Forest & Landscape | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year to BSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||||
Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination All aids allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Nødebo | ||||||||||||
Block Placement | Udenfor blokstruktur Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||
Den studerende skal ·tilegne sig grundlæggende viden om ledelse, rekruttering og udvælgelse af medarbejdere ·opnå færdigheder i at udvikle egne og andres evner til samarbejde i og mellem grupper baseret på indsigt i den psykologiske baggrund for menneskelig adfærd, både som individ og som deltager i et socialt samspil ·udvikle færdigheder i at kunne analysere og iværksætte nødvendig udvikling af alle medarbejdergrupper ·opnå forståelse for virksomheden som en foranderlig organisation i samspil med dens omgivelser ·opnå en opfattelse af lederens ansvar for egen udvikling af lederskab og viden i relation til egen karriere og virksomhedens behov. | |||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation er af afgørende betydning, når skov- og landskabsingeniøren skal indgå i ledelses-, samarbejds- og projektmæssige sammenhænge, og navnlig når der skal arbejdes med udvikling og organisering af arbejdsprocesser. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Faget er et af de fire kernefag på 1. del. Som sådan understøtter det virksomhedspraktikken på 5. og 6. semester med viden, færdigheder og holdninger til menneskeligt samspil i arbejdslivet og organisationer. Faget koordineres med årgangens egne holdtræningsaktiviteter og gruppeprocesser i forbindelse med 1. semesters Emneprojekt. Faget danner desuden grundlag for kernefaget Ledelse og rådgivning på 2. del, og den samlede erhvervede kompetence på fagområdet er et vigtigt bidrag til det afsluttende tema i Drift og Forvaltning. Følgende emner tages op i faget: 1. semester ·Introduktion ·Begrebsdefinitioner ·Arbejdssociologi ·Individet i organisationen ·Den enkelte (individualpykologi) ·Grupper og uformel struktur (gruppepsykologi) ·Trivsel og motivation 2. semester ·Klassiske ledelsesformer ·Autoritet, magt og indflydelse ·Organisationens byggeklodser - struktur - opgaver - teknologi - aktører 3. semester ·Organisationsteori ·Organisationsteori generelt ·Organisationskultur ·Beslutningsprocesser ·Strategi og strategiske processer ·Forandring, omstilling og fornyelse ·Personaleudvikling ·Rekruttering/udvælgelse og introduktion ·Leder- og medarbejderudvikling | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Undervisningen, der strækker sig over de første tre semestre, forgår som holdundervisning med illustrerende cases og gruppeopgaver. Der kan optræde gæstelærere. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Litteratur: · Ledelse og Samarbejde, C. Christiansen, Trojka, 2. udg. 1998· Organisationsteori, Bakka & Fivelsdal, Handelshøjskolen, 3. udg., 4. oplag, 1999· Organisationspsykologi, Edgar H. Schein, Systime, 2. udgave, 1993· Structure in Fives, Henry Mintzberg, Prentice-Hall, ?. udgave, ?· Understanding Organizations, C. Handy, Penguin Books, 4. udgave, 1993 (kapitel 2 og 6)· Selvvalgt litteratur i forbindelse med projektet· Supplerende materiale i form af gruppeopgaver, cases, notater m.m. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Jens Erik Parsby, jpa@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 3528 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||