130004 Management

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 1 year to BSc. 2 year
DurationOutside schedule
 
Credits9 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

oral examination


All aids allowed

Description of Examination: 13-point scale, external examiner
 
Organisation of TeachingNødebo
 
Block PlacementUdenfor blokstruktur
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Den studerende skal
·tilegne sig grundlæggende viden om ledelse, rekruttering og udvælgelse af medarbejdere
·opnå færdigheder i at udvikle egne og andres evner til samarbejde i og mellem grupper baseret på indsigt i den psykologiske baggrund for menneskelig adfærd, både som individ og som deltager i et socialt samspil
·udvikle færdigheder i at kunne analysere og iværksætte nødvendig udvikling af alle medarbejdergrupper
·opnå forståelse for virksomheden som en foranderlig organisation i samspil med dens omgivelser
·opnå en opfattelse af lederens ansvar for egen udvikling af lederskab og viden i relation til egen karriere og virksomhedens behov.
 
Course Objectives
Forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation er af afgørende betydning, når skov- og landskabsingeniøren skal indgå i ledelses-, samarbejds- og projektmæssige sammenhænge, og navnlig når der skal arbejdes med udvikling og organisering af arbejdsprocesser.
 
Course Contents
Faget er et af de fire kernefag på 1. del.
Som sådan understøtter det virksomhedspraktikken på 5. og 6. semester med viden, færdigheder og holdninger til menneskeligt samspil i arbejdslivet og organisationer.
Faget koordineres med årgangens egne holdtræningsaktiviteter og gruppeprocesser i forbindelse med 1. semesters Emneprojekt.
Faget danner desuden grundlag for kernefaget Ledelse og rådgivning på 2. del, og den samlede erhvervede kompetence på fagområdet er et vigtigt bidrag til det afsluttende tema i Drift og Forvaltning.

Følgende emner tages op i faget:
1. semester
·Introduktion
·Begrebsdefinitioner
·Arbejdssociologi
·Individet i organisationen
·Den enkelte (individualpykologi)
·Grupper og uformel struktur (gruppepsykologi)
·Trivsel og motivation

2. semester
·Klassiske ledelsesformer
·Autoritet, magt og indflydelse
·Organisationens byggeklodser - struktur - opgaver - teknologi - aktører

3. semester
·Organisationsteori
·Organisationsteori generelt
·Organisationskultur
·Beslutningsprocesser
·Strategi og strategiske processer
·Forandring, omstilling og fornyelse
·Personaleudvikling
·Rekruttering/udvælgelse og introduktion
·Leder- og medarbejderudvikling


 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen, der strækker sig over de første tre semestre, forgår som holdundervisning med illustrerende cases og gruppeopgaver. Der kan optræde gæstelærere.
 
Course Litterature
Litteratur: · Ledelse og Samarbejde, C. Christiansen, Trojka, 2. udg. 1998· Organisationsteori, Bakka & Fivelsdal, Handelshøjskolen, 3. udg., 4. oplag, 1999· Organisationspsykologi, Edgar H. Schein, Systime, 2. udgave, 1993· Structure in Fives, Henry Mintzberg, Prentice-Hall, ?. udgave, ?· Understanding Organizations, C. Handy, Penguin Books, 4. udgave, 1993 (kapitel 2 og 6)· Selvvalgt litteratur i forbindelse med projektet· Supplerende materiale i form af gruppeopgaver, cases, notater m.m.
 
Course Coordinator
Jens Erik Parsby, jpa@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 3528
 
Study Board
Study Committee SLING
 
Course Scope
lectures100
Colloquia55
preparation105
examination10

270