Skov & Landskab | |||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||
Pointværdi | 7 (ECTS) | ||
Kursustype | Bachelorkursus | ||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Projektrapport og mundtlig gruppevis eksamen 13-skala, ekstern censur | ||
Rammer for undervisning | |||
Undervisningssprog | Dansk | ||
Kompetenceområder | |||
Undervisningen i dette fag tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer: - helhedsopfattelse - problemløsning - kreativitet - samarbejdsevne - projektstyring | |||
Kursets målsætning | |||
Mange skov- og landskabsingeniører kommer til at virke som rådgivere eller ledere. Her er kendskab til rådgiverrollen og til ledelsesformer, konfliktløsningn og forandringsredskaber af stor betydning for et succesfyldt professionelt virke. | |||
Kursusindhold | |||
Faget er et kernefag på 2. del. Det bygger på faget Organisation fra 1. del og de indhøstede erfaringer fra virksomhedspraktikken. Faget er selvstændigt, men det er også et vigtigt bidrag til det afsluttende tema i "Drift og Forvaltning". Følgende emner tages op i faget: - Ledelsesbegrebet - Lederroller og -adfærd - Balanced Scorecard - Værdiledelse - Knowledge Management - TQM - BPR - Projektledelse - Rollen som rådgiver - Forandringsredskaber og forandringsprocesser - Ledelses- og resultatvurdering - Faglige sandheder og politiske realiteter Den studerende skal: - tilegne sig teorier om og opfattelser af ledelse, lederskab og -adfærd - opnå viden om management- og resultatvurderingskoncepter - udvikle færdigheder i projektledelse og rådgivning - opnå evne til at deltage i og forestå forandringsprocesser i organisationen - opnå forståelse for de roller, der er knyttet til ledelses- og rådgivningsopgaven | |||
Undervisningsform | |||
Undervisningen, der strækker sig over 2 semestre, foregår som holdundervisning med illustrerende cases og gruppeopgaver. Der kan optræde gæstelærere. Som afslutning på faget udarbejder de studerende i grupper på 3-5 deltagere et skriftligt eksamensprojekt over et selvvalgt emne inden for fagets rammer. Under udarbejdelsen af eksamensprojektet ydes vejledning fra fagets lærer. Projektgrupperne dannes på baggrund af interessefællesskab. Eksamen: Projektrapport og mundtlig gruppevis. Karaktergivningen er individuel. | |||
Litteraturhenvisninger | |||
- Ledelse og samarbejde, Christiansen, C., Trojka, 2. udg. 1998 - Organisationsteori, Bakka, J.F. & Fivelsdal, E., Handelshøjskolens Forlag, 3. udg., 4. oplag, 1999 - Organisation og ledelse, Madsen, J.A. et al, Samfundslitteratur 2002 - Projektledelse i løst koblede systemer, Christensen, S. & Kreiner, K., DJØF's Forlag, 1. udg., 1991 - Projektstyring, Mikkelsen, H. & Riis, J.O., Promet, 5. udg. 2001 - Introduktion til ledelseslære, Johnsen, Erik, Handelshøjskolens Forlag, 2. udg., 3. oplag, 2001 - Fornuft og forandring, March, J.G., Samfundslitteratur, 1. udg. 1995 - Logical Framework Approach, DANIDA, 1996 (kan bestilles gratis på www.danida-publikationer.dk eller på telf. 3337-9228 - Selvvalgt litteratur i forbindelse med eksamensprojektet - Supplerende materiale i form af uddelt materiale, gruppeopgaver, cases, notater m.m. Vigtige internetadresser: Fagets hjemmeside: www.kvl.dk jeparsby@tiscali.dk | |||
Kursusansvarlig | |||
Jens Erik Parsby, jpa@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Skovskolen, Tlf: 3528 Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Skovskolen, Tlf: 35331599 | |||
Studienævn | |||
Studienævn SLING | |||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||