Johnsen, Erik, Handelshøjskolens Forlag, 2. udg., 3. oplag, 2001
- Fornuft og forandring, March, J.G., Samfundslitteratur, 1. udg. 1995
- Logical Framework Approach, DANIDA, 1996 (kan bestilles gratis på www.danida-publikationer.dk eller på telf. 3337-9228
- Selvvalgt litteratur i forbindelse med eksamensprojektet
- Supplerende materiale i form af uddelt materiale, gruppeopgaver, cases, notater m.m.

Vigtige internetadresser:
Fagets hjemmeside: www.kvl.dk
jeparsby@tiscali.dk




 
Course Coordinator
Jens Erik Parsby, jpa@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 3528
Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331599
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope